۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

حمایت از قدس به سبک افغان‌ها+عکس

37 سال پیش، در سال 1356 خورشیدی دولت افغانستان یک قطعه تمبر در حمایت از ملت مظلوم فلسطین منتشر کرد که علاوه بر حمایت معنوی، بخشی از درآمد فروش آن نیز به ملت فلسطین اختصاص داشت.
کد خبر : ۲۴۸۰۸۵

صراط: وزارت پست و تلگراف و تلفن افغانستان، به منظور حمایت از ملت فلسطین، در سال 1356 خورشیدی یک قطعه تمبر در حمایت از ملت مظلوم فلسطین منتشر کرد که علاوه بر حمایت معنوی بخشی از فروش این تمبر نیز به مردم فلسطین اختصاص داشت.

حمایت از قدس به سبک افغان‌ها+عکس

در کتاب «تاریخ ارتباطات در افغانستان» اثر «بصیراحمد حسین زاده» که در مورد پیشینه تمبر و پست افغانستان نوشته شده است تصویری از این تمبر منتشر و معرفی  شده است.

آن گونه که در این کتاب آمده است این تمبر دو قیمت جداگانه دارد که قیمت اصلی آن برای مصرف پست بوده و قیمت دیگر ان که از خریدار دریافت می‌شده برای حمایت از مردم فلسطین بوده است.

«بصیر احمد حسین زاده» از چهره‌های فرهنگی افغان اطلاعات بیشتری در مورد تمبر منتشره که در حمایت از ملت مظلوم فلسطین منتشر شده است ارائه داد و گفت: این تمبر از آخرین تمبرهای دوران حکومت «محمد داوود» است که در واپسین ماه‌های حکومت وی وزارت پست و تلگراف و تلفن آن را منتشر نمود.

وی در ادامه افزود: تمبر حمایت از ملت فلسطین، از سری تمبرهایی است که قیمت دوگانه دارد که بخش از آن به مصرف پست می‌رسیده است و بخشی از پول آن به حمایت از مردم فلسطین اختصاص داشته است.

این کارشناس تمبرهای افغانستان در ادامه یاد آور شد که این اثر از تمبرهای بسیار با ارزش افغانستان است که اینک بسیار کمیاب است و بیشتر در موزه‌های تمبر می‌‌توان آن را پیدا نمود.

این کارشناس تمبرهای افغانستان، تفاوت این تمبر با سایر تمبرهای منتشره دیگر کشورها را که در حمایت از مردم فلسطین منتشر شده است را در همین قمیت دو‌گانه آن دانست که دولت افغانستان علاوه بر انتشار معنوی این اثر که در جهت حمایت از مردم فلسطین بوده است، مردم را نیز در حمایت از مردم فلسطین سهیم کرده است. 

تمبر مورد نظر به قیمت 15 افغانی منتشر شده بود که 12 افغانی به خاطر خدمات پستی و 3 افغانی نیز به خاطر حمایت از ملت فلسطین از خریداران دریافت می‌شد.

افغانستان از جمله کشورهایی است که در سال 1928 به عضویت اتحادیه جهانی پستی در آمده است و مؤسسه بین‌المللی «گیبونز» در لندن همه ساله تمبرهای پستی این کشور را در کاتالوگ بین‌المللی خود معرفی می‌کند.

مؤسسه گیبونز لندن در سال‌های اخیر علاوه بر انتشار کاتالوگ جهانی که به طور سالانه منتشر می‌کند، یک کاتالوگ منطقه‌ای را ویژه کشورهای افغانستان، ایران و ترکیه نیز هر چهار سال یک بار منتشر می‌کند و آخرین قیمت تمبر حمایت از ملت فلسطین در بازار جهانی تمبر در این کاتالوگ منتشر شده است.

منبع: فارس