۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱

فراخوان راهپیمایی با پای برهنه در ایتالیا

در پی تشدید بحران مهاجرت های غیر قانونی به سوی اروپا و فجایع روزافزون پناهجویان، بسیاری از شخصیت های فرهنگی، سیاسی، سینمایی و مذهبی ایتالیا در دفاع از حقوق پناهجویان، برای برگزاری راهپیمایی با پای برهنه در شهر ونیز در شمال این کشور فراخوان دادند.
کد خبر : ۲۵۶۶۹۵
صراط: به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) در اعلامیه فراخوان راهپیمایی با پای برهنه در شهر ونیز که به امضای بسیاری از شخصیت های معروف فرهنگی، مذهبی، سیاسی و سینمایی این کشور رسیده، از عموم مردم دعوت شده تا برای حمایت از پناهجویان در این راهپیمایی که روز 11 سپتامبر (20 شهریور) همزمان با برپایی جشنواره بین المللی فیلم ونیز در این شهر، شرکت کنند.
 
در این اعلامیه آمده است: لحظه آن رسیده تا تصمیم بگیریم کدام طرف هستیم؛ ما طرف انسان های پابرهنه هستیم؛ آنهایی که برای ادامه حیات و زندگی نیاز به خطر انداختن جان خود دارند.

در ادامه این اعلامیه می خوانیم: نیاز به تغییرات اولیه لازم در سیاست های مهاجرتی اروپایی و جهانی است؛ نیاز به ایجاد راهروهای بشردوستانه امن برای قربانیان جنگی، فجایع و دیکتاتوری هاست؛ نیاز به استقبال مناسب و محترمانه برای همه است؛ نیاز به تعطیلی و از هم پاشی تمام اماکن حبس پناهجویان و ایجاد یک سیستم واقعی پناهندگی در اروپا و فرای مقرات برلین است.

در این اعلامیه همچنین از همگان دعوت شده تا راهپیمایی های مشابهی در شهرهای دیگر ایتالیا و در اروپا برگزار کنند. این راهپیمایی قرار است روز جمعه 11 سپتمابر ساعت 17 به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) در شهر ونیز برگزار شود.

«پائولو جنتیلونی»، «فرانک والتر اشتاینمایر» و «لوران فابیوس» وزرای امور خارجه ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز چندی پیش با امضای نامه مشترکی بر کمبودها و نقایص سیستم کنونی پناهندگی در اروپا تأکید کرده و با اذعان بر اینکه قوانین و مقررات پناهندگی در اروپا 25 سال پیش تدوین شده و با شرایط و واقعیات جدید در منطقه سازگاری ندارد، خواستار بازنگری معاهده دوبلین و همچنین توزیع عادلانه پناهجویان در تمامی کشورهای اروپایی شدند.

وزاری خارجه این سه کشور اروپایی نامه مذکور را به «فدریکا موگرینی» مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده و از وی خواسته اند موضوع در نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که در روزهای 4 و 5 سپتامبر در لوکزامبورگ برگزار خواهد شد، به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

سازمان بین المللی برای پناهجویان (Oim) نیز اعلام کرد که در هشت ماه نخست سال 2015 میلادی 351 هزار پناهجو از طریق دریای مدیترانه برای زندگی بهتر مهاجرت کردند.

بنا به اعلام این سازمان 235 هزار مهاجر خود را به یونان و 115 هزار نفر به ایتالیا رساندند و بیش از دو هزار نفر به اسپانیا و یکصد نفر به مالت رفتند. ماه گذشته میلادی 638 نفر جان خود را حین مهاجرت از دست دادند که دومین ماه با بالاترین شمار قربانیان در سال جاری محسوب می شود. اکثر مهاجرانی که از مدیترانه عبور می کنند از اتباع اریتره، نیجریه، سومالی، سودان و سوریه هستند.
منبع: ایرنا