۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

فراخوان حمایت از طالبان +تصاویر

احساسات ضد پاکستانی در افغانستان دوباره به اوج خود رسیده و این بار کار به جایی است که است که کارزاری بزرگ در این کشور علیه محصولات پاکستانی به راه افتاده است.
کد خبر : ۲۵۳۰۷۴
صراط: حملات تروریستی طالبان در افغانستان بالا گرفته است. هر روز خبری از حملات طالبان به شهرها و مناطق مختلف از شمال تا جنوب افغانستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. هر از چند گاهی نیز حملات انتحاری و تروریستی در شهرهای افغانستان جان شهروندان و حتی نیروهای پلیس را طی چند روز اخیر می‌گیرد.

تنها طی هفته گذشته در ۳ عملیات انتحاری در کابل در ۵۱ کشته شده‌اند، در حملاتی دیگر در ولایت ارزگان ۱۹ پلیس و و در ولایت قندوز نیز ده‌ها تن از نیروهای پلیس افغانستان کشته و زخمی شدند.
این اتفاقات و بالا رفتن میزان کشته‌شدگان عملیات طالبان در افغانستان دوباره خشم مردم را نسبت به متهم شماره یک حمایت از طالبان از دید مردم افغانستان برانگیخته است: پاکستان.

این بار حتی «محمد اشرف غنی» رئیس ‌جمهور افغانستان نیز که به نزدیکی به پاکستان متهم می‌شد علناً پاکستان را متهم به جنگ‌افروزی در افغانستان از طریق طالبان کرده است.

این‌گونه است که احساسات ضد پاکستانی در افغانستان دوباره به اوج خود رسیده و این بار کار به جایی است که است که کارزاری بزرگ در این کشور علیه محصولات پاکستانی به راه افتاده است.

فعالان اجتماعی، چهره‌های سیاسی، رسانه‌ای و مردم عادی، دیگران را به تحریم محصولات پاکستانی دعوت می‌کنند.محصولاتی که از سیمان گرفته تا صابون و نوشابه را تشکیل می‌دهد.

افغانستان پس از آمریکا چهارمین مقصد محصولات پاکستانی است و پاکستان بزرگ‌ترین صادرکننده به افغانستان است، بنا بر برخی از برآوردها ۲۶ درصد از کل واردات افغانستان از پاکستان است. میزان تبادل تجاری ۲ کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

«مختار وفایی» روزنامه‌نگار ساکن بلخ درباره کارزار تحریم محصولات پاکستانی در افغانستان می‌گوید: اعتراض به پاکستان، به علت سیاست‌های خود پیرامون افغانستان همواره وجود داشته است و همواره با بالا گرفتن عملیات تروریستی گروه طالبان این اعتراض‌ها افزایش می‌یابد. تنها طی ۲ بمب‌گذاری در روزهای اخیر در افغانستان قریب به ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

وی افزود: مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی این کارزار را راه انداخته‌اند. در گذشته که همین اعتراضات وجود داشت، محلی برای ابراز و به اشتراک گذاشتن آن و به راه انداختن کارزار عملاً وجود نداشت.

این روزنامه نگار در ادامه گفت: پاکستان خود را یک قدرت منطقه‌ای فرض می‌کند که یکی از زمین‌های بازی مهمش افغانستان است. افغانستان ضعیف و ناآرام زمین مناسبی برای بازی پاکستان است و البته رقابت‌های پاکستان و هند و ایران نیز در این زمینه بسیار مهم هستند. نزدیکی دولت افغانستان به هند و ایران موجب ناراحتی پاکستان می‌شود.

مختار وفایی اظهار کرد: بسیاری از شواهد از همکاری و حمایت طالبان از سوی "آی.اس.آی"پاکستان حکایت دارد. در نتیجه مردم در حرکتی خودجوش تصمیم گرفتند تا محصولات ساخت پاکستان را تحریم کنند. البته از نظر من این مسئله جنبه خیلی عملی و تأثیرگذاری به خود نخواهند گرفت. قوه اجراییه کشور و هیچ سازمانی از این کارزار حمایت نمی‌کند و تنها در حد تصمیمی مردمی است. اما اگر کنترل و مدیریت شود می‌تواند حاصلی داشته باشد.

دولت پاکستان در واکنش به تحولات اخیر رخ داده اعلام کرده است به علت ناامنی در افغانستان روند بورس‌های تحصیلی را که برای دانشجویان افغانستان در نظر گرفته بود به حالت تعلیق درآورده است. اما واکنش‌ها در اسلام‌آباد پیرامون اظهارات نسبتاً تند مقامات افغانستانی ملایم‌تر به نظر می‌رسد. وزارت خارجه پاکستان طی بیانه‌ای عنوان کرده است: پاکستان به حفظ رابطه خوب همسایگی با افغانستان و همه کشورهای منطقه متعهد است.

همچنین روز گذشته قاضی خلیل‌الله، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز گفت: ما اظهارات رئیس ‌جمهوری افغانستان را شنیدیم. پاکستان این حملات مرگبار به افغانستان را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند. در این لحظات متأثرکننده، ما شانه به شانه با برادران افغان خود ایستاده هستیم.


منبع: ابنا
برچسب ها: طالبان تحریم صراط