۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
سوالی که وزارت خارجه باید پاسخ بدهد

چرا آل‌سعود و آل‌خلیفه از زمان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران اطلاع داشتند؟

چرا باید آل سعود و آل خلیفه در شرایطی که اولی ایران را متهم به حمایت نظامی از یمن، و دیگری ایران را متهم به حمایت تسلیحاتی و همه جانبه از انقلابیون کشورش می کند، باید از چنین موضوع حساسی باخبر باشند؟
کد خبر : ۲۵۴۶۱۵
گروه سیاسی صراط - وزيرخارجه انگليس روز یکشنبه پس از 14 سال به تهران مي‌آيد تا سفارت اين كشور را که از 4 سال پیش تعطیل شده بود، بازگشايي كند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، قرار است محمدجواد ظریف نیز در سفری به لندن، سفارت کشورمان در انگلیس را بازگشایی کند.

فارغ از گذشته خباثت های انگلیس در ایران، و ماجرای بسته شدن سفارت این کشور در هشتم آذر ماه 1390 ، نکته قابل تاملی در نحوه اطلاع رسانی در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در تهران وجود دارد که به راحتی قابل پچشم پوشی نیست.

خبر بازگشایی قطعی سفارت انگلیس را یک روزنامه قطري مخابره کرده است. این روزنامه، به نقل از منابع آگاه بريتانيايي مدعي شد كه سفارت انگليس روز يك‌شنبه در تهران بازگشايي مي‌شود. نکته قابل تامل اینکه اين روزنامه ادعا كرده كه تنها 10 كشور از این ماجرا یعنی زمان دقیق بازگشایی سفارت انگلیس در تهران اطلاع داشتند.

به جز انگلیس، این 10  کشور شامل ایران، دو کشور اروپایی عضو 5+1 یعنی فرانسه، آلمان، آمریکا و در نهایت 6 كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس بوده اند.

اطلاع فرانسه، آلمان از این موضوع با توجه به همکاری های نزدیک این کشورها با یکدیگر در اتحادیه اروپا قابل توجیه است. حتی با توجه به همگام بودن انگلیس با آمریکا، اطلاع این کشور از زمان دقیق این اتفاق هم قابل پیش بینی بود اما سوالی که مطرح می شود این است که جایگاه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در این میان چیست؟

6 کشور مذکور شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت هستند که دست کم دو دولت از این جمع یعنی عربستان و بحرین، در حال حاضر در خصومت کامل با ایران به سر می برند و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به نظام و تضعیف جایگاه کشورمان دریغ نمی کنند!

واقعا چرا باید آل سعود و آل خلیفه در شرایطی که اولی ایران را متهم به حمایت نظامی از دشمنش یمن، و دیگری ایران را متهم به حمایت تسلیحاتی و همه جانبه از انقلابیون کشورش می کند، باید از چنین موضوع حساسی باخبر باشند؟ آیا وزارت خارجه که خود تنها چنددو روز قبل بازگشایی سفارت انگلیس را تایید کرده، از این ماجرا اطلاعی داشته است؟