۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳

تعلیق انتقال یک‌دیکتاتور به‌بیمارستان روانی

دختر 47 ساله دیکتاتور از پدرش در محاکمه وی حمایت کرده و علناً نسل‌کشی صورت گرفته در گوآتمالا در طول مخاصمه مسلحانه داخلی در بین سال‌های (1960-1996)(1339-1375) را تکذیب می‌کند.
کد خبر : ۲۵۰۳۸۱
صراط: دادگاه عالی گوآتمالا با صدور حکمی انتقال رئیس‌جمهور سابق این کشور به بیمارستان روانی را به حالت تعلیق درآورد.

به نقل از «تله سور»، دادگاه عالی گوآتمالا که مسئولیت رسیدگی به پرونده «خوزه افران ریوس مونت» رئیس جمهور سابق این کشور به اتهام نسل‌کشی را بر عهده دارد، روز گذشته در پی صدور حکمی انتقال وی به بیمارستان روانی را به حالت تعلیق درآورد.

در این رابطه «خایمه هرناندز» وکیل «ریوس مونت» ضمن تایید این خبر عنوان کرد که به دستور دادگاه قضایی گوآتمالا انتقال رئیس جمهور سابق گوآتمالا به بیمارستان روانی به حالت تعلیق درآمده است.

وی در ادامه تصریح کرد که اواخر هفته گذشته در پی صدور حکمی از دادگاه رسیدگی به جرائم نسل‌کشی کشور، انتقال رئیس جمهور سابق به بیمارستان روانی متوقف شده و به حالت تعلیق درآمده است.

«هرناندز» ضمن اعتراض به تعلیق انتقال موکلش اذعان داشت که حفظ زندگی حق اولیه و اساسی هر فرد در اجتماع محسوب می‌شود و استدلال دادگاه مبنی بر توقف انتقال «مونت» به بیمارستان روانی اقدامی خودسرانه، غیرقابل ‌قبول، ظالمانه، غیرقانونی و توهین‌آمیز است.

هفته گذشته قاضی دادگاه رسیدگی جرائم نسل‌کشی گوآتمالا که پرونده مذکور را در دست بررسی دارد با درخواست دادستانی کل مبنی بر انتقال دیکتاتور سابق به بیمارستان «فدریکو مورا» بیمارستان ملی بهداشت روانی در شمال گوآتمالا سیتی (پایتخت گوآتمالا) به مدت 10 روز و در راستای تایید زوال عقلی احتمالی «مونت» موافقت کرد تا به منظور سهولت بررسی پرونده مدارک پزشکی مورد نیاز به سازمان ملی پزشکی قانونی کشور ارائه شود.

با توجه به اظهارات دادستانی و شاکیان پرونده دیکتاتور سابق، مدت زمان تعلیق انتقال دیکتاتور هشتاد ساله به بیمارستان شاید در هفته آتی مشخص شود.

در این رابطه «هکتور ریس» وکیل شاکیان پرونده نسل‌کشی دیکتاتور سابق که متهم به کشتار 250 هزار تن در جریان جنگ‌های داخلی گوآتمالا در بین سال‌های 1960 تا 1996 (1339-1375) است، در این‌باره گفت که هم‌اکنون دادگاه در تلاش است تا در راستای حمایت از «مونت» دادگاه وی را به تعویق انداخته و موجبات عدم پیشرفت پرونده محاکمه وی را فراهم کند.

وی در ادامه فقدان استقلال کافی در بین مقامات دادگاه رسیدگی به جرائم نسل‌کشی در محاکمه «مونت» را نگران کننده خواند و در ادامه افزود که اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که برای ادامه روند محاکمه چندان امیدوار نبوده و به دنبال تعلیق فرآیند قضاوت هستند.

«ریوس مونت» در جریان محاکمه ماه مه 2013(27 اردیبهشت92) به 80 سال زندان محکوم شد اما کمتر از دو هفته بعد از اعلام حکم، دادگاه قانون اساسی گوآتمالا به دنبال تلاش‌های تیم وکلای مدافع «ریوس مونت» به منظور بر هم زدن روند محاکمه و تلاش برای طرح تقاضاهای فرجام‌خواهی پیچیده، این حکم را لغو کرد.

وکلای مدافع «ریوس مونت «اخیرا استدلال کردند که یکی از سه قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده غرض‌ورزی داشته است. «مونت» با برانکارد به جلسه محاکمه وارد شده و وکلای وی براساس مشکلات پزشکی برای موکل خود امتیازاتی گرفته‌ بودند.

در 17دسامبر سال گذشته(26 آذر 93) با اعلام کاندیداتوری «زوری ریوس سوسا» دختر «ریوس مونت» در انتخابات ریاست جمهوری در پایان سال جاری بازماندگان حادثه نسل‌کشی در گوآتمالا در سطحی وسیع مخالفتشان را با کاندیداتوری وی ابراز کردند.

دختر 47 ساله دیکتاتور از پدرش در محاکمه وی حمایت کرده و علناً نسل‌کشی صورت گرفته در گوآتمالا در طول مخاصمه مسلحانه داخلی در بین سال‌های (1960-1996)(1339-1375) را تکذیب می‌کند.
منبع: فارس