۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
ورود رهبران پ‌ک‌ک به ایران نادرست است

افخم: آمریکا 19 ایرانی دربند را آزاد کند/ در خصوص اسرائیل صحبتی با هاموند نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کنفرانس خبری هفتگی خود گفت ملت ایران به جهانیان نشان داد تحریم در برابر مقاومت و اراده ملت ناکام است.
کد خبر : ۲۵۵۳۶۳
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کنفرانس خبری هفتگی خود گفت ملت ایران به جهانیان نشان داد تحریم در برابر مقاومت و اراده ملت ناکام است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به دومین سالگرد روی کارآمدن دولت یازدهم گفت: "تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مقاصدی هستند که در سیاست خارجی دولت یازدهم تعریف شده تا در پرتو آن کشور بتواند در مسیر رشد، تعالی و توسعه همگام با حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی حرکت کند. جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته با رویکرد تعاملی نشان داده که نه تنها برای صلح و  ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت قائل است بلکه تقویت ثبات و همکاری در این منطقه پرآشوب را در اولویت می‌داند و برای این مهم آماده گفتگوهای تازه، صمیمانه و عمیق با تمام همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه است."

وی افزود: خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم خدمت به مردم اعتماد عمومی به سیاست خارجی افزایش یافته که مهمترین دستاورد آن برجام بوده است. ملت ایران به جهانیان نشان داد که تحریم در برابر مقاومت و اراده ملت ها ناکام است.

افخم با اشاره به سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران گفت: طی هفته گذشته بعد از چهار سال سفارت های ایران و انگلیس به صورت همزمان بازگشایی شدند. فعالیت سفارت ها شروع شده. در حال حاضر خدماتی که باید به ایرانی ها بدهیم در دستور کار است.

وی ادامه داد: مصوبه مجلس مورد توجه است و فعلا گام دیگری در روابط دو کشور شروع شده. اگر شرایط به سمتی پیش رود که امکان ارتقا به سفیر باشد در زمان خودش بررسی خواهد شد. کمیسیون مشترک برجام در حاشیه نشست سازمان ملل در سطح معاونان برگزار خواهد شد. در آن امکان نشست وزیران این کمیسیون بررسی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: اقدام تروریستی در هدف قرار دادن خبرنگاران از جمله حمله به محمدحسن حسینی خبرنگار صداوسیما در لاذقیه را محکوم می‌کنیم. هماهنگی‌ها با سوریه برای انتقال از لاذقیه به دمشق را انجام داده ایم. آخرین خبری که داشتیم این است که حال آقای حسینی رو به بهبود است.

افخم درباره اوضاع سوریه نیز گفت: نگاه به راه حل برای بحران های منطقه برای ما بسیار مهم است. در سفرهای ظریف که دور بعدی آن به زودی انجام خواهد شد علاوه بر تشریح مذاکرات هسته ای درباره ضرورت گفتگوهای سیاسی درباره بحران های منطقه تاکید می‌شود.

وی با اشاره به بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره آمریکا نیز گفت: نگرانی از بررسی برجام در کنگره نداریم. امروز تندروها و جنگ طلب ها به دنبال متوقف کردن این برنامه هستند. بدون برجام یا برجام کشور ما راه خود را ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: تقویت دیپلماسی به یافتن راهکارها بر اساس واقعیت های جاری برای حل بحران های منطقه، کمک می‌کند.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی گفت که زمان‌بندی سفر رئیس جمهور اتریش بعدا اعلام خواهد شد.

وی افزود: سفر ظریف به ترکیه نیز در دستور کار قرار دارد.

افخم تاکید کرد: اصول سیاست خارجی ما تغییر ناپذیر است طی مذاکرات هسته ای بنا به شرایط ویژه ای که داشت نیاز به هوشیاری بیشتر بود که خوشبختانه مدیران و کارگزاران خوب و مسئولانه عمل کردند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر مبنای اصول و قواعدمان که خط اصلی اش احترام متقابل و هزم دخالت در امور داخلی مان است روابطمان را با کشورها تنظیم می‌کنیم. مقام معظم رهبری گفتند که راه نفوذ بسته شده نه اینکه بسته بشود.

افخم از دور جدید سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی خبر داد و گفت: کشورهای اسلامی و دوستان ما مقصد سفرهای بعدی ظریف هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لبنان نیز گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که مساله انتخاب رئیس جمهور جزو مسایل داخلی لبنان است. آنچه سهم ما بوده تشویق بر گفتگوها بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره اوضاع یمن افزود: فکر می‌کنیم علاوه بر اینکه باید حملات پایان یابد گفتگوهای هم راستا با منافع مردم یمن آغاز شود. دخالت کشور همسایه قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که با هوشیاری مردم عراق و درایت رهبران سیاسی و مراجع عظام مباحثی چون تجزیه این کشور راه به جایی نخواهد برد. به عنوان کشور همسایه از این مواضع روشن و صریح عراقی ها حمایت می‌کنیم.

افخم افزود: ظرفیت نشست مشترک بین ایران و شورای خلیح فراهم است. اینکه کشورهای منطقه در کنار هم درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و تکرار برخی مواضع که راه به جایی نمی‌برد و اصرار بر تئوری های توطئه کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران حمایت از تمام گروه‌های مقاومت را ادامه می‌دهد. خدشه ای به حمایت ما از کسانی که در مقابل اسرائیل ایستاده اند ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: نماینده ساف به ایران سفر داشت و پیام شفاهی رئیس ساف را به ما رساند. ایران حمایت از تمام گروه‌های مقاومت را ادامه می‌دهد.

افخم درباره مصاحبه اخیر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس با خبرگزاری رویترز گفت: خبرسازی ها درباره اظهارات هاموند را رد کرده ایم. در خصوص اسرائیل صحبتی با هاموند نشد و تغییر موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی کاملا رد می‌شود.

این مقام وزارت خارجه افزود: بر اساس مصوبه مجلس مانعی برای ارتقا روابط ایران و انگلستان وجود ندارد. قطعا در این مسیر مشورتها با مجلس مد نظر ما خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: از ابتدای بحران سوریه راه کارهایی بر مبنای اراده و خواست مردم سوریه ارایه کردیم. در حال گفتگو با طرف های موثر برای کامل کردن طرح پیشنهادی هستیم. مهم این است که طرحی عملی ارایه کنیم. زمانی که تکمیل شود اطلاعات بیشتری از جزییات طرح اعلام خواهیم کرد.

افخم گفت: از همه ابعاد طرح میستورا مطلع نیستیم اما تا همین حد هم رگه هایی از واقعیتهای سوریه در آن مشاهده می‌شود. مشورتهای ما با وی ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خواستار آزای ایرانیان زندانی در زندان‌های آمریکا شد و گفت: قریب به 19 ایرانی با ادعای نقض تحریم های آمریکایی در زندان به سر می‌برند. در حال پیگیری هستیم که به وضعیت این افراد رسیدگی کنیم. از دولت آمریکا میخواهیم بازداشت این افراد را پایان بخشد.

وی گفت: متاسف هستیم که سازمان های بین المللی و حقوق بشری هیچ اشاره ای به وضعیت این افراد ندارند.

افخم همچنین شایعات ورود رهبران پ ک ک به ایران را کاملا نادرست دانست.
منبع: تسنیم