۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

کردستانی‌ها از روحانی چه مطالباتی دارند؟

مردم کردستان با طرح مطالبات خود می خواهند دستاوردهای سفر رئیس جمهور به این استان را پیش از پایان عمر دولت ببینند، آنها به قول‌ها و وعده‌های رئیس جمهور برای توجه بیشتر به کردستان همچنان امیدوارند.
کد خبر : ۲۵۰۱۲۹

صراط: سرانجام خواسته مردم و نخبگان استان کردستان برای سفر رئیس جمهور به این استان برآورده شد و قرار است طی روزهای آینده آقای روحانی با حضور در میان مردم این خطه، مشکلات و دغدغه‌های آنها را بشنود و در مقابل خبرهای خوشی برای آنها داشته باشد.

به همین بهانه به میان شهروندان کردستانی رفتیم تا از زاویه دید آنها به بررسی مهم‌ترین خواسته‌های اهالی این منطقه از رئیس جمهور بپردازیم.

حل مشکل نواحی منفصل شهری

سلیمان مرادویسی از دانشجویانی است که معتقد است در حوزه عمرانی طی سال‌های اخیر، کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از این مسئله می‌گوید: نیاز و اولویت اصلی و اساسی کردستان، اجرای طرح های مهم شهری و روستایی در زمینه زیرساختی است که در این همه سال هیچ کدام از دولت‌های دهم و یازدهم در آن توفیق قابل وصفی نداشته‌اند.

این شهروند با بیان اینکه پیشرفت و رشد هر منطقه‌ای در گرو برخورداری از امکانات زیرساختی است، تصریح می‌کند: مسئولان باید توضیح بدهند که چرا طی این سال‌ها، طرح های کلان را اجرا نکرده‌اند.

مرادویسی، مشکلات حاد نواحی منفصل شهری را از دیگر چالش‌هایی عنوان می‌کند که در این چند سال گسترش یافته است و می افزاید: در حالی که امکان جلوگیری از رشد این آسیب‌ها در سال‌های گذشته وجود داشت، اما سهل‌انگاری و از دست‌دادن زمان موجب شده است تا امروز کردستان و به‌ویژه شهر سنندج به یکی از نقاط آسیب‌زا در موضوع نواحی منفصل مبدل شود.

این دانشجو با اشاره به سکونت خود در یکی از این مناطق حاشیه شهر، اظهار می‌کند: در این چند سال، حداقل امکانات اولیه زندگی نیز در دسترس و اختیار مردم این نقاط قرار نگرفته که این مسئله با عدالت اجتماعی ناسازگار است.

وی این وضعیت را برخلاف خواسته و مطالبه اهالی استان ذکر می‌کند و می‌افزاید: مردم این استان سال‌ها به عنوان مرزبانانی غیور در دفاع از حیثیت و کیان ایران اسلامی، خون‌ها نثار کردند، اما امروز احساس می‌کنند برخی از مدیران و دولتمردان، توجه به این استان را فراموش کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری می‌کند سفر رئیس جمهور به کردستان در روزهای آینده، نقطه عطفی برای حل و یا حداقل کاهش معضلات در نواحی منفصل شهری استان باشد.

اشتغال؛ مطالبه‌ای برای همیشه

مسعود شاهدی هم از دیگر شهروندان استان است که با یادآوری سفر 6 سال قبل رهبر معظم انقلاب به کردستان می‌گوید: جوانان انتظار داشتند پس از آن سفر، مسئولان دولتی نسبت به اشتغال‌زایی در کردستان کمر همت ببندند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و نه تنها اشتغال‌زایی خاصی صورت نگرفت، بلکه بارها از رسانه‌های مختلف خبر بیکارشدن تعدادی از شاغلین را نیز شنیدیم.

این شهروند با اشاره به اینکه در این سال‌ها بیکاری به جای آنکه مهار شود، شتاب بیشتری به خود گرفته است، تصریح می‌کند: البته بخشی از این مشکل مربوط به استان کردستان نمی‌شود و ناشی از معضلاتی است که در سطح کشور، دولت با آن دست به گریبان بوده است.

وی با یادآوری سفرهای متعدد مسئولان ارشد دولت‌های دهم و یازدهم به استان کردستان این پرسش را مطرح می‌کند که این سفرها چه دستاوردی برای این منطقه داشت و تا چه اندازه در راستای محرومیت‌زدایی از کردستان بوده است؟

وی با تأکید بر اینکه کردستان از ضعف برنامه‌ریزی رنج می‌برد، معتقد است تصمیمات شتابزده و مقطعی و بدون استفاده واقعی از نظرات مخالفان و منتقدان، وضعیت کنونی را به وجود آورده است و اضافه می‌کند: به همین دلیل فکر می کنم مردم استان حداقل تا امروز، نمره قبولی به عملکرد دولت در این زمینه نداده‌اند و در سفر رئیس جمهور به کردستان باید این مطالبات و گلایه‌های مردم بازتاب داده شود.

توسعه فرهنگی؛ مطالبه‌ مهم کردستانی‌ها

یک فعال فرهنگی نیز می‌گوید: استان کردستان به عنوان بخشی از سرزمین فرهنگی ایران زمین از دیرباز در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و توانسته در هر دوره‌ای، چهره‌هایی شاخص را به جامعه ایرانی معرفی کند.

اقبال بختیاری می‌گوید: فرهنگی بودن کردستان که با تأکید رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 88 جای شک و تردید را برای کسی باقی نگذاشت، به عنوان یک مزیت برای این استان به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: متأسفانه به مانند برخی دیگر از رویکردهای حاکم بر استان کردستان، کمبودها، حوزه فرهنگ را نیز به شدت آزار می‌دهد که این محدودیت‌ها، خود به عنوان موانعی بر سر راه توسعه فرهنگی به حساب می‌آیند.

بختیاری ادامه می‌دهد: زمانی که این استان از کمبود زیرساخت و فضای فرهنگی به شدت رنج می‌برد و حتی فاقد یک فرهنگسراست، نمی‌توان با خاطری آسوده از توسعه فرهنگی در جامعه سخن گفت.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مردم استان کردستان ثابت کرده‌اند هر زمان فضا برای آنها مهیا باشد می‌توانند در این حوزه آثاری درخشان از خود به جا بگذارند تصریح کرد: این به معنای برخورداری از نیروی انسانی ماهر، کاردان، مدبر و دلسوز در این حوزه در کردستان است.

وی با بیان اینکه مواریث فرهنگی و آثار باستانی در هر جغرافیایی، علاوه بر آنکه از نمادهای فرهنگی است، از جنبه‌های دیگر هم کاربرد دارد، تصریح می‌کند: توجه به این ظرفیت در جوامعی که برخوردار از آن هستند، حوزه گردشگری را فعال کرده و بر اقتصاد آن نقطه اثرگذار خواهد بود، بنابراین توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی را هم به دنبال دارد.

بختیاری با بیان اینکه قطعا مزایا و برکات توجه به مسائل فرهنگی فراوان است، خاطرنشان می‌کند: چه بسا هنوز برخی از کارکردهای بزرگ فرهنگی نیز در جامعه ما مغفول مانده باشد که همه اینها، نیازمند وجود برنامه‌ای مدون به منظور شناسایی این فرصت‌هاست، البته به شرط آنکه متولیان ما، اساسا "فرهنگ" را باور داشته باشند که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به کردستان چنین رویکردی را مشاهده کنیم.

سرمایه‌گذاری؛ گمشده اقتصاد کردستانی‌ها

یک شهروند دیگر استان نیز اساسی‌ترین چالش و دغدغه در سراسر کشور، آن هم با توجه به شرایط حساس و دشوار کنونی را موضوع سرمایه‌گذاری می‌داند.

فاطمه کنعانی می‌گوید: اخیرا وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد، نیمی از جوانان در سن کار بیکار بوده و ازدواج نکرده‌اند، این به آن معناست که 50 درصد از نیروی مولد و محرک کشور، عملا از کار افتاده است.

وی با بیان اینکه این مسئله به طور طبیعی در استان کردستان نیز وجود دارد، اظهار می‌کند: اگرچه بارها آمار رسمی بیکاری در این خطه، 28 درصد اعلام شده است، اما خود مسئولان استان نیز تأکید دارند اعداد و ارقام واقعی با توجه به محرومیت‌های شدید و گسترده، بسیار بیش‌تر از اینها خواهد بود.

این شهروند نبود سرمایه گذاری گسترده و کلان را از جمله مهم‌ترین دلایل محرومیت در کردستان می‌داند و تأکید دارد سفر رئیس جمهور باید منشأ و آغاز کننده این امر در استان باشد.

حال باید منتظر ماند و دید در سفر رئیس جمهور به استان کردستان، چه سیاست و راهبرد قابل اتکایی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... تدوین و اعلام می‌شود.

منبع: فارس