۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷

تغییرات گسترده در کادر رهبری فلسطین

مسئولان فلسطینی فاش کردند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم دارد ماه آینده تغییرات گسترده ای در کادر رهبری فلسطین انجام دهد.
کد خبر : ۲۵۳۳۲۱
صراط: به نقل از خبرگزاری سما، مسئولان فلسطینی با اشاره به تصمیم محمود عباس برای اعمال تغییرات گسترده در کادر رهبری فلسطین در ماه آینده، گفتند که وی یک کمیته کاری برای برگزاری نشست شورای ملی در رام الله طی ماه آینده به منظور انتخاب مجدد کادر رهبری و ترسیم خطوط سیاسی مرحله آینده، تشکیل داده است.

این کمیته شامل صائب عریقات دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، احمد مجدلانی عضو این کمیته و عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی فتح است.

مجدلانی در این باره گفت که گروه های فلسطینی برای انتخاب نمایندگان خود در شورای ملی دعوت خواهند شد با توجه به اینکه شورای ملی به منزله پارلمان سازمان آزادی بخش فلسطین و شامل نمایندگانی از تمامی گروه ها، اتحادیه ها و جمعیت های فلسطینی در داخل و خارج از فلسطین و نیز همه اعضای مجلس قانونگذاری (132 نفر) است.

مجدلانی اظهار داشت که انتظار می رود گروه های فلسطینی و اتحادیه ها برای تغییر دو سوم نمایندگان این شورا به دلیل کهولت سن آنها اقدام کنند امری که بر اعضای کمیته اجرایی ساف که از سوی شورای ملی انتخاب می شوند، تاثیرگذار خواهد بود.

وی اشاره کرد که این شورا به بررسی چالش های سیاسی قضیه فلسطین و بن بست افق روند سازش و وضعیت داخلی فلسطین خواهد پرداخت.

شورای ملی فلسطین شامل 719 عضو است که عبارت از: 49 عضو جنبش فتح، 27 عضو جبهه خلق برای آزادی فلسطین، 17 عضو جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، 13 عضو جبهه مبارزه مردمی، 12 عضو حزب «فدا»، 12 عضو جبهه آزادی بخش فلسطین، 12 عضو سازمان الصاعقه، 9 عضو حزب الشعب، 8 عضو جبهه آزادی بخش عربی، 7 عضو جبهه خلق- رهبری کل، 6 عضو جبهه عربی- فلسطینی و 5 عضو جنبش جهاد اسلامی –بیت المقدس است.

این شورا همچنین شامل نمایندگانی از اتحادیه های مختلف و افراد مستقل است و آخرین نشست آن نیز در سال 1996 در غزه با حضور بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا و هیلاری همسر وی برگزار شد.

مجدلانی همچنین اظهار داشت که برگزاری نشست شورای ملی به دلیل انتظار کشیدن برای تحقق آشتی ملی و پیوستن جنبش های جهاد اسلامی و حماس به آن به تعویق افتاد اما اکنون برگزاری این نشست برای بررسی چالش های سیاسی و انتخاب مجدد نمایندگان گروه های فلسطینی ضروری است.

پیش از این کانال اول تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری به نقل از منابع فلسطینی نزدیک به «محمود عباس» مدعی شد که وی سپتامبر آینده از سمت خود استعفا خواهد کرد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی  گزارش داد محمود عباس که بر اساس دیدگاه صهیونیست ها آخرین شریک صلح با این رژیم است، تا دو ماه دیگر از سمت خود استعفا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، عباس احساس سرخوردگی می کند زیرا مراجعه تشکیلات خودگردان به دادگاه لاهه هیچ نتیجه ای دربرنداشته است همچنانکه قضیه آشتی با حماس نیز به بن بست رسیده و از سوی دیگر مسئله محمد دحلان از رهبران سابق فتح نیز همچنان وجود دارد و گذشته از مشکلات اقتصادی تشکیلات خودگردان، کهولت سن عباس نیز مشکل دیگری است به گونه ای که وی اکنون بیش از 80 سال سن دارد.

به گفته «عودید گرانوت» تحلیلگر اسرائیلی، انتظار می رود که عباس تا دو ماه دیگر از سمت خود استعفا کرده و صائب عریقات را به عنوان جانشین خود اعلام نماید و عریقات برای تصدی منصب ریاست تشکیلات خودگردان آماده می شود همچنانکه حدود یکماه پیش نیز عباس طی فرمانی عریقات را به عنوان دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین تعیین کرد.

منبع: تسنیم