۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

توضیح ارشاد درباره فیلم حامی فتنه

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حضور وزیر ارشاد در مجلس و پاسخ به سوالی در مورد اکران فیلم حامی «جریان فتنه» توضیح داد.
کد خبر : ۲۵۵۳۸۲
صراط: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حضور وزیر ارشاد در مجلس و پاسخ به سوالی در مورد اکران فیلم حامی «جریان فتنه» توضیح داد.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی و سوال دو تن از نمایندگان مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسئله «اکران فیلمی که به حمایت از جریان فتنه و سیاه‌نمایی در جامعه پرداخته است» اظهار داشت: در حال حاضر که تا پایان شهریور تعطیلات مجلس را شاهد خواهیم بود اما این موضوع فعلا اعلام وصول شده و چون سوال‌های بسیاری در هیات رئیسه مجلس از وزرا مطرح است باید منتظر روند اعلام بود.

نوش آبادی طرح این سوال را مربوط به حال حاضر ندانست و با بیان اینکه پیش از این وزیر ارشاد پیرامون این سوال توضیحاتی ارائه کرده بود اما نماینده سوال کننده قانع نشد، افزود: دو هفته پیش وزیر ارشاد با حضور در کمیسیون فرهنگی پیرامون این موضوع توضیح داد، ولی نماینده قانع نشد، بر این مبنا سوال در کمیسیون بررسی می‌شود و ملی و منطقه ای بودن آن مشخص و اعلام می‌شود. پس از آن در نوبت قرار می‌گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، پس از آن که سوال اعلام وصول شود بلافاصله به ما اعلام می‌شود اما طرح این سوال فعلا در دستور جلسه علنی مجلس نیست و برای ماه آتی هم بستگی به سوالات از وزرا و نوبت ‌دهی جهت پاسخگویی به آنها دارد.

نوش آبادی در ادامه با بیان اینکه فیلم قصه‌ها روند طولانی داشته و آنچه اکنون اکران شده نسخه اصلاح شده است، گفت: از زمان اکران این فیلم در جشنواره نقدهایی وارد شد و فیلمی که در اکران شده اصلاح شده است،  تلاش شده برخی صحنه‌ها و سکانس‌هایی که موجب سوء تفاهم می‌شده و اعتراض و شکوه عده‌ای را در برداشته برطرف شود. کارگردان این فیلم هم همکاری کرد و اصلاحات صورت گرفت.

سخنگوی وزارت ارشاد از صفر تا 100 آنچه ساخته می‌شود را مورد تائید ارشاد ندانست و با بیان اینکه هر آنچه از ناهنجاری‌ها نمایش داده می‌شود در جهت تائید آن مسئله نیست و گاهی برای نشان دادن ناهنجاری و تلخی‌ها برای یک سوژه اجتماعی کارگردان ناچار به نمایش است گفت: تمام فیلم‌های ساخته شده از صفر تا صد نمی‌توان گفت که مورد تائید است، موضوعات اجتماعی و طرح آنها نیازمند یک آگاهی و شناخت کامل از معضلات فرهنگی و اجتماعی است. اما به هر حال برخی کارگردان‌ها برای نشان دادن برخی واقعیات و تلخی‌ها و ناهنجاری‌ها ناچار هستند برخی سکانس‌ها را داشته باشند و به طرح نارسایی ‌ها و بزه کاری ها بپردازند و بیننده با دیدن آن گمان به تائید امر داشته باشد در حالی که ارائه و به تصویر کشیدن یک ناهنجاری به معنای تائید آن نیست.

وی در پایان سینمای ایران را دارای ویژگی‌های مثبت برشمرد و گفت: با نقطه مطلوب فاصله داریم اما واجد شرایط مثبتی هستیم.

گفتنی است، سؤال ملی زهره طبیب‌زاده و فاطمه آلیا نمایندگان تهران در مجلس از وزیر ارشاد در مورد علت صدور مجوز اکران فیلمی که به حمایت از جریان فتنه و سیاه‌نمایی در جامعه پرداخته است، اعلام وصول شده است.

پیش از این هم موسوی لارگانی نماینده مجلس قرار بود دو سوال از وزیر ارشاد پیرامون ممیزی کتاب و موضوع عفاف و حجاب داشته باشد اما با توجه به دو کارته بودن وزیر ارشاد و تلاش‌های بسیار این جلسه منتفی شد.
منبع: فارس