۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
ولایتی در جمع خبرنگاران خبر داد

پیشنهاد سوئیس برای احیای دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: یکی از راه‌هایی که این گروه پیشنهاد کردند این است که از دریاچه خزر ، خلیج فارس و دریاچه وان آب به دریاچه ارومیه آورده شود.
کد خبر : ۲۵۷۴۱۱
صراط: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: هیأت علمی سوئیسی برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه به ایران آمده چرا که در صورت ادامه کاهش آب دریاچه ارومیه با یک فاجعه زیست‌محیطی روبرو می‌شویم.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با هیأت علمی از دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ کشور سوئیس صبح امروز(سه‌شنبه) 17 شهریورماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران به تشریح دیدار خود پرداخت و اظهار داشت: هیأت سوئیسی برای مشارکت در مطالعه مصرف دریاچه ارومیه که در چند سال اخیر آب آن کاهش یافته است در ایران حضور یافته‌اند چرا که اگر این کاهش با همین سابقه ادامه پیدا کند با یک فاجعه زیست‌محیطی در آذربایجان روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه این کارشناسان در زمینه محیط زیست فعال هستند و به این منظور به ایران آمده‌اند، خاطرنشان کرد: این گروه برای احیاء و بازسازی دریاچه تاریخی که ویژگی‌های خاصی را با خود دارد در ایران حضور پیدا کردند چراکه این دریاچه یادآور تاریخ طولانی ایران و منطقه آذربایجان است و حیات طبیعی و زیست‌محیطی و فرهنگ و سیاسی ما با این دریاچه مرتبط است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: یکی از راه‌هایی که این گروه پیشنهاد کردند این است که از دریاچه خزر ، خلیج فارس و دریاچه وان آب به دریاچه ارومیه آورده شود.

ولایتی ادامه داد: آنان آمادگی خود را برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کردند و از کشور ترکیه نیز برخی از متخصصین در این برنامه شرکت کردند که این امر مستلزم آن است که مسئولان ما از دو دولت با یکدیگر مذاکره کنند و اگر این کار صورت گیرد عملی‌ترین آن انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه است.

ولایتی خاطرنشان کرد: امیدواریم دریاچه ارومیه هرچه زودتر از حالت رو به زوال خارج شود و وضعیت قبلی خودش را پیدا کند که این گروه محیط زیستی نیز که به ایران سفر کرده‌اند طبیعی است که با مسئولان محیط زیست کشورمان نیز گفت‌وگوهای لازم را داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این مرکز تحقیقاتی را در حوزه‌های علمی، فناوری و محیط زیستی صورت داده است، خاطر نشان کرد: یکی از این موضوعات دریاچه ارومیه است که ما هم به سهم خود در این مطالعات شرکت می‌کنیم و امیدواریم به راه حل خوبی برسیم.

لازم به ذکر است با توجه به خطر خشک شدن دریاچه ارومیه که پیامدهای خطرناک زیست‌محیطی را برای کشورمان به همراه دارد سازمان نیکوکاری بین‌المللی ایران در صدد آن برآمد تا با استفاده از دانش تخصصی دانشگاه زوریخ پروژه‌ای را برای انتقال آب از دریاچه وان در ترکیه از طریق خط لوله به دریاچه ارومیه و نجات آن از خطر خشک شدن تعریف  کندکه تأمین‌های این پروژه از طریق ارسال محصولات نفتی و پتروشیمی به ترکیه و به صورت تهاتری انجام خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع مرکز تحقیقات استراتژیک بر آن شد تا با حضور متخصصین سوئیسی و ایرانی گروهی را به منظور نظرات کارشناسی برگزار کند تا از نظرات کارشناسان در این موضوع بهره‌مند شود چرا که پروژه اتصال دریاچه وان در ترکیه در ایران با خط لوله بهترین گزینه برای این پروژه است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط ولایتی سوییس