۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۵

فولاد مبارکه چقدر آب می‌خورد؟

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه خط لوله دوم فولاد مبارکه قابلیت اطمینان استفاده از آب را افزایش می‌دهد، گفت: امسال مصرف آب در فولاد مبارکه نه تنها بیشتر از سال قبل نشده بلکه کاهش یافته است.
کد خبر : ۲۵۶۳۹۹
صراط: جواد نیلی احمدآباد  اظهار کرد: فولاد مبارکه سالانه حدود 23 تا 29 میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاینده‌رود برداشت می‌کند.

وی در پاسخ به گفته‌هایی مبنی بر اینکه فولادمبارکه از طریق خط لوله جدیدی از رودخانه زاینده‌رود آب برداشت می‌کند، گفت: در زمان احداث شرکت فولاد مبارکه برای انتقال آب از تصفیه خانه به این شرکت دو خط پیش بینی شده بود که خط لوله نخست در سال‌های اول بهره‌برداری فولاد مبارکه راه‌اندازی شد. خط لوله دوم نه برای برداشت بیشتر آب بلکه به منظور خط پشتیبان برای خط اول احداث شده که در حال حاضر، آبی در آن نیست و دوستان مدعی نیز می‌توانند از آن بازدید کنند.

نیلی احمدآباد با بیان اینکه تا زمانی که خط اول دچار مشکل نشود، از خط دوم استفاده نخواهد شد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان حیات فولاد مبارکه را به یک خط لوله وابسته کرد، چراکه این خط لوله ممکن است دچار مشکل شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه خط لوله دوم قابلیت اطمینان استفاده از آب را افزایش می‌دهد، گفت: امسال مصرف آب در فولاد مبارکه نه تنها بیشتر از سال قبل نشده بلکه کمتر نیز شده است.

وی با بیان اینکه حدود 1500 هکتار فضای سبز در فولاد مبارکه وجود دارد، افزود: برای آبیاری فضای سبز فولاد مبارکه آب جداگانه‌ای از رودخانه زاینده رود برداشت نمی‌شود، بلکه از پساب‌های تصفیه شده فولاد مبارکه استفاده می‌شود، به این صورت که پساب‌ها پس از تصفیه و تبدیل به آب قابل قبول در بخش کشاورزی، برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: پساب‌های تصفیه شده به دریاچه‌ درونی فولاد مبارکه می‌ریزد که بخشی از آب آن دوباره تصفیه می‌شود و به چرخه خط تولید باز می‌گردد.

نیلی احمدآباد تاکید کرد: آب مصرفی پس از عبور از خط تولید شرکت فولاد مبارکه در تصفیه خانه‌های صنعتی و بهداشتی تصفیه و به آب قابل قبول برای بخش کشاورزی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه پرورش ماهی ندارد، اضافه کرد: ماهی‌های مختلف برای پایش استانداردهای زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه، در این دریاچه رهاسازی شده است که از این طریق صحت آب به صورت مشخص مانیتور می‌شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در ماه‌های گرم PH آب تمام تالاب‌های کشور افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: بهترین گزینه برای کنترل PH رهاسازی ماهیانی است که برای تغذیه از جلبک‌های موجود در آب استفاده می کنند و بدین طریق از افزایش PH به صورت طبیعی جلوگیری می‌کنند.

نیلی احمدآباد با بیان اینکه با توجه به کیفیت آب ورودی، این آب تا هفت مرتبه در خط تولید فولاد چرخش می‌یابد و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد و پس از آن به تصفیه خانه پساب شرکت منتقل میشود تاکید کرد: هم‌چنین یک تصفیه خانه تکمیلی در حال احداث است تا با تصفیه مجدد و تبدیل آن به آب صنعتی و بازگشت به چرخه تولید باعث کاهش برداشت آب از رودخانه شود.

منبع: ایسنا