۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

سیف: نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهیم

رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر شرایط را برای کاهش نرخ سود بانکی مناسب نمی‌دانیم.
کد خبر : ۲۵۵۶۶۴
صراط: رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر شرایط را برای کاهش نرخ سود بانکی مناسب نمی‌دانیم.

ولی‌الله سیف صبح امروز در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان بوشهر اظهار داشت: اولویت امسال خود را به سرمایه در گردش دادیم؛ ضمن اینکه انباشتی از محصولات واحدهای تولیدی در انبارها موجود است که در نشست آینده شورای پول و اعتبار برای مشخص شدن این محصولات با هدف بازگشت سرمایه به بانک‌ها برای حمایت از واحدهای تولیدی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت «تدبیر و امید» در شرایطی سکان هدایت کار را به دست گرفت که وضعیت متلاطم همراه با نوسانات زیادی در اقتصاد مواجه بودیم و نمونه آن پیچیدگی در موضوع تورم بود.

رئیس‌ کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با همت دولت مشکلات یکی پس از دیگری حل‌ شده، به‌ طوری‌ که رقم تورم در اواسط سال 92 حدود 42 درصد بود و در پایان مردادماه امسال به 4/15 درصد رسیده، در حالی‌ که مرکز آمار ایران رقم تورم را 8/13 اعلام کرده است.

سیف اضافه کرد: همچنان این روند کاهش تورم ادامه دارد و یک دستاورد بزرگ و ارزشمند برای دولت خواهد بود؛ ضمن اینکه پیشتاز هر حرکت  رو به رشد اقتصادی، داشتن اقتصاد باثبات و قابل پیش‌بینی است.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با  هیئت دولت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار عنوان داشتند نباید دولت به این سطح تورم قانع باشد و جهت دولت باید به سمت تک‌رقمی شدن تورم برود.

وی توضیح داد: در حالی‌ که تولیدات بسیاری در انبارهای واحدهای تولیدی در حال انباشت شدن است، سیاست بانک مرکزی این است که مشکلات صنعت را حل کند و به بانک‌ها نیز جهت بدهد، به‌ طوری‌ که تسهیلات برای توزیع محصولات انباشت شده اختصاص دهد تا پول حاصل از فروش محصولات به همان واحد تولیدی برگردد.

رئیس‌ کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تخصیص بهینه منابع در پرداخت تسهیلات اهمیت ویژه‌ای دارد، منابع نظام بانکی متعلق به مردم است و نمی‌تواند یک‌ بار مصرف باشد؛ ضمن اینکه چرخش آن باید توأم با رشد اقتصادی باشد.

سیف بیان کرد: منابع نظام بانکی باید در جایی هزینه شود که برگشت‌پذیر باشد و اگر چنین شرایطی باشد دلیلی ندارد که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مخالفت کنند.

وی تبیین کرد: در استان‌ها نباید واحد تولیدی وجود داشته باشد که فقط مشکل آن سرمایه در گردش باشد، نظام بانکی نیز به‌ شرط اینکه سرمایه در گردش منجر به تولید شود باید مسئله را حل کند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه رابطه مناسب و شفاف با بانک داشتن یکی از کلیدهای موفقیت واحدهای تولیدی است، یادآور شد: اگر مسائل خود را شفاف و روشن‌بیان کنیم ثمره آن همدلی و هم‌زبانی و در نهایت حل مشکلات است.

سیف تشریح کرد: آن واحد تولیدی ارزش مثبت دارد که خلق ارزش کند؛ یعنی بتواند ادامه فعالیت داشته باشد، اما اگر آن واحد به‌ جایی برسد که حلق ارزش نکند و زیان‌ده شود ادامه فعالیت آن خیانت است و به مصلحت نظام نیست.

وی تأکید کرد: در شرایط تحریم قدم‌های بزرگ اقتصادی برای رفع نارسایی ساختاری برداشتیم و اکنون نیز رسیدن به نرخ تک‌رقمی تورم دور از دسترس نیست.

رئیس‌ کل بانک مرکزی در ارتباط با تمدید تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی، فاینانس ارزی و نظام بانکی واسطه می‌شوند و تأمین مالی می‌کنند اما نمی‌توانند به واحد تولیدی اعتبار تخصیص دهند؛ مگر اینکه آن واحد، تضمین بانک عامل خود را هم داشته باشد.

سیف در پایان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مطالبات بانکی مربوط به تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک توسعه اسلامی است، گفت: نرخ سود بانکی با کاهش تورم نیز کاهش‌ یافته، اما همچنان رقم بالایی است و در حالی‌ که بازار بانکی به‌ شدت دچار اغتشاش است شرایط را برای کاهش نرخ سود بانکی مناسب نمی‌بینیم، اما شرایط را به‌ دقت رصد می‌کنیم و مصلحت کلان اقتصادی کشور را مدنظر داریم.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط سود بانکی سیف