۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵

اما و اگرهای وضعیت اکران فیلم‌ها

مافیا، نبود قانون، رابطه. این‌ها بعضی از مشکلاتی است که برخی تهیه‌کنندگان سینما در مورد اکران فیلم‌های سینمایی و شرایط امروز آن گفته‌اند.
کد خبر : ۲۵۶۰۸۵
صراط: موضوع پخش و اکران فیلم در سینمای ایران از گذشته مطرح بوده است و در درستی یا نادرستی روند آن گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد. در روی دیگر سکه برخی نهادها نقش تعیین‌کننده در پخش، اکران، نظارت و اجرای آن دارند.

با وجود این مسائل در وضعیت پخش و اکران، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر نقش قانون یا مافیا در اذهان عمومی تشدید شده است. در این زمینه به گفتگو با تهیه‌کنندگان سینما پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با وجود وضعیت خوب اکران هنوز رانت‌خواران سمت دارند

منیژه حکمت تهیه‌کننده و کارگردان سینما در خصوص وضعیت پخش و اکران فیلم‌ها گفت:با وجود تعداد کم سالن‌ها، استقبال مخاطبان از فیلم‌ها و افزایش 40 درصدی فروش نسبت به سال گذشته، به نظر می‌رسد اکران خوبی در سال جاری تا کنون اتفاق افتاده است.
 
وی  افزود: در سال‌های گذشته اشکالاتی وجود داشته و هنوز هم وجود دارد اما اکران امسال در روند خوبی حرکت کرده و در کنار مدیریتِ صحیح، باعث رضایت پخش‌کنندگان و مخاطبان شده است.

حکمت در خصوص آمار غیر واقعی فروش فیلم‌ها در اکران اظهار داشت: این واقعیت وجود داشته اما با توجه به اینکه پیگیر منابع و آمارها هستم و خود در پخش حضور دارم، آمار فروش در سال جاری واقعی است که این مسئله از حضور خانواده‌ها در اماکن فرهنگی و سینماها مشخص است. 

تهیه‌کننده «شهر موشها» با تحسینِ نقشِ شورای صنفی در وضعیت اکران گفت: آقای فرجی با سابقه مدیریتی بالا و شناخت کامل نسبت به مسائل در مدیریت خود موفق عمل می‌کند و یک شبه مدیر نشده است.

حکمت افزود:من خود از افراد معترض در سینما هستم که مستقل فیلم می‌سازم؛ با این حال امسال شاهد توزیع عادلانه در اکران هستم و این در حالی است که تا سال گذشته رانت زیادی وجود داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: هر ساله مشکلات زیادی را در خصوص پرداخت پول از سوی سینماها شاهد بودیم، به طوری که پول به صورت چک و آن هم بعد از یک سال نقد می‌شد و این در حالی است که از مردم در سینماها پول نقدا دریافت می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: خوشبختانه در سال 94 علاوه بر پرداخت نقدی به موقع، فیلم‌ها برای سلیقه‌های مختلف در حال اکران است و فضایی عاری از مشکلات و فسادهای سال گذشته در جریان است که این روند تا کنون خوب بوده و امیدوارم در 6 ماه آینده نیز این وضعیت ادامه داشته و شاهد حضور پررنگ مردم در سینماها باشیم.
 
حکمت نسبت به آینده سینما ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: انتقادها کمرنگ شده، دل‌نگرانی‌های مسئولین سینما بیشتر و قانون جایگزین روابط شده است؛ اما هنوز رانت‌خواران سمت‌ها را دارند؛ امیدوارم وضعیت فعلی اکران ادامه پیدا کرده و مسئولین و هنرمندان با دغدغه‌ها و فیلم‌هایشان حضوری موثر داشته باشند. 

خصوصی‌سازی رستاخیز سینمای ایران است؟

سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما در خصوص  بهبود وضعیت پخش و اکران گفت: سینما باید از حالت دولتی خارج شود، چرا که سینمای خصوصی همه مشکلات و اختلافات بین تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان را حل خواهد کرد.

هاشمی افزود: طی اقداماتی که مجلس برای خصوصی‌سازی و خروج از درآمد نفتی انجام داده، تلویزیون وضعیت مطلوب‌تری یافته که این شکل اجرا برای سینما نیز باید رخ دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی سینما از درآمد نفتی خارج و خصوصی شود، رونق و سالن‌سازی در سینما اتفاق می‌افتد که نتیجه آن ساخت پردیس‌هایی چون پردیس کوروش در تهران و شهرستان‌‌هاست.

هاشمی اظهار داشت: سینما باید مستقل شده و از وضعیت صد در صد دولتی خارج شود، البته در صورتی که بخش خصوصی در مسئله‌‌ای ناتوان بود باید نظارت، کارشناسی و هزینه در مورد پروژه‌های خاص از سوی دولت انجام گیرد.

این تهیه‌کننده سینما در خصوص وضعیت کنونی پخش و اکران گفت: در حال حاضر مطلقاً سیستم خصوصی در سینما نداریم. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات وجود نداشته باشد یا رفع شود، متاسفانه در حال حاضر بدنه سینما به دنبال کسب درآمد از دولت هستند و با راهکارهای موقت که حکم مسکن را دارند کاری پیش نمی‌رود.

هاشمی با اشاره به وجود فساد اقتصادی در سینما بیان کرد: فساد اقتصادی مادر همه فساد‌هاست و جریانات بیشتر و بزرگتری را به دنبال خود به وجود می‌آورد.

وی افزود: ما اقتصاد پویا نداریم و علت آن این است که سینما جدی گرفته نشده که دولت باید برنامه خود را روی خصوصی‌سازی سینما معطوف کند تا از وضعیت موجود به افقی روشن دست یابیم.

هاشمی راجع به واژه «خصوصی» به شفاف‌سازی پرداخت و گفت: خصوصی‌سازی باید به این معنی باشد که در ساخت و پخش و اکران یک فیلم جذب مردم مدنظر باشد که متاسفانه در حال حاضر فیلم‌ها برای پسند مسئولین ساخته می‌شود که این جدایی از مردم باعث به وجود آمدن رانت و فساد اخلاقی شده است.

روابط کارگردانان و تبعیض مشکل اکران است

مسعود فیروزه تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص وضعیت کنونی پخش و اکران گفت: بخشی از این وضعیت به نبود قانون پخش و اکران و برخی دیگر به سیستم مافیا در اکران برمی‌گردد.

وی در خصوص مافیای اکران تصریح کرد: برخی دخالت‌های کارگردان‌ها که ارتباطاتی دارند و خارج از عرف است، باعث می‌شود سانس‌های مناسبی را از آن خود کرده و فیلم‌‌هایشان با استقبال روبرو شود و در نتیجه سایر فیلم‌ها ضربه می‌‌خورند.

فیروزه در خصوص نقش انجمن تهیه‌کنندگان در وضعیت پخش و اکران اظهار داشت: این انجمن می‌تواند نقش موثری در بهبود این وضعیت داشته باشد اما متاسفانه دخالت‌ها و ارتباطات در این انجمن نیز رسوخ کرده است.

این تهیه‌کننده سینما افزود: عدم انتخاب و تولید آزاد اختلاف در نگاه و تبعیض نسبت به کارگردانان مشکلات اصلی سینمای ایران است.

وی در نقد حمایت‌های تبعیض‌آمیز گفت: حمایت نهاد دولتی از برخی کارگردان‌‌های خاص، باعث حذف کارگردانان بیرون از این چرخه می‌شود و در این میان کارگردانانی که فیلم سالم تولید می‌کنند از مزایایی که کارگردانان حمایتی دارند، برخوردار نیستند. بنابراین باید چرخه تبعیض از بین رفته و همه یکی باشند.

فیروزه افزود: فشارهای سیاسی به حوزه سینما ضربه زده و هنرمندان خود را سانسور می‌کنند. در حالی که باید اعتمادسازی شکل بگیرد چرا که اعتماد مسئولین به هنرمندان کم است.

وی در خصوص تعامل مسئولین و هنرمندان بیان کرد: هنرمندان انتخاب‌های درست دارند که مسئولین دولتی از آن غافل هستند. بنابراین اگر کمی فضا آزاد باشد و نظرات افراد آورده شود، وضعیت کنونی بهتر می‌شود.

مدیر تولید «مزار شریف» در ادامه عنوان کرد: باید چارچوب قاعده‌مندی در قالب بخشنامه‌ای در چند بند به همراه نظارت شکل گیرد تا بر اساس آن افراد فیلم بسازند تا کسی حذف نشود.

فیروزه در خصوص ادامه راه سینما گفت: ارتباطات و دخالت‌هایی که در سازندگان فیلم‌ها و مدیران وجود دارد باید کمرنگ شود تا وضعیت بهتری در سینما حاصل شود.