۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کری:

توافق را رد کنیم، ائتلاف از هم می‌پاشد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با آتلانتیک بار دیگر نسبت به رد توافق هسته‌ای در کنگره هشدار داد و گفت این اقدام موجب تنها ماندن واشنگتن می‌شود.
کد خبر : ۲۵۱۹۷۶

صراط: جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» گفت در صورتی که کنگره این کشور توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، ائتلاف شکل‌گرفته علیه ایران از هم می‌پاشد.

جان کری در پاسخ به سوال خبرنگار آتلانتیک مبنی بر اینکه آیا اظهاراتش در خصوص اینکه در صورت عدم تصویب توافق ایران در کنگره، اسرائیل منزوی می‌شود، گفت: من به چالش‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است بسیار حساس هستم. اسرائیل برای سالها است که از نظر قانونی محصور است. من با برخی از گزینه‌هایی که رهبران آن اتخاذ کرده‌اند و دلیل محصور بودن آن است، مخالفت کردم.

وی در اینباره ادامه داد: فکر می‌کنم که چیزهایی وجود دارد که اسرائیل می‌تواند برای کاهش این محصور بودن خود انجام دهد اما آنها چنین نکرده‌اند. اما اسرائیل دوست ما است. اسرائیل همپیمان ما است. ما ارتباطی با اسرائیل داریم که حساس بودن ما نسبت به آنها را حتی مهم‌تر می‌کند.

وی به آتلانتیک گفت که رژیم صهیونیستی را تهدید نکرده بلکه به آنها درباره درباره عدم اجرای توافق هسته‌ای ایران هشدار داده است.

وی به آتلانتیک گفت که رژیم صهیونیستی را تهدید نکرده بلکه به آنها درباره درباره عدم اجرای توافق هسته‌ای ایران هشدار داده است.

کری سپس به بازی «گلف» اشاره کرد و گفت:شما کسی را تهدید نمی‌کنید بلکه به آنها هشدار می‌دهید که مراقب باشید که توپ به شما برخورد نکند. تشابه زیادی در این زمینه وجود دارد.. من می‌گویم که نمی‌خواهم به طور قطع اسرائیل منزوی شود. من نمی‌خواهم شاهد تنش‌ها و مشکلات بیشتر اسرائیل باشم....من در واقع می‌گویم که انتخاب‌های هر شخص، پیامدهایی در پی دارد. من نگرانی‌های اسرائیل را درک می کنم. اسرائیل احساس می‌کند که در تلاش است خود را محافظت کند. من به این مسئله حساس هستم.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص مخالفت نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران گفت: فکر می‌کنم برای سالها، بی بی نتانیاهو در آرایش سیاسی خود و بینش خود از ایران و چالش‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است، اعتقاداتی دارد. او درباره ایران به نتیجه‌ای رسیده است که آنها از هر ابزاری استفاده می‌کنند و هرکار لازم را برای پیشبرد تهدیدات خود به کار می‌گیرد.

کری تصریح کرد: ما معتقدیم که اختلاف ما با نتانیاهو این نیست که ایران بد است یا خیر یا اینکه اقدامات بدی مرتکب می‌شود یا اینکه اسرائیل را تهدید می‌کند بلکه بر سر این است که آیا این توافق و این گام واقعاً به نفع اسرائیل است و اسرائیل را در جایگاه بهتری برای دفاع از خود قرار می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که با نتانیاهو در خصوص اینکه اجرای توافق هسته‌ای ایران به نفع اسرائیل است، صحبت کرده است و گفت: من فکر می‌کنم که نتانیاهو به این قضیه نگاه اشتباهی دارد.

منبع: فارس