۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
سی‌ان‌ان:

ایرانی‌ها در بازرسی از پارچین نقش دارند

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که آژانس وظیفه «نظارت کلی» بر نمونه‌برداری و بازرسی از سایت پارچین به موجب مفاد برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را بر عهده خواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۴۴۸۴
صراط: مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند ایرانی‌های در بازرسی از سایت پارچین، نقش به عهده خواهند داشت.

یک رسانه آمریکایی در ادامه واکنش‌ها به خبر روز چهارشنبه آسوشتیدپرس درباره اعطای وظایف بازرسی از سایت پارچین به نمایندگانی از ایران، ادعاهای تازه‌ای در این باره مطرح کرده است.

خبرگزاری سی‌ان‌ان از قول مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شده ایرانی‌ها در بازرسی از سایت پارچین نقش خواهند داشت، اما آنها تنها کسانی نیستند که در این امر ایفای نقش خواهند کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که آژانس وظیفه «نظارت کلی» بر نمونه‌برداری و بازرسی از سایت پارچین به موجب مفاد برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را بر عهده خواهد داشت.

 خبرگزاری آمریکایی آسوشتیدپرس روز چهارشنبه با ادعای دسترسی به پیش‌نویس یکی از دو سند توافق محرمانه بین ایران و آژانس مدعی شده بود وظیفه بازرسی از سایت پارچین به نمایندگانی از خود ایران محول شده و بازرسان سازمان ملل اجازه دخالت در این باره را نخواهند داشت. این رسانه آمریکایی ادعا کرده بود بازرسان بین‌المللی از ورود به پارچین منع خواهند شد.

آسوشتیدپرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به علاوه مدعی محدودیت‌هایی برای نمونه‌برداری‌های میدانی از سایت پارچین شده و گزارش داده بود بازرسان تنها مجاز به نمونه‌برداری از 7 محل از مناطقی که ادعا می‌شود محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای توسط ایران بوده‌اند خواهند بود.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتقادات مطرح شده، این ادعاها را رد کرد و گفت: «قرار نیست ایران از خودش بازرسی کند.»

با این حال، به نوشته سی‌ان‌ان، او اینکه بازرسان ایرانی در فرایند نظارت، «نقش خواهد داشت» را رد نکرد.

سی‌ان‌ان می‌نویسد یک گزینه محتمل این است که پرنسل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا در محل حاضر خواهند بود و یا هنگام نمونه‌برداری‌های ایرانی‌ها، فرایند مزبور را از طریق فیلم‌های دوربین تماشا خواهند کرد.

این رسانه آمریکایی این فعالیت را یکی از روندهای معمول آژانس دانسته و نوشته آژانس در موارد مشابه قبلی نیز از این روش استفاده کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت ایرانی‌ها احتمالاً از پارچین نمونه‌برداری خواهند کرد در حالی که نفرات سایر کشورها، بخشی از فرایند تحلیل نمونه‌های مزبور خواهند بود.

مقام مورد استناد این رسانه آمریکا تأ‌کید کرده ترتیبات مورد توافق برای پارچین، با ساز و کارهای مربوط به انجام تحقیقات از سایر سایت‌های مشکوک به انجام آزمایشات هسته‌ای متفاوت هستند.
منبع: فارس