۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

توضیح مصباحی‌مقدم درباره سازوکار 5+10

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: آیات موحدی‌کرمانی، یزدی و مصباح یزدی آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان اعلام کردند و این چیزی است که مورد قبول مجموعه قرار دارد.
کد خبر : ۲۵۶۸۹۱
صراط: پس از برگزاری همایش مشترک احزاب اصولگرا موتلفه،‌پایداری و ایثارگران که با حضور آیت‌‌الله مصباح و پیام تصویری آیت‌الله موحد‌ی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز همراه بود، مباحثی درباره نقش راهبری جامعتین و آیت‌الله مصباح برای هدایت جریان اصولگرا مطرح شد.

از سویی دیگر علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان با تاکید بر همگرایی همه اصولگرایان می‌گوید: «ما نسبت به دوره‌های پیش جلوتر هستیم چراکه ما برای مجلس نهم در آذر ماه به چنین سامانه‌ای رسیدیم.» و از سویی دیگر حبیبی دبیرکل حزب موتلفه نیز تصریح می‌کند: «ساز و کار رسیدن به فهرست مورد اجماع توسط شورای هماهنگی اصولگرایان و نهایتا شورای داوری تعیین خواهد شد.»

همچنین محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان نیز به تشریح جزئیات شورای هماهنگی اصولگرایان پرداخت و از تشکیل شورای 15 نفره اصولگرایان به زودی و با بهره‌گیری از ظرفیت جامعتین و آیت‌الله مصباح‌ خبر داد.

با توجه به برخی تحلیل‌ها مبنی بر نقش محوری جامعه روحانیت در کمیته داوری این شورا و چگونگی تعامل روحانیت با اضلاع مختلف اصولگرا به عنوان یکی از محورهای سه‌گانه راهبری این جریان،‌ به سراغ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت رفتیم تا در کمتر از 6 ماه که به انتخابات باقی است، راهبردهای جامعه روحانیت را از وی جویا شویم.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌و‌گو با غلامرضا مصباحی مقدم است: 

باتوجه به برگزاری اجلاس وحدت اصولگرایان و اعلام حمایت سه فقیه بزرگوار آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح از محوریت قرار گرفتن برای جریان اصولگرایی، بفرمایید نقش این سه فقیه را در تحقق وحدت اصولگرایان چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

مصباحی مقدم: آنچه که بنده به عنوان «سخنگوی جامعه روحانیت» می‌توانم بگویم همواره مسئله پیگیری وحدت اصولگرایان با محوریت جامعتین بوده و این مسئله همچنان به قوت خود باقی است و مورد اقبال گروه‌ها و مجموعه‌ها نیز قرار گرفته است. اما هیچگونه منافاتى با  مشورت بین بزرگان روحانیت نمی‌بینیم، دبیر جامعه روحانیت مبارز و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی تاکنون دو نشست برگزار کردند و آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان اعلام کردند.

نقش داوری سه فقیه مورد قبول ماست

در صورتی که اختلافاتی به آن‌ها ارجاع شود قبول کرده‌اند که داوری کرده و اختلافات را حل و فصل کنند و این چیزی است که مورد قبول مجموعه قرار دارد.

با توجه به بحث وحدت اصولگرایان که با محوریت جامعتین اشاره کردید، سامانه 10+5 برای وحدت اصولگرایی از سوی جبهه پیروان طراحی و رایزنی‌هایی نیز با جامعه روحانیت در این باره انجام شده است.

مصباحی مقدم: بله.

در این باره بیشتر برایمان توضیح دهید.

مصباحی مقدم: اصل این مسئله مورد اتفاق نظر است که باید سازوکاری داشته باشیم که ترکیبی از منتخبان دو جامعه باشد و احیانا افراد دیگری بعلاوه شخصیت‌ها و نمایندگانی از گروه‌های اصولگرا تا شورای هماهنگی اصولگرایان را تشکیل دهند. اما از نظر کم و کیف هنوز چیزی نهایی نشده است ، انشاالله در جلسه‌ای که خواهیم داشت آن‌را نهایی می‌کنیم.

*کمیته انتخابات جامعه روحانیت ستاد مرکزی 5+10 را تعیین می‌کند

با توجه به اینکه آقای باهنر اعلام کرد که ستاد مرکزی 10+5 باید به تائید جامعه روحانیت برسد این به کجا رسید آیا افراد معرفی شده‌اند؟

مصباحی مقدم: جامعه روحانیت مبارز کمیته انتخابات دارد که قرار شد با استفاده از این کمیته این مسئله دنبال شود تا آن ترکیب شکل بگیرد، تعدادی از اعضای کمیته انتخابات برای آن منظور در نظر گرفته می‌شوند.

یعنی از کمیته انتخابات جامعه روحانیت، افرادی را برای شورای 10+5 در نظر می‌گیرید؟

مصباحی مقدم: بله.

جزییات مربوط به این مسئله مشخص شده است که چه افرادی حضور داشته باشند و یا کمیته داوری برای این منظور در نظر گرفته می‌شود؟

مصباحی مقدم: هنوز درباره جزییات تصمیم گیری نشده است.

می‌توان گفت که این مدل 10+5 شبیه همان سازوکار 8+7 عمل می‌کند؟

مصباحی مقدم: شاید شبیه به همان سازوکار باشد.

با توجه به خروجی آن مدل یا مدل قبل از آن سازوکار 6+5 ، فکر می‌کنید چقدر این مدل‌ها در تحقق وحدت اصولگرایی موثر باشد؟

مصباحی مقدم: گفت وگو درباره این است که آیا این 10+5 یا 9+6 و امثال این‌ها مجموعا به انتخاب کاندیداها در جاهایی که نیازمند لیست واحد و مشترک است برسند یا اینکه ‌آن مجموعه 9 و یا 10 نفر دست به انتخاب و تعیین کاندیداها برای لیست مشترک بزنند و این 5 یا 6 نفر به عنوان داور در مواردی که اختلاف نظر پیش می‌آید عمل کنند، اما هنوز کم و کیف این مسئله به دقت تصمیم گیری نشده است.

نظر آیت‌الله موحدی کرمانی درباره این سازوکار چیست آیا ایشان این مدل را پذیرفته‌اند؟

مصباحی مقدم: ایشان نظر جداگانه‌ای ندارند.

آیا در این روند به جز جامعتین، از ظرفیت آیت‌الله مصباح نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه ایشان سخنران اصلی اجلاس وحدت اصولگرایان بودند؟

مصباحی مقدم: آیت‌الله مصباح اعلام آمادگی کرد که همراه با دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و حضرت آیت‌الله یزدی اگر اختلافی به این بزرگواران ارجاع شود رسیدگی کرده و آن‌را حل و فصل کنند.

با توجه به فعال بودن سه ضلع دیگر از اصولگرایی شامل ایثارگران، پایداری و موتلفه و با توجه به تعبیه سازوکار 10+5 روند تحقق وحدت چگونه به اجماع می‌رسد؛ به ویژه به دلیل حضور حداکثری اصلاح طلبان تندرو از طیف مشارکت در انتخابات پیش‌رو.

مصباحی مقدم: ما تصور نمی‌کنیم که نیاز به توصیه باشد که بگوییم باید منسجم عمل کنیم ، از این رو اصولگرایان انشاءالله منسجم عمل می‌کنند. اینکه 3 گروه توانسته‌اند با یکدیگر همگرایی داشته باشند و این مهم است؛ البته آن‌ها قبول کرده‌اند در قالب مجموعه‌ای حرکت کنند که آن مجموعه شورای هماهنگی اصولگرایان را پدید می‌آورد.

البته آن‌ها اعلام کردند با محوریت شورای فقها در ذیل شورای هماهنگی حضور می‌یابند؛ آیا شما نقش این سه فقیه بزرگوار را تعیین کننده می‌دانید؟

مصباحی مقدم: این سه بزرگوار اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر اختلافاتی در مجموعه اصولگرایان برای انتخابات پیش آمد آن‌ها به این اختلافات رسیدگی و آن را حل و فصل کنند. تقریبا همه کسانی که در جامعه مدرسین و جامعه روحانیت هستند از فقها محسوب می‌شوند.

شما اخیرا دیداری با آقای لاریجانی برای بحث وحدت اصولگرایی داشته‌اید؟

مصباحی مقدم: من شخصا دیداری با ایشان نداشتم ، بلکه دیدار کمیته انتخابات جامعه روحانیت با آقای لاریجانی بود که مربوط به یکى دو ماه قبل است.

* لیست خبرگان تهران و کشور را با جامعه مدرسین نهایی می‌کنیم

برای انتخابات خبرگان برنامه‌هایتان برای هماهنگی با جامعه مدرسین به کجا رسید؟

مصباحی مقدم: از‌ آغاز بحث درباره خبرگان هماهنگی بین جامعه روحانیت و جامعه مدرسین درباره انتخابات خبرگان شکل گرفته و انشاءالله در نشست‌های آتی لیست تهران و لیست کشور را با هم تنظیم  و هماهنگ می‌کنیم.

با توجه به اینکه اعلام شد لیست تهران برای انتخابات خبرگان بسته شده است و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سرلیست قرار دارند، این موضوع را  تائید می‌کنید؟

مصباحی مقدم: ما هنوز لیست نداریم تا بخواهد سرلیست داشته باشد.

یعنی ممکن است چنین اتفاقی بیفتد که آقای هاشمی سر لیست جامعه روحانیت قرار بگیرد؟

مصباحی مقدم: نمی‌توان پیش بینی کرد.

نشست مشترک جامعه روحانیت و جامعه مدرسین که قرار بود برگزار شود چه زمانی انجام می‌شود؟

مصباحی مقدم: انشاءالله اولین فرصتی که امکان داشته باشد، برگزار می‌شود.

منبع: فارس