۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

650 هکتار از مراتع مرکزی دچار حریق شدند

650 هکتار از مراتع و اراضی ملی استان مرکزی از ابتدای سال تاکنون در آتش سوخته‌اند.
کد خبر : ۲۴۹۴۳۰
صراط: منصور بهزادنیا فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - در آمار کلی حریق از ابتدای سال تاکنون را 25 فقره عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه این 25 فقره حریق به مساحت 650 هکتار از مراتع ملی را شامل می‌شود، گفت: خنداب با پنج فقره آتش‌سوزی و سوختن 281 هکتار از اراضی بیشترین مساحت حریق در استان را به خود اختصاص داده است.

بهزادنیا تصریح کرد: 13 مورد آتش‌سوزی در اراضی شازند به مساحت 62 هکتار، کمیجان با یک مورد و حریق 46 هکتار و تفرش با دو فقره آتش‌سوزی و سوختن 50 هکتار از اراضی به ترتیب بیشترین حجم حریق در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: اراک با چهار مورد آتش‌سوزی در 37 هکتار از اراضی ملی و خمین با دوازده فقره و سوختن 174 هکتار را دیگر شهرستان‌های درگیر حریق طی سال جاری رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی استان با تاکید بر اینکه علت اصلی حریق مراتع در سال جاری بصورت عامل انسانی و غیرعمد است، گفت: از ابتدای سال تاکنون اوج آتش‌سوزی مراتع دربازه زمانی 31 خردادماه تا 20 تیرماه رخ داده‌ و خوشبختانه از نیمه تیرماه تاکنون تنها سه مورد حریق گزارش شده است.

وی درخصوص میزان خسارات وارد به اراضی عنوان کرد: اراضی ملی عموما در سه جایگاه فقیر، متوسط و غنی جای می‌گیرند و عموما بیشترین تخریب و حریق در اراضی غنی صورت گرفته است.

بهزادنیا افزود: اراضی کمیجان، اراک و خمین جز اراضی با ارزش متوسط هستند، اما دیگر اراضی؛ اراضی غنی استان محسوب می‌شود. با وقوع حریق در اراضی با ارزش متوسط در هر هکتار سه میلیون تومان خسارت به بار می‌آید و این رقم در اراضی غنی به شش میلیون تومان می‌رسد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: حریق مراتع صراط