۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

عراقچی: آمریکا بازی راکتور اراک را باخت

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: راکتور اراک بازی صد در صد باخته برای آمریکایی‌ها و صد در صد برد برای ایران است.
کد خبر : ۲۵۴۸۴۶
صراط: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: راکتور اراک بازی صد در صد باخته برای آمریکایی‌ها و صد در صد برد برای ایران است.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان امروز یکشنبه در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران که در محل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و در این نشست از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقدیر به عمل آمد عنوان کرد: ما عادت به تقدیر نداریم، هرجا صحبتی می‌شود و از زحمات تیم مذاکره‌کننده تقدیر و تشکر صورت می‌گیرد منتظر هستم که به قسمت «اما» برسند و به تیم بتازند.

وی اضافه کرد: از صبح امروز منتظر بودم که به قسمت «اما» برسیم اما نرسیدیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست عنوان کرد:‌ اگر کار بزرگی کرده باشیم با اتکاء به بزرگی ملت ایران بوده است و منشأ همه این خبرها مردم ایران هستند.

معاون وزیر خارجه با اشاره به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و مدیریت رئیس‌جمهور در به نتیجه رسیدن این مذاکرات خاطرنشان کرد: اگر دستاوردهای برجام به صورت کلان، کلی و فرامتنی نگاه شود احتیاجی به دفاع کردن ندارد زیرا کاملاً گویاست و اگر اهداف طرف مقابل و ما مورد بررسی قرار گیرد باز هم گویاست و نیازمند دفاع نمی‌باشد.

به گفته وی باید فرصت‌هایی که با برجام ایجاد می‌شود  را شناسایی کرده و از آن استفاده کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه با بیان اینکه مغز من روی انتقاد ریست شده، توان کرد:‌ من فقط می‌توانم انتقاد جواب دهم.

عراقچی برجام را برکت بزرگی برای کشور برشمرد و یکی از برکات برنامه جامعه اقدام مشترک و مذاکرات هسته‌ای را رشد و بلوغ سیاسی جامعه برشمرد که توانست مهمترین موضوع سیاسی کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی اضافه کرد: برکت از آن جهت است که موافقان و مخالفان متن برجام را مورد بررسی موشکافانه قرار داده و به قول من شخم زده و همه جور راجع به آن بحث می‌کنند البته در محیطی توأم با متنات و صادقت.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ادامه داد: مهم این است که این بحث در آرامش مورد گفت‌وگو قرار گیرد و نقاط مثبت و ضعف آن بیرون آورده شود.

وی با اشاره به بررسی‌ها و انتقاداتی که در حین مذاکرات نیز صورت می‌گرفت، عنوان کرد:‌ این مذاکرات مورد جراحی قرار می‌گرفت و البته تعدادی در این وسط ناشی از مسائلی که می‌توان اسم آن را هرچه گذاشت، مخالفت‌هایشان رنگ و بوی دیگری داشت و به عنوان مثال در وسط جراحی لوله اکسیژن را قطع می‌کردند و حرف‌هایی را بیان می‌کردند که طرف مقابل از آن استفاده کند.

عراقچی با بیان اینکه در حال حاضر نیز همین کار از سوی عده‌ای صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: اکثر دلواپسی‌هایی که اظهار می‌شود از سر دلسوزی نیست و وظیفه ما نیز پاسخگویی و روشنگری است ولی برای جمع محدودی که فکر می‌کنم از حد و مرز و جنبه انتقاد گذشته و به لجاجت رسیده و هرچه توضیح داده می‌شود اثر نمی‌کند و ظاهراً قرار نیست اثر کند. به گفته عراقچی این ترجیح منافع جناحی و شخصی بر منافع ملی است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با بیان اینکه من همه انتقادات را کاملاً حفظ هستم عنوان کرد: خیلی از سؤالات و ابهامات واقعاً جای تأسف دارد در جاهایی حتی در صدا و سیما و توسط کسانی بیان می‌شود که مدعی هستند مطلع می‌باشند و فیزیک‌دان و استراتژیست هستند.

وی ادامه داد: آنها موارد خلاف واقع بیان می‌کنند و برخی جاها قطعنامه 1929 به قطعنامه 2231 ترجیح داده می‌شود و اصرار دارند که بگویند قطعنامه 1929 تحت فصل هفتم منشور ملل متحد نبوده و این انکار آفتاب در روز روشن است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: عده‌ای از به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران در قطعنامه 1929 سخن گفته و می‌گویند چون در این قطعنامه عنوان شده که ایران باید غنی‌سازی را تعلیق کند پس این بدان معناست که غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است.

عراقچی با بیان اینکه در خیلی از مواقع متن برجام اصلاً خوانده نشده خاطرنشان کرد: نکاتی را بیان می‌کنند که جای تعجب دارد از جمله اینکه عده‌ای می‌گویند قرار است مواد غنی شده ما به زباله تبدیل شود. در حالیکه اینچنین نیست موادی که ما غنی می‌کنیم یا باید به سوخت تبدیل شود یا به خارج از کشور صادر و فروخته شود و در قبال آن مواد اولیه دریافت شود یا به مواد اولیه تبدیل شود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه «اگر دست من بود نصف نطنز را به فردو منتقل می‌کردم» گفت: فردو گنجانیش 3هزار ماشین را دارد و چگونه می‌شود که نیمی از 20 هزار ماشین سانتریفیوژ در نطنز را به فردو منتقل کرد. متأسفانه ارزش صنعتی، عینی و راهبردی فردو درک نمی‌شود.

معاون وزیر خارجه در خصوص انتقادات وارد شده درمورد تحقیق و توسعه R&D خاطرنشان کرد: اگر متن برجام کاملاً خوانده شود همه موارد به صورت واضح بیان شده و بحث تحقیق و توسعه در کلیت خود در صنعت هسته‌ای وجود دارد و بخشی از این صنعت است و برنامه ما این است که اگر ماشین‌های سانتریفیوژ IR6 و IR8 بهتر جواب دهد آنها ماشین ملی ما شوند.

وی با اشاره به زمینه برجام که چندین صفحه آن مربوط به همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای با ایران است،‌خاطرنشان کرد: متأسفانه اینها دیده نمی‌شود و مدام گفته می‌شود که محدودیت‌هایی در تحقیق و توسعه ایجاد شده است.

وی با اشاره به برخی از منتقدان که به گفته وی مدعی هستند دانشمند هسته‌ای می‌باشند و با تأکید بر اینکه اشاره به شخص خاصی ندارم اظهار داشت:‌ این افراد می‌گویند رآکتور اراکی که در برجام مورد توافق قرار گرفته آب سنگین نیست چرا که سوخت آن اورانیوم غنی‌شده است نه اورانیوم طبیعی. این در حالی است که هم آمریکایی‌ها و هم دانشمندان هسته‌ای به ما می‌گویند و هم در برجام آمده که این رآکتور آب سنیگن است.

معاون وزیر خارجه خطاب به این افراد گفت: چه اصراری است که بیخود ذهن مردم را منحرف و تلخ می‌‌کنید.

عراقچی با بیان اینکه از روز اول بر اساس خطوط قرمزی که برای ما تعیین شده بود بایستی ماهیت آب سنگین حفظ می‌شد و ما نیز در همان راستا حرکت کردیم.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده گفت: قضیه بتن شاهکار روانی آمریکایی‌هاست که بر افکار عمومی ما قالب کردند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: اراک یک بازی صد در صد باخته برای آمریکا و صد در صد برد برای ماست.

وی با بیان اینکه خط قرمز و موضع علنی آمریکا این بود که به ایران آب سنگین ندهند، خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها یک بازی صد در صد باخته را در فضای روانی به نفع خود تغییر می‌دهند.

معاون وزیر خارجه در پایان با قدردانی از برگزاری این نشست و حتی انتقاداتی که همواره مطرح می‌شود، گفت: بیش از 90 درصد این انتقادات دلسوزانه است و تعدادی هم که مطرح می‌شود برای دلشکستن و اغراضی دیگر صورت می‌گیرد.
منبع: فارس
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند