۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۲

مونیز: تعهدات ایران همیشگی خواهد بود

«ارنست مونیز» به نمایندگان کنگره آمریکا با بیان این که توافق با ایران بر پایه اعتماد نیست مدعی شد تعهدات ایران برای شفاف سازی فعالیتهایش همیشگی است.
کد خبر : ۲۵۰۸۲۶
صراط: «ارنست مونیز» به نمایندگان کنگره آمریکا با بیان این که توافق با ایران بر پایه اعتماد نیست مدعی شد تعهدات ایران برای شفاف سازی فعالیتهایش همیشگی است.

به گزارش سی ان ان، وزیر انرژی آمریکا امروز سه شنبه در ادامه اظهارات وزیران خارجه و خزانه داری کابینه «باراک اوباما» در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، سخن گفت. «ارنست مونیز» در این جلسه حاضر شده و در مورد مسائل توافق شده در برجام به سوالات نمایندگان پاسخ داد. وی مطالب توافق شده در وین را فراتر از آنچه دانست که پیشتر در لوزان طرفین با آن توافق کرده بودند.

مونیز با بیان این که تعهدات ایران در توافق هسته ای همیشگی خواهد بود افزود از آنجا که ایران درگیر فعالیت های تولید موادی با کاربرد نظامی نخواهد شد می توان به زمان توافق شده بازه زمانی بیشتری افزود. وی بار دیگر با تکرار اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شد توافق با ایران بر پایه اعتماد نبوده بلکه بر اساس راستی آزمایی است.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه یادآور شد بر پایه الزامات سختگیرانه، فعالیت های هسته ای ایران محدود، شفاف و قابل راستی آزمایی شده و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان دسترسی به تمامی تاسیسات اعلام شده و هر سایتی که موجب نگرانی باشد، را خواهند یافت.

وی در ادامه مدعی شد اگر جامعه بین الملل به ایران مظنون شود آژانس این حق را خواهد داشت که درخواست دسترسی به سایت های مشکوک را ارائه دهد. مونیز با اشاره به دسترسی ۲۴ ساعته آژانس به تاسیسات هسته ای ایران تاکید کرد مفاد برجام گام به گام اجرا خواهد شد.

به گفته وی برخی شروط اشاره شده در برجام ۱۰ تا ۲۵ سال به طول خواهند انجامید اما حتی پس از این مدت نیز تمهیدات شفاف سازی برای همیشه پا بر جا خواهد ماند. وی علت این امر را ماهیت پیروی از رژیم ان پی تی دانست.

پیش از وی، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از درک نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته ای ایران خبر داد و گفت: تحریم های بیشتر و ادامه فشار نمی تواند دانش ایرانی ها درخصوص فن آوری هسته ای را از بین ببرد.

منبع: مهر