۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
چمران با اشاره به سخنان معاون فرمانداری تهران

شورا و شهرداری باید همه کاره شهر باشند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند راه حلی مناسب برای رفع بسیاری از مشکلات باشد، گفت: شورا و شهرداری باید در تمام موضوعات شهر دخالت کنند و تصمیم بگیرند.
کد خبر : ۲۴۷۶۷۴
صراط: مهدی چمران در ابتدای یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورا ،گفت: امروز روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و ما امیدواریم که در چنیین روزی شهرداری‌ها در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

وی با اشاره به سخنان معاون فرمانداری تهران که در مزمت مدیریت شهری سخن گفته بود، افزود: اگر به اصل 103 قانون اساسی مراجعه کنید می‌بینید به صراحت آمده که «استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آن‌ها هستند» و این در حالی است که خود دولت نیز به دنبال تشکیل مدیریت یکپارچه شهری است.

چمران اظهار داشت: شورا و شهرداری مجموعه مدیریت شهری را تشکیل می‌دهند و اتفاقا باید گفت شورا و شهرداری همه کاره شهرند و باید هم باشند چراکه امروزه راه برون رفت از معضلات با ایجاد مدیریت واحد شهری میسر می‌شود.

بازنگری در شورای بازنگری نظامات برنامه‌ریزی و اجرایی شهرداری تهران

به گزارش علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه، اظهار داشت: هیئت رئیسه در تاریخ 10 بهمن ماه سال 93 نامه‌ای را برای کمیسیون ارسال کردند که بر اساس آن من از آقای تقی‌پور و آقای کاشانی خواهش کردم نمایندگی شورا را قبول کنند.

وی تاکید کرد: این کمیته بیش از یک سال است که فعالیت ندارد چون شورای چهارم هیچ نماینده‌ای در آن ندارد.

دنیامالی با تاکید بر اینکه انتخاب اعضا به این شکل از نظر قانونی ایراد دارد؛ یادآور شد: بر اساس قانون دو نفر از اعضای شورا باید به انتخاب شورا مشخص شوند نه به انتخاب کمیسیون. دو نفر باید در صحن شورا کاندید شوند و در صحن رأی گیری شود.

اقبال شاکری نیز اظهار داشت: وظیفه این شورا بازنگری نظام های مالی و اجرایی شهرداری تهران است. چهار نفر از خارج از شورا و شهرداری می‌خواهند درباره قوانین شورا و شهرداری صحبت کنند و این یک مشکل اساسی است. بر اساس مواد 116 و 120 برنامه پنج ساله اصلاح و بازنگری قوانین جزو تکالیف شهرداری تهران قرار داده شده است. بنابراین با وجود برنامه 5 ساله ضرورتی به وجود این شورا نیست.

حافظی نیز با اشاره به اینکه این مصوبه در سال 86 مطرح شده اظهار داشت: الان نیازی به وجود این مصوبه نیست و مداخله در کار داخلی شهرداری محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری یک پیشنهاد دو فوریتی برای لغو این مصوبه ارائه داد.

سالاری نیز موافق لغو این شورا بود و گفت:در سال 86 فرمانداری باید این مصوبه را رد می‌کرد چراکه دخالت در کار اجرایی است. این مصوبه در آن زمان نیز مغایر با قانون اساسی بوده است.

چمران با اشاره به اینکه این شورا در کار اجرا دخالت نمی‌کند؛ یادآور شد: در این شورا ما نظامات برنامه ریزی را اصلاح کنیم و این کار اجرایی نیست. ممکن است برخی از موارد نیاز به تصویب در شورا داشته باشد که نمایندگان ما آن را در صحن مطرح می‌کنند و درباره آن رای گیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این شورا نظامات برنامه ریزی را هماهنگ و اصلاح می‌کند و کلمه اجرایی باید از عنوان آن حذف شود.

انصاری نیز موافق رد این مصوبه بود و گفت: اگر قرار به تصویب این پیشنهاد باشد باید معرفی دو نفر در کمیسیون تصویب و صورت جلسه می شد.

دوستی با اشاره به اینکه اعضای شورا فقط می توانند ناظر باشند؛ عنوان کرد: وجود دو نفر از اعضای شورا در هر حال دخالت در کار اجرایی است. همه اعضای شورا باید ناظر بر نظامات شهرداری باشند.

چمران پیشنهاد کرد بررسی موضوع رد این مصوبه در کمیسیون‌ها انجام شود.

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه بحث اصلی درباره انتخاب دو نفر نیست؛ تصریح کرد: اصل ماجرا به این مصوبه مستعمل و کهنه بر می‌شود و باید مطابق با برنامه 5 ساله دوم اصلاح شود. تصمیماتی که در شورای بازنگری گرفته می‌شود به اختیارات شورای شهر طعنه می‌زند.

علیرضا دبیر در پایان گفت: صورت جلسه رأی گیری انجام شده در کمیسیون وجود دارد. دو عضو شورا می‌توانند کمک کنند بندهای برنامه 5 ساله بهتر اجرا شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ما در مصوباتمان وظایفی را به شورای بازنگری ارجاع داده‌‌ایم؛ گفت: تکلیف این وظایف چه خواهد بود؟

در پایان پیشنهاد رئیس شورا به تصویب رسید.

منبع: تسنیم