۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

سرعت طوفان در زابل به ۹۰ کیلومتر رسید

دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین اعلام کرد: کلیه مراکز درمانی، بهداشتی و خانه های بهداشت این منطقه با توجه به شرایط بحرانی سیستان همچنان آماده باشد هستند.
کد خبر : ۲۵۰۳۴۵
صراط: امتداد توفان شن در خطه سیستان لحظه به لحظه بر سختی شرایط زندگی افزوده به طوری که امروز سرعت توفان شن به ۹۰ کیلومتر رسید و غلظت گرد و خاک از ۹ برابر حد مجاز فراتر رفت.

خبرگزای مهر-گروه استان ها: سیستانی ها سال هاست که میزبان میهمانی ناخوانده اند که سلامتی شان را تهدید می کند بادی که نه تنها رنگی دیگر به آسمان جنوب شرق کشور می زند بلکه با خود نفس تنگی می آورد.

باد های ۱۲۰ روزه و توفان شن گاهی مدارس را تعطیل می کند، پرواز هواپیماها را به تأخیر می اندازد و گاه مردم را در خانه ها حبس می کند و البته بسیاری از فریاد های استمداد مردم این منطقه را نیز گم کرده است.

نگرانی اصلی مردم این شهرها تنفس بی چون و چرای این هوای آلوده و انتظار بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی است که دیر یا زود گریبانگیر آنان خواهد شد، تنها یادگار ریزگردها رتبه اول بیماری سل برای سیستان است.

غلظت گرد و خاک در سیستان به ۹ برابر حد مجاز و سه برابر حد بحران رسید

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است، افزود: تا ظهر امروز غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان  هزار و  ۳۰۹ میکرو گرم گزارش شده است.

غلامرضا اربابی اظهار داشت: در حال حاضر توفان شن با سرعت ۹۰ کیلومتر در منطقه سیستان در حال وزیدن است که بر اساس این شرایط شعاع دید به ۶۰۰ متر کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، شرایط بحرانی سیستان تا نیمه های هفته جاری ادامه دارد و مردم برای حفظ سلامت خود از تردد های غیر ضروری خودداری کنند.

مدیر کل ستاد بحران سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کیله تیم های امدادی شامل هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، آب، برق و مخابرات در منطقه آماده باش هستند تا در صورت بروز حوادث احتمالی، خدمات مطلوب ارائه دهند.

اربابی در خصوص مواج بودن دریای عمان نیز هشدار داد و گفت: دریای عمان کماکان مواج و متلاطم پیش بینی می شود به طوری که در نواحی شرقی دریا ارتفاع موج به سه متر نیز خواهد رسید.

 ۵۷ هزار ماسک در مناطق توفان زده توزیع شد

چمعیت هلال احمر سیستان و بلچستان نیز اعلام کرد: امسال چهار هزار و ۴۰۳ بسته غذایی، بیش از ۵۷ هزار ماسک و ۲۵۰ بسته زیستی شامل موکت، پتو، آب معدنی، کلمن و غیره بین مردم گرفتار در توفان شمال استان توزیع شد.

در اطلاعیه این جمعیت آمده است: با توجه به فرارسیدن فصل توفانهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان ۳۰ تیم امدادی متشکل از ۱۲۷ نفر امدادگر و نجاتگر متخصص به همراه تجهیزات و حوزه های امدادی و درمانی سرپایی در منطقه حضور پیدا کردند.

جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این اطلاعیه یاد آور شد: در این راستا با توجه به شرایط آب و هوایی خاص منطقه و پیش بینی های سازمان هواشناسی تیم های مختلف با تجهیزات و ملزومات امداد در توفان گرد و خاک به صورت آماده باش ۲۴ ساعته در منطقه حضور دارند.

ریزگردها بلای این روزهای سیستانی ها

امام جمعه زابل نیز اظهار داشت: وجود ریزگردها در منطقه سیستان مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و غیره برای مردم ایجاد و زندگی آنان را مختل کرده است و امیدواریم مسئولان اقدامات اساسی برای حل این مشکل انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کیخا افزود: سال های است مردم این دیار از بی تدبیری مسئولان رنج می برند تا به کی مردم این دیار از این درد رنج ببرند؟ چرا هیچ شخصی پاسخگو نیست.؟

وی بیان کرد: وعده های مسئولان نیز در زیر سایه غبار ریزگردها به فراموشی سپرده شده است، دولت سال گذشته در سفر به سیستان در زمینه مبارزه با شن های روان مصوبه ای خوب داشت اما در حد حرف باقی ماند و جامه عملی به آن پوشانده نشد.

امام جمعه زابل بیان کرد: رسانه های باید به بهترین شکل درد مردم را فریاد بزنند، مسئولان بدانند دیگر با نظارت دقیق رسانه ها خواب راحتی نخواهند داشت چرا که شاکله تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت به مردم است و مردم سیستان این را فریاد می زنند.

گوش مسئولان قدرت شنیدن فریاد دردهای سیستان را ندارد

امام جمعه زابل گفت: گوش مسئولان قدرت شنیدن فریاد دردهای مردم سیستان را ندارد و این دیار روز به روز در مشکلاتش در حال دفن شدن است بی آنکه کسی به آن توجه کند.

حجت الاسلام علی اکبر کیخا اظهار داشت: دولت با شعار امید بر سر کار آمد اما گویاصدای مشکلات خطه سیستان را نمی شنود.  

وی افزود: درخواست ما از دولتمردان این است، با توجه به شرایط بحرانی سیستان نمی گوییم که سیستان را ویژه نگاه کنید،  بلکه خواهش می کنیم که سیستان را فقط ببینید.

امام جمعه زابل بیان کرد: دردها را داد زدیم اما افسوس که قدرت شنیدن مسئولان به دردها مردم سیستان بسیار پایین است، فریاد رسی نیست، کسی حرف این مردم را نمی شنود و آنان امواج دردها را دریافت نمی کنند.

سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زابل سالانه ۵۰۰ نفر به بیماری سل در سیستان مبتلا می شوند که از این حیث رتبه نخست ابتلا به این بیماری را در کشور دارد، این درحالی است که در بیمارستان زابل تنها ۱۵تخت به بیماران تنفسی ناشی از توفان های خشن موسمی ۱۲۰روزه اختصاص یافته است.

به علت کمبود تخت بیمارستانی امکان جداسازی بیماران سل با دیگر بیماران وجود ندارد و لذا  امکانات کافی برای درمان مبتلایان به بیماری سل ایجاب می کند که هر چه سریعتر مرکز درمانی ویژه بیماری های تنفسی در سیستان ایجاد و راه اندازی شود.

کلیه مراکز درمانی و بهداشتی آماده باش هستند

دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین اعلام کرد: کلیه مراکز درمانی، بهداشتی و خانه های بهداشت این منطقه با توجه به شرایط بحرانی سیستان همچنان آماده باشد هستند.

منبع: مهر
برچسب ها: صراط طوفان زابل