۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
اوباما نیازمند تنها ۸ رای دیگر

سناتورهای حامی برجام ۲۶ نفر شدند

تعداد سناتورهای حامی برجام در سنای آمریکا به ۲۶ نفر رسیده و اوباما برای داشتن قدرت عملی وتوی مخالفت کنگره با برجام، تنها به ۸ رای دیگر در سنا نیاز دارد.
کد خبر : ۲۵۴۴۹۶
صراط: تعداد سناتورهای حامی برجام در سنای آمریکا به ۲۶ نفر رسیده و اوباما برای داشتن قدرت عملی وتوی مخالفت کنگره با برجام، تنها به ۸ رای دیگر در سنا نیاز دارد.

با پیوستن سناتور «کلیر مک‌کاسکیل» به موافقان برجام، تعداد سناتورهای حامی توافق هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به 1+5 اکنون به 26 نفر رسیده است.

به‌نوشته بوستون‌گلوب، مک‌کاسکیل ضمن حمایت از این توافق در بیانیه‌ای ابراز داشت: «این توافق کامل نیست و هیچ‌کس به ایران اعتماد ندارد اما برای من روشن شده است که جهان به استثنای اسرائیل به‌صورت متحد پشت سر این توافق قرار دارد.»

روز چهارشنبه، سناتور «جو دانلی» از ایندیانا نیز در اعلامی مشابه، ابراز داشت که می‌خواهد فرصت موفقیت را به برجام بدهد.

با این اوصاف اکنون 26 عضو مجلس 100 نفره سنا از برجام حمایت می‌کنند که همگی از حرب دموکرات بوده و هم‌حزبی رئیس‌جمهور ایالات متحده محسوب می‌شوند. در بین این 26 نفر، 10 عضو از 12 عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارند.

اوباما برای آنکه از رای دو سوم سنا بر ضد برجام خلاصی یابد، نیازمند رای 34 سناتور است. تاکنون تنها 2 نفر از سناتورهای دموکرات (شامر و منندز) مخالفت خود را با برجام اعلام کرده‌اند. به این ترتیب اوباما اکنون پتانسل جلب نظر 41 عضو دموکرات سنا را دارد.

با حمایت تنها 8 عضو دموکرات دیگر سنا از برجام، اوباما می‌تواند با خیال نسبتا آسوده مخالفت احتمالی کنگره با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را وتو کند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط برجام توافق