۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
درباره «جزایر مالویناس»

پاپ به آرژانتین و انگلیس: مذاکره کنید

آرژانتین در موقعیت‌های مختلف از دولت انگلیس خواسته که بر سر میز مذاکره بنشیند تا بدین ترتیب به صورت صلح‌آمیز اختلافات خود را پیرامون حاکمیت این جزایر حل و فصل کنند؛ چنین درخواستی هنوز از سوی این کشور اروپایی پذیرفته نشده است.
کد خبر : ۲۵۴۳۶۳
صراط: پاپ پس از پیوستن به کمپین متقاضیان حل اختلاف انگلیس و آرژانتین بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس»، از دو کشور خواست پای میز مذاکره بنشینند و برای رفع این اختلاف راهکاری مناسب بیابند.

به نقل از «ته لام»، پاپ فرانسیسکو رهبر مذهبی مسیحیان جهان نیز به جمع متقاضیان از سر‌گیری گفت‌وگو بین دو کشور آرژانتین و انگلیس برای حل اختلاف دو کشور بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» پیوست و از دو کشور خواست تا برای حل این اختلاف اقدامات لازم را انجام دهند.

پاپ فرانسیسکو در این‌باره اعلام کرد: زمان مناسب برای حل مناقشه «مالویناس» بین آرژانتین و انگلیس فرا رسیده و دو کشور باید برای حل این اختلاف راه‌حلی صلح‌آمیز بیایند.

پاپ در تایید لایحه 2065 که 50 سال پیش توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، از دو کشور خواست تا به‌ منظور حل هرچه سریعتر این مناقشه بر سر میز مذاکره بنشینند.

البته انگلیس مشکل بزرگی برای آغاز مذاکرات محسوب می‌شود زیرا این کشور در طول این 50 سال اخیر، به هر روشی از نشستن بر سر میز مذاکره سرباز زده است.

کمپین متقاضیان مذاکره بین آرژانتین و انگلیس و رفع اختلاف این دو کشور در حال حاضر، توسط شخصیت‌های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و سیاسی مهمی همچون «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی و سیلویو رودریگز موسیقیدان کوبایی و 7 نفر از برندگان جایزه صلح نوبل حمایت می‌شود.

از برندگان جایزه صلح نوبل و در واقع کسانی که از حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر «مالویناس» حمایت می‌کنند، می‌توان به اشخاصی همچون «آدولفو پرز اسکیوال» از آرژانتین، «مایرد کوریگان» از ایرلند، «ریگوبرتا منچی توم» از گوآتمالا، «دزموند» از آفریقای جنوبی، «جودی ویلیامز» از آمریکا، «شیرین عبادی» از ایران و «لیما گبووی» از لیبی اشاره کرد.

چندی پیش این 7 نفر ضمن ارسال نامه‌ای به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد از وی خواستند تا راهکاری مناسب برای این مسئله بیابد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 16 دسامبر 1965 (24 آذر ماه 1344) ضمن تصویب لایحه 2065، مناقشه موجود بین انگلیس و آرژانتین بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» را تایید کرده و این مجمع الجزایر را سرزمینی مستعمره خواند.

«دنیل فیلموس» دبیر مسائل جزایر «مالویناس» در آرژانتین ضمن اشاره به اهمیت شخصیت پاپ اذعان داشت: افتخار بزرگیست که پاپ فرانسیسکو نیز همچون دیگر انجمن‌های اجتماعی و شخصیت‌های فرهنگی و مهم دنیا به این کمپین پیوسته و به دنبال پیشبرد این مسئله و حل مناقشه بین دو کشور است.

وی در ادامه افزود: پاپ شخصیت بسیار مناسبی برای بحث و گفت‌و‌گوست؛ فعالیت‌های وی در زمینه گفت‌و‌گوهای مربوط به موضوعات دینی و مذهبی و نقش بزرگش در از سرگیری روابط کوبا و آمریکا نیز گویای توانایی‌های وی در حل مناقشات و اختلافات است.

«فیلموس» ضمن قدردانی از پاپ گفت: وی همواره در تلاش بوده تا بین شمال و جنوب و فقیرترین کشورها و توسعه یافته‌ترین آن‌ها ارتباط خوب و سازنده‌ای ایجاد کند.

آرژانتین و انگلیس بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» اختلاف دارند و این مسئله منجر به درگیری شدیدی بین طرفین از 2 آوریل تا 14 ژوئن 1982 (13 فروردین تا 24 خرداد 1361) شد؛ این جنگ منجر به کشته شدن 649 نظامی آرژانتینی، 255 نیروی انگلیسی و 3 تن از شهروندان جزایر مذکور شد.

آرژانتین در موقعیت‌های مختلف از دولت انگلیس خواسته که بر سر میز مذاکره بنشیند تا بدین ترتیب به صورت صلح‌آمیز اختلافات خود را پیرامون حاکمیت این جزایر حل و فصل کنند؛ چنین درخواستی هنوز از سوی این کشور اروپایی پذیرفته نشده است.

بریتانیا همچنین تمامی فراخوان‌های بین‌المللی که خواستار حل اختلافات جزایر «مالویناس» می‌باشند از جمله بیش از 40 قطعنامه و بیانیه سازمان ملل را نادیده می‌گیرد.

در 16 ژوپن سال جاری (26 خرداد ماه) کشور عضو سازمان کشورهای آمریکایی در نشست سالانه این سازمان با تصویب سندی به لزوم از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات درباره مسئله مورد مشاجره حاکمیت جزایر «مالویناس» تأکید کردند و دو کشور آرژانتین و انگلیس را برای یافتن راه‌حلی صلح آمیز فراخواندند.
منبع: فارس
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم