۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

مادورو به رئیس‌جمهور کلمبیا: دروغ‌ گفتید

رسانه آرژانتینی «ته‌لام» گزارش داد که رئیس‌جمهور ونزوئلا همتای کلمبیایی خود را به دروغ‌گویی درباره بحران مرزی در مرز مشترک بین دو کشور متهم کرده است.
کد خبر : ۲۵۵۶۵۵
صراط: رسانه آرژانتینی «ته‌لام» گزارش داد که رئیس‌جمهور ونزوئلا همتای کلمبیایی خود را به دروغ‌گویی درباره بحران مرزی در مرز مشترک بین دو کشور متهم کرده است.

در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته ضمن متهم کردن «خوآن مانوئل سانتوس» همتای کلمبیای خود به دروغ‌گویی درباره بحران مرزی در مرز مشترک دو کشور، عنوان کرد که شما دروغ گفتید زیرا از انقلاب بولیواری وحشت دارید.

وی افزود که جنگی علیه من و ونزوئلایی‌ها در جریان است که هدف آن ایجاد نفرت در ونزوئلا است زیرا در این کشور اشتغال، سلامت عمومی، تغذیه سالم، عشق، اتحاد و حقیقت وجود دارد.

«مادورو» در ادامه از «سانتوس» خواست تا عقلانیت خود را دوباره به دست آورد و هشدار داد تا زمانی که دولت کلمبیا با قاچاق کالا، سوداگری اقتصادی و اقدامات شبه‌نظامیان حاضر در مرز مشترک دو کشور مبارزه نکند مرزهای ونزوئلا را به روی این کشور بازگشایی نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین ابراز امیدواری کرد که همتای کلمبیایی‌اش دست از دروغ‌گویی بردارد و به توافقات دو کشور در جلسه دیروز وزرای امور خارجه برای حل مسائل مرزی در مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا عمل کند.

وی همچنین تصریح کرد که تفاوت‌های آشکاری بین مردم کلمبیا و شبه‌نظامیان و قاچاقچیان این کشور وجود دارد و من زنان و مردان کلمبیایی را به تشکیل جنبشی قدرتمند برای دفاع از صلح فرا می‌خوانم.

«مادورو» درباره اخراج مردم کلمبیا از ونزوئلا نیز اظهار داشت که من فردی ضد کلمبیایی نیستم؛ زمانی که ما به این افراد اعلام کردیم که حضورشان در خاک ونزوئلا غیرقانونی است، هیچ کدام از آن‌ها برای پناهندگی به ونزوئلا ابراز تمایل نکرد و همگی خواستار بازگشت به کشور خود بودند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در تازه‌ترین اقدام خود نیز شب گذشته «ایوان رینکن» سفیر این کشور در کلمبیا را فراخواند تا با وی درباره ادامه روابط بین دو کشور مشورت کند؛ در اقدامی مشابه کلمبیا نیز سفیر خود در ونزوئلا را به کشور فراخوانده است.

«دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا و «ماریا آنخلا اولگین» همتای کلمبیایی وی نیز روز چهارشنبه برای حل مسئله قاچاق کالا در مرز مشترک میان دو کشور و بازگشایی مرز ونزوئلا بر روی کلمبیا با یکدیگر تشکیل جلسه دادند.

«نیکلاس مادورو» در اظهازنظر دیگری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ونزوئلا قربانی سیاست‌های کاپیتالیستی، سیاسی و اجتماعی اپوزیسیون این کشور و کلمبیاست.

وی افزود: اگر دستور دادم تا مرزهای کلمبیا و ونزوئلا بسته شوند تنها به دلیل احساس خطری بود که از جانب شبه نظامیان کلمبیایی دارم؛ هدف من رهایی و نجات مردم کشورم از دست سیاست‌های خصمانه اپوزیسیون و شبه نظامیان است که این روزها با هدف پیشبرد سیاست‌های خصمانه خود در صدد به راه انداختن جنگی اقتصادی هستند؛ من به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا برای رفع خطر این افراد به مقابله ادامه خواهم داد زیرا آن‌ها با همدستی اپوزیسیون ونزوئلا و با اتخاذ سیاست‌های کاپیتالیستی و قاچاق سعی در بی‌ثبات‌سازی وضعیت کنونی کشور دارند و هدف نهایی‌شان سرنگونی دولت کنونی ونزوئلا است.

از سوی دیگر رئیس جمهور کلمبیا نیز روز دوشنبه برای همکاری با ونزوئلا در راستای مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر و باندهای فعال در زمینه جرائم سازمان یافته در مرز دو کشور، اعلام آمادگی کرد و گفت که کشورش برای حل این بحران اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کلمبیایی‌ها علاوه بر این‌که بیش از هرکسی علاقمند به رفع معضل فعالیت باندهای تبهکاری حاضر در مرز کلمبیا و ونزوئلا هستند و بیشتر از ونزوئلا از حل این مشکل منتفع خواهند شد.

«مادورو» چهارشنبه گذشته 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.
منبع: فارس