۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷

عالی: والدین پادگانی رفتار نکنند

حجت‌الاسلام مسعود عالی گفت: با فرزندان‌مان پادگانی رفتار نکنیم و با آنها رفیق باشیم.
کد خبر : ۲۵۱۸۸۲

صراط: حجت‌الاسلام مسعود عالی عصر امروز در همایشی که با موضوع سبک زندگی و ازدواج آسان در آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار شد، اظهار کرد: دیده می‌شود گاهی در خانواده‌های متدین، فرزندان بی‌اعتنا به دین و در خانواده‌هایی که دین برای آنها مساله مهمی نیست و به آن توجه و عمل نمی‌کنند فرزندان دیندار پرورش می‌یابد که این برای همه، این سئوال است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این گرایش فرزندان به روشی غیر از روش و منش والدین‌شان، عمل کردن به فرمان‌های دین هم‌سو با اخلاق دینی است، دیده می‌شود خانواده‌هایی به ظاهر دیندار هستند اما عمل دینی در آنها ضعیف است و به راحتی غیبت و تهمت که در اسلام گناه بزرگی است انجام می‌دهند و این رفتار سبب بی‌میلی فرزندان‌شان را به اسلام فراهم می‌کنند که در اصل فرزندان آنها به دین ساختگی آنها بی‌میل می‌شود که اگر آنها اسلام را درست عمل کنند فرزندان‌شان هم به درستی گرایش می‌یابند و در مسیر درست حرکت می‌کنند.

این مبلغ دینی خاطر‌نشان کرد: در خانه‌ای که ماهواره با هزاران شبکه مخرب وجود دارد، مطمئنا یاد خدا و ائمه اطهار در آن به ندرت صورت می‌گیرد و در این امواج پرتلاطم رسانه‌های بیگانه فرزندان گمراه و سردرگم می‌شوند.

وی با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، احساس مسئولیت کردن مومنین درباره هم است ولی بیگانگان تلاش دارند این فریضه مهم را کم‌رنگ و آن را دخالت در کارهای همدیگر نشان دهند.

عالی ادامه داد: والدین زمانی می‌توانند در فرزندان‌شان اثرگذار باشند که با آنها رفیق باشند و به حرف‌ها و در و دل‌های آنها گوش دهند نه اینکه یک طرفه فقط حرف زده و پادگانی رفتار کنند که در این صورت فرزند از والدین بریده و یا اینکه همه حرف‌هایش را به آنها نمی‌زند.

وی گفت: فرزندان باید فضایی را احساس کنند که بتوانند حرف‌ها و خواسته‌هایشان را بیان کنند که در آن صورت والدین به اشتباهی در فرزندان‌شان برخورد کردند بتوانند راهنمایی لازم را دوستانه بیان کنند و اگر نه، چگونه به افکار فرزندان خود پی‌ببریم.

 عالی خاطر‌نشان کرد: نخستین و مهم‌ترین راه درمان پیشگیری است و ما باید در جامعه زمینه گناه و منکر را از بین ببریم نه اینکه به گناه برسیم و بعد به دنبال راه حل آن باشیم.

وی افزود: امروز وابستگی‌های مختلفی که در راه ازدواج ایجاد شده این سنت نبوی را تبدیل به یک غول بزرگ کرده است که اگر جوانی بخواهد ازدواج کند باید شاخ غول را بشکند.

این معلم اخلاق دینی در ادامه تصریح کرد: شیطان از تمام توان و نیروی خود برای ضربه‌زدن استفاده می‌کند و جوانان ما را نشانه گرفته و در مقابل، دینداران ما هم باید از تمام توان خود برای مقابله و پیشگیری از حربه دشمنان، استفاده کنند.

وی افزود: باید شیرینی دین را چشید تا به سمت آن تمایل پیدا کرد و در این راه باید مدتی تمرین و مداومت داشت تا شیرینی عبادات و راز و نیازها را خدای متعال به بنده خود بچشاند که در آن صورت است که دیگر فریضه دینی و عمل به آن را ترک نخواهید کرد.

عالی تصریح کرد: مطمئنا همه بخش‌های تربیت فرزندان برعهده والدین نیست و به همین دلیل است که با وجود تربیت عالی و بدون نقص ائمه، بعضی از فرزندان برخی از امامان بزرگوار دین، از راه راست خارج شدند.

وی در پایان گفت: یاد خدا را فراموش نکنیم و دعا کنیم که اثرگذاری دین بر فرزندان ما بیشتر از عوامل مخرب بیرونی باشد که مسلما دعا راهگشای بسیاری از مشکلات است.

دعای ندبه صبح روز جمعه هفته جاری در مسجد نارنج بن شهرستان رامسر با سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی با موضوع مهدویت، گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

منبع: فارس