۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷

بازگشت ناگهانی ابولا به لیبریا +تصاویر

پس از یک آرامش چند هفته‌‌ای مرگ یک قربانی جوان در اثر ابولا باعث ایجاد ترس، نگرانی و وحشت عمومی در کشور لیبریا شده است و کارشناسان هنوز نمی‌دانند علت مرگ این فرد چه بوده است.
کد خبر : ۲۴۸۳۷۲
صراط: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که پس از 6 هفته عدم مشاهده بیماری ابولا این بیماری مرگبار دوباره در یک نوجوان مشاهده شده است. 

بازگشت ناگهانی ابولا به لیبریا +تصاویر

گفتنی است یک پسر 17 ساله در نزدیکی مونوریا پایتخت لیبریا در اثر این بیماری مهلک پس از 6 هفته بوده است‌.
 
در تاریخ 9 ماه می مقامات بهداشتی لیبریا اعلام کردند که کشور لیبریا از بیماری ابولا پاک شده است. 

بازگشت ناگهانی ابولا به لیبریا +تصاویر

شیوع همه گیر بیماری ابولا از دسامبر 2013 آغاز شده و تا به حال در مجموع 11 هزار و 207 نفر بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

بازگشت ناگهانی ابولا به لیبریا +تصاویر

سرچشمه شیوع این بیماری نخستین بار در کشور گینه آغاز شده سپس به کشورهای همسایه از جمله لیبریا و سیرالئون گسترش پیدا کرده است. 

کارشناسان جسد این نوجوان 17 ساله را با رعایت تمامی نکات امنیتی و بهداشتی به خاک سپرده‌اند. اکنون در حال جستجو برای ردیابی منشاء ایجاد کننده بیماری در این نوجوان هستند. 

مسئولین بهداشتی لیبریا منطقه محل سکونت نوجوان و افرادی که با او در تماس بود‌اند را برای نظارت بیشتر در حالت قرنطینه قرار داده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است به دلیل شیوع بالای ابولا در کشورهای همسایه گینه و سیرالئون بیم آن وجود دارد که افراد آلوده از طریق مرزها به صورت غیر قانونی وارد لیبریا شده دوباره اپیدمی بیماری را در این کشور ایجاد کنند. 

بر اساس آمارهای WHO در ماه‌های اخیر حدود 12 مورد در گینه و 8 مورد در سیرالئون فرد مبتلا به بیماری ابولا شناسایی شده است. 

اوج بحران بیماری ابولا در اواخر ماه سپتامبر سال 2014 رخ داد که بیش از 300 مورد در هفته شناسایی شد و حتی نظام حکومتی لیبریا در آستانه فرو پاشی قرار گرفت. 

کارشناسان در جدید ترین مقاله که در مجله لنست به چاپ رسیده اعلام کرده‌اند بالا بردن زمان سرعت تشخیص بیماری و نیز محافظت از بیمار، درمان‌های دارویی و نوع سیستم ژنتیک فرد از جمله شاخص های بسیار مفید برای جلوگیری از بروز مرگ و میر است. 

در حال حاضر به جز ساخت واکسن کارشناسان نوعی دستگاه برای تست و نمونه گیری از خون افراد تولید کرده‌اند که در عرض کمتر از چند دقیقه می‌تواند ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری ابولا را شناسایی کند.