۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

هانی‌زاده: محرمانه‌بودن توافق قانونی نیست

وی ادامه داد: ممکن است آژانس برخی اطلاعات محرمانه را داشته باشد اما در رابطه با توافقات فی‌مابین بین کشورها مسئله محرمانه بودن توافقات اعتبار قانونی ندارد .
کد خبر : ۲۵۰۱۷۷
صراط: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ادعای اعضای کنگره آمریکا مبنی بر وجود بندهای محرمانه در توافق وین گفت: وزارت خارجه باید با شفافیت این مسئله را برای مجلس شفاف‌سازی کند تا نمایندگان بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به ادعای اعضای کنگره آمریکا مبنی بر وجود بندهای محرمانه در توافق میان ایران و 1+5 گفت: اظهارات اخیر جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی کنگره سنای آمریکا مبنی براینکه در توافقنامه هسته‌ای اسناد محرمانه و توافق محرمانه‌ای وجود دارد، در عرف بین‌الملل هیچ گونه سندیتی ندارد و هر گونه رد و بدل‌ شدن اسناد و توافقات باید در دبیرخانه سازمان ملل ثبت شود و محرمانه بودن توافق به لحاظ قوانین بین‌الملل اعتباری ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است آژانس برخی اطلاعات محرمانه را داشته باشد اما در رابطه با توافقات فی‌مابین بین کشورها مسئله محرمانه بودن توافقات اعتبار قانونی ندارد و به نظر می‌رسد جان‌کری بیشتر بلوف سیاسی در برابر کنگره آمریکا زده است و هدف وی راضی کردن لابی صهیونیستی است.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر ثابت بشود که در حقیقت اسناد محرمانه‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 رد و بدل شده است قطعا وزارت خارجه تیم مذاکره کننده ایرانی باید با شفافیت این مسئله را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی شفاف‌سازی کند تا نمایندگان مجلس بتوانند تصمیم نهایی خود را در قبول یا رد توافق وین انجام دهند و اتخاذ کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اگر توافق محرمانه‌ای صورت گرفته باشد که در آن خطوط قرمز مقام معظم رهبری نادیده گرفته شده باشد، قطعا مورد قبول نهادهای نظامی و مجلس قرار نمی‌گیرد چرا که موضوع محرمانه و احتمال اینکه توافق پیرامون بازدید بازرسان غربی از مراکز نظامی باشد، قطعا با واکنش نهادهای نظامی روبرو می‌شود. بنابراین باید وزارت خارجه واکنش داده و در این زمینه شفاف‌سازی کند.
منبع: فارس