۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

«برد قمار» باز در جشن سینمای کوتاه

شب گذشته در جشن سینمای کوتاه مسعود امینی انتقادهایی را طی یادداشتی از سینمای بلند و اهالی‌ آن خواند که در بخشی از آن که مخاطبش ایوبی بود، گفت: آقای ایوبی برای فیلم کوتاه هیچ وقت نیستید.
کد خبر : ۲۵۶۴۳۲

صراط: ششمین جشن سینمایی فیلم‌های کوتاه شب گذشته در ایوان شمس با حضور همایون اسعدیان «دبیر جشنواره»، مازیار میری «مدیر اجرایی جشنواره» و چهره‌هایی همچون کیانوش عیاری، مجید برزگر، امیر شهاب رضویان و حبیب ایل‌بیگی در ایوان شمس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیر شهاب رضویان که اجرای آن را بر عهده داشت از همایون اسعدیان دعوت کرد تا بر روی صحنه بیاید. اسعدیان طی سخنانی کوتاه با اشاره به سابقه کوتاه فیلمسازی خود در حوزه سینمای کوتاه اظهار داشت: من در کل زندگی‌ام دو الی سه فیلم کوتاه 8 میلی‌متری ساختم که در حال حاضر آنها نیز وجود خارجی ندارد و اگر به من بگویند که یک فیلم کوتاه بساز قطعاً می‌گویم که بلد نیستم.

وی در ادامه افزود: اگر هم به من بگویند که چگونه کارگردان فیلم بلند شده‌ای می‌گویم که کلک‌هایی زدم که بهتر است تعریف نکنم. به نظرم فیلم کوتاه همچون قصه کوتاه مستقل است و هویتی جدا دارد. هیچ وقت درک نکردم دوستانی را که فیلم کوتاه را سکوی پرتابی برای خود به سمت سینمای بلند می‌دانند.

او همچنین اظهار داشت: در شرایطی که فیلم کوتاه‌های بسیار خوبی ساخته می‌شود و نظاره‌گر آنها هستم یأس مرا فرا می‌گیرد و با خود می‌گویم اگر این سینماست ما چه می‌گوییم. امیدوارم که این ذهنیت مبنی بر اینکه سینمای کوتاه سکوی پرتابی برای فیلمسازی در سینمای بلند است از بین برود.

مسعود امینی دببر هماهنگی جشنواره گفت: وقتی هفدهمین جشن سینمای ایران برگزار شد 361 فیلم کوتاه به دبیرخانه آن رسید که 70 درصد آن با هزینه شخصی خود فیلمسازان ساخته شد با یک حساب سرانگشتی به عددی کمتر از 3 میلیارد تومان می‌رسیم که می‌تواند به اندازه 2 الی 3 پروژه سینمایی بلند باشد. یک گروه 13 نفری ایسفا تعدادی از فیلم‌ها را انتخاب کردند که این انتخاب‌ها می‌توانست تغییر کند البته ما نمی‌توانیم در تصمیم آنها دخالت کنیم اما فیلم‌های فیلمسازان بلند همیشه در تصمیم هم دخالت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: خبرهای این دخالت‌ها به گوش ما می‌رسد آنقدر که می‌توان دعوایشان را با خط‌کش اندازه بگیریم.

او همچنین در بخش‌های دیگری از سخنانش گفت: فیلم کوتاه خط‌کش سینماست می‌توانیم خط‌کش‌های کوچکی بسازیم و مسیر سینما را مشخص کنیم. متأسفانه امسال فیلم تجربه زیادی نداشتیم اما فیلم‌های داستانی خوبی در این دوره حضور پیدا کردند. خیلی کارها می‌خواستیم انجام دهیم که متأسفانه اسپانسری ما را حمایت نکرد و فیلم کوتاه را خودمان حمایت کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گلایه‌هایی وجود دارد که فقط به چند نکته از آن بسنده می‌کنیم از رضا میرکریمی می‌خواهم که در سال آینده در شورای سیاست‌گذاری یک نفر از فیلمسازان کوتاه را بپذیرد تا در جمع آنها حضور داشته باشد. نکته بعدی رو به رئیس سازمان سینمایی است که می‌خواهم بگویم: «آقای ایوبی فیلم کوتاه حضور شما را نیاز دارد. آقای ایوبی شما برای فیلم کوتاه هیچ وقت نیستید».

در ادامه این مراسم، رضا دل‌پاک و امیر علایی به روی صحنه آمدند و در این بخش دیپلم افتخار بهترین صدای فیلم کوتاه را اهدا کردند. در این بخش بامداد افشاری به همراه سیدمحمود برای فیلم «روشویی» دریافت کرد.

دیپلم افتخار بهترین تدوین توسط سپیده عبدالوهاب و ناصر ضمیری برای فیلم «قمارباز» به پویان شعله‌ور اهدا شد.

حسین جعفریان و هومن به‌منش برای اهدای دیپلم افتخاری بهترین فیلمبرداری فیلم کوتاه به روی صحنه آمدند و مرتضی هدایی برای فیلم «بیماری» جایزه را دریافت کرد.

در بخش فیلمنامه هوشنگ گل‌مکانی و نغمه نعمتی نیز به روی صحنه حاضر شدند که قبل از اعلام فرد منتخب نغمه نعمتی طی سخنانی کوتاه گفت: به جرأت می‌توانم بگویم بیشتر فیلمسازان کوتاه به دو فرد مدیون هستند صانعی مقدم و محمد ‌آفریده افرادی بودند که همواره فیلمسازان کوتاه را حمایت کردند.

او در ادامه به شوخی عنوان کرد: اگر حمایت این دو عزیز نبود در شرایط کنونی باید در اردبیل سیب‌زمینی می‌فروختیم.

در این بخش نیز کریم لک‌زاده برای فیلمنامه «قمارباز» توانست دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کند.

در ادامه این مراسم مجید برزگر در ارتباط با تندیس ایسفا طی سخنانی گفت: خوشحالم که جشن سینمای کوتاه به طور مستقل برگزار می‌شود اما یک سوءتفاهم وجود دارد مبنی بر اینکه کلمه مستقل در سینمای کوتاه به معنی مستقل بودن فیلمسازان آن از خانه سینماست. جشن سینمای کوتاه برای فیلمسازان‌اش با اصرار ما از بخش جشن اصلی سینمای ایران جدا شد. مستقل بودن در ذهن ما به معنای برگزاری جدای جشن فیلم‌های کوتاه بوده است.

وی در ادامه افزود: از 6 سال پیش به همراه برخی از دوستان چون پوراسماعیلی و شهرام مکری نشانی طراحی شد که قرار است آن را هر سال به افرادی بدهیم که در مسیر کار ما تأثیر زیادی را گذاشته‌اند این تأثیر می‌تواند در همه امور نیز باشد. در اولین دوره تندیس ایسفا به عباس کیارستمی تعلق گرفت. بنی‌اعتماد، ناصر تقوایی و کیانوش عیاری از دیگر کارگردانی بودند که تندیس ایسفا را دریافت کردند. در طی این سال‌ها همواره در انتظار بودیم تا بهرام بیضایی در ایران حضور داشته باشد تا بتوانیم تندیس را به آن تقدیم کنیم اما طی صحبت‌های تلفنی که با او داشتم گفت تنها در شرایطی به ایران باز می‌گردم که کاری داشته باشم.

وی در ادامه افزود: به نظرم تنها کاری که بهرام بیضایی دارد فیلمسازی است امیدوارم شرایطی فراهم شود تا او بتواند فیلم بسازد. در طی 2 روز گذشته این تندیس توسط محمدرضا درویشی که به خارج از ایران سفر می‌کرد به دست بهرام بیضایی رسیده است. فقط در اینجا از کیانوش عیاری و رامین‌فر می‌خواهم تا به روی صحنه بیایند تا ما به نمایندگی از بهرام بیضایی به صورت نمادین به آنها تقدیم کنم.

کیانوش عیاری نیز در بخشی از صحبت‌هایش گفت: به نظرم این همه عنوان کتاب و فیلم که تماماً شاخص هم هستند بسیار هیجان‌انگیز است کتاب نوشتن یک پشتوانه بسیار خوب برای ساختن فیلم است. خوشحالم که از بهرام بیضایی از دور هم که شده قدردانی می‌شود.

رامین‌فر نیز که رابطه‌ دیرینه با بهرام بیضایی دارد گفت: صحبت کردن در مورد بیضایی که حدود 40 سال است با او در ارتباطم و کار کرده‌ام نیاز به زمان زیادی دارد تا کمی فکر کنیم.

وی در ادامه افزود: همه این قدردانی‌ها خوب است اما کامل نیست باید شرایطی فراهم شود که بیضایی بتواند فیلم بسازد بعد از نیم قرن کار کردن بر روی تاریخ، زبان و ادبیات فارسی و نوشتن فیلمنامه این کارگردان بزرگ تنها 8 فیلم ساخته است. به نظرم این تعداد برای فردی چون او بسیار کم است. امیدوارم افراد در هر جایگاهی که هستند بتوانند شرایط را فراهم کنند تا بیضایی دوباره فیلم بسازد. دلم تنگ شده تا روزی بهرام بیضایی با من تماس بگیرد و بگوید بیا که می‌خواهیم یک فیلم را شروع کنیم.

بعد از صحبت‌های کیانوش عیاری و رامین‌فر کلیپی از بهرام بیضایی به نمایش در آمد که ظهر امروز بعد از دریافت تندیس ایسفا آن را برای برگزارکنندگان جشن فرستاده بود. او در صحبت‌های کوتاه که داخل کلیپ داشت گفت: سلام می‌کنم به همه دوستان فقط سؤالی که وجود دارد نمی‌دانیم این است که چرا باید برای دریافت این جایزه انتخاب شوم. واقعاً هیچ دلیلی برای دریافت این تندیس نمی‌بینم جز محبت شما که واقعاً ممنونم. امیدوارم فیلمسازان بتوانند همواره فیلمشان را بسازند. امیدوارم من هم بتوانم فیلم بسازم و با ساختن این فیلم‌ها باعث سربلندی سینمای ایران بشوم.

در ادامه طی سخنانی کوتاه  جعفر پناهی با اشاره به این که چقدر خوب است در کشور خودت به روی صحنه بیایی وفیلمسازان را ببینی گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود که بیضایی بتواند در ایران فیلم بسازد. ما نمی گوییم که چه کسانی فیلم بسازند یا نه اما آنها فیلم‌شان را بسازند و فقط یک سالن هم در اختیار افرادی چون بهرام بیضایی قرار بدهند.

در ادامه این مراسم امین تارخ به همراه محسن امیریوسفی به روی صحنه ‌آمدند تا جایزه بخش بهترین کارگردانی را اعلام کند. در این بخش نیز امیریوسفی طی سخنان کوتاهی گفت: فراموش نکنیم آقای بیضایی از ایران نرفت، از ایران رانده شد.  در این بخش کریم لک‌زاده توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم «قمارباز» را از آن خود کند.

در پایان این مراسم نامزدهای بخش بهترین فیلم به روی صحنه رفتند که در این بخش کریم لک‌زاده برای سومین بار توانست جایزه جشن سینمای کوتاه را از آن خود کند.

بر پایه این گزارش افرادی چون امیرشهاب رضویان، محسن امیریوسفی، کیانوش عیاری، امین تارخ، نغمه نعمتی، مجید برزگر، رامین‌فر، حسین جعفریان، محمدرضا معینی، هومن بهمنش، هوشنگ گل‌مکانی و ... حضور داشتند.

منبع: فارس