۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
دیروز در سوریه چه گذشت؟

تکذیب توافق ایران و آمریکا درباره سوریه

اعلام دمشق مبنی بر اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه داعش باید با هماهنگی دولت سوریه باشد، تأکید یک منبع ایرانی مبنی بر اینکه توافقی میان ایران و آمریکا بر سر سوریه نشده است، کشته‌شدن ۴۰ تروریست در تدمر و بازپس‌گیری یکی از میدان‌های نفتی اهم اخبار سوریه در روز گذشته است.
کد خبر : ۲۵۷۵۷۱
صراط: اعلام دمشق مبنی بر اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه داعش باید با هماهنگی دولت سوریه باشد، تأکید یک منبع ایرانی مبنی بر اینکه هیچ توافقی میان ایران و آمریکا بر سر سوریه نشده است، اظهارات فابیوس مبنی بر اینکه بشار اسد نمی‌تواند راه‌حل سوریه باشد، تکذیب حضور نظامی روسیه در خاک سوریه، اعلام ائتلاف معارضان سوری درباره اینکه داعش و دمشق در کنار هم می‌جنگند، آرامش نسبی در جبهه «فوعه و کفریا»، بازپس‌گیری یکی از میدان‌های نفتی از داعش از سوی ارتش سوریه، مین‌گذاری تروریست‌ها در محیط پیرامونی «نبل» و «الزهراء»، احتمال وجود تونل‌های مخفی در زبدانی و نفوذ تروریست‌ها از مضایا، از پای درآوردن بیش از 40 تروریست داعش در «تدمر»، تاکید وزیر دفاع انگلیس بر آمادگی لندن برای حملات بیشتر به سوریه، اظهارات تحلیلگر لبنانی مبنی بر اینکه شبکه‌های قاچاق انسان در ترکیه تحت حمایت پلیس و حزب اردوغان هستند، اظهارات دیوید کامرون مبنی بر اینکه در حمله پهپادی ما به سوریه دو تبعه بریتانیایی عضو داعش کشته شدند، اظهارات اردوغان درباره اینکه ترکیه را به تروریست‌ها نمی‌دهیم، ادعای یک وبگاه صهیونیستی مبنی بر اینکه زیردریایی اتمی روسیه مجهز به 200 کلاهک عازم سواحل سوریه شد، ادعای ارتش آمریکا درباره اینکه حمایت روسیه از دمشق کمکی به مبارزه با داعش نمی‌کند، تاکید سیاستمداران استرالیایی بر لزوم پذیرش پناهجویان مسیحی، اعلام اندیشکده کارنگی درباره اینکه حصارکشی و دیوار سازی در اروپا از دهه 90 ادامه دارد و اعلام ونزوئلا مبنی بر اعطای پناهندگی به 20 هزار مهاجر سوری مهمترین اخبار، گفت‌وگوها و گزارش‌های سوریه در روز گذشته را تشکیل می‌دهد.

مشروح اخبار به شرح زیر است.

 

تحولات میدانی

 

ارتش سوریه بیش از 40 تروریست داعش را در «تدمر» از پای در آورد

یک منبع نظامی می‌گوید ارتش سوریه روز دوشنبه دست‌کم 43 نفر از عناصر گروه تروریستی داعش را در شهر باستانی «تدمر» و مناطق هم‌جوار از پای در آورد.

احتمال وجود تونل‌های مخفی در زبدانی و نفوذ تروریست‌ها از مضایا +عکس

منابع مقاومت در شهر زبدانی می‌گویند احتمال این مسئله وجود دارد که تعدادی از عناصر تروریستی از طریق تونل‌های مخفی، از شهرک مضایا وارد زبدانی شده باشند.

تروریست‌ها محیط پیرامونی «نبل» و «الزهراء» سوریه را مین‌گذاری کردند

مین‌گذاری در اطراف دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» اقدام دیگری است که تروریست‌های تکفیری پس از ناکامی در حملات مستقیم، علیه شیعیان این دو شهرک محاصره شده انجام داده‌اند.

آرامش نسبی در جبهه «فوعه و کفریا»/ اکنون ریزگردها هجوم آوردند

همزمان با تهدید مقاومت و ارتش سوریه مبنی بر تنگ‌تر کردن فشار محاصره «مضایا» در جنوب شهر «زبدانی»، تروریست‌ها فشار بر «فوعه» و «کفریا» را اندکی کمتر کرده‌اند و آرامشی شکننده برقرار شده است.

ارتش سوریه یکی از میدان‌های نفتی را از داعش پس گرفت

ارتش سوریه یکی از مهمترین میدان‌های نفتی این کشور در استان حمص را از داعش پس گرفت.

تحولات سیاسی

 

هیچ توافقی میان ایران و آمریکا بر سر سوریه نشده است

یک منبع ایرانی با رد هرگونه توافق با آمریکا بر سر موضوع سوریه، شایعات اختلاف تهران و مسکو در این خصوص را شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت: هماهنگی افزایش هم یافته است.

تاکید وزیر دفاع انگلیس بر آمادگی لندن برای حملات بیشتر به سوریه

وزیر دفاع انگلیس با اشاره به حمله پهپادی به سوریه که به ادعای لندن سبب کشته شدن سه عضو داعشی شده، گفت که این کشور آمادگی حملات نظامی بیشتر برای هدف قرار دادن تروریستها را دارد.

دمشق: هرگونه اقدام نظامی علیه داعش باید با هماهنگی دولت سوریه باشد

معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به اینکه انگلستان اعلام کرد در سوریه عملات هوایی انجام داده تأکید کرد هرگونه اقدام علیه داعش در سوریه باید با هماهنگی دولت این کشور صورت بگیرد.

ائتلاف معارضان سوری: داعش و دمشق در کنار هم می‌جنگند

ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه در کنفرانسی خبری مدعی اهمال عمدی دمشق در قبال داعش و همکاری آنها با یکدیگر شد.

دمشق حضور نظامی روسیه در خاک سوریه را تکذیب کرد

وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المنار گزارش‌های منتشر شده درباره حضور نظامیان روسی یا اجرای عملیات روسیه در سوریه را تکذیب کرد.

شبکه‌های قاچاق انسان در ترکیه تحت حمایت پلیس و حزب اردوغان هستند

تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که قاچاقچیان انسان در ترکیه برای فرستادن مهاجران جنگ‌زده سوریه به اروپا، تحت حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور فعالیت می‌کنند.

دیوید کامرون: در حمله پهپادی ما به سوریه دو تبعه بریتانیایی عضو داعش کشته شدند

نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور گفت که بر اثر حمله پهپادی 21 آگوست لندن به سوریه سه عضو داعش از جمله دو تبعه انگلیسی کشته شدند.

اردوغان: ترکیه را به تروریست‌ها نمی‌دهیم/پ‌ک‌ک ما را به اقدام نظامی مجبور کرد

رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه پ‌‌ک‌ک آنکارا را به اقدام نظامی واداشته است گفت که به هیچ وجه کشور را به دست تروریست‌ها نمی‌دهد.

فابیوس: بشار اسد نمی‌تواند راه‌حل سوریه باشد/ راه‌حل سوریه سیاسی و دشوار است

وزیر امور خارجه فرانسه امروز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه آر.تی.ال راه‌حل مناقشه جاری در سوریه را سیاسی و دشوار خواند و با تأکید بر لزوم حرکت به سوی انتقال سیاسی اعلام کرد که بشار اسد نمی‌تواند راه‌حل سوریه باشد.

زیردریایی اتمی روسیه مجهز به 200 کلاهک عازم سواحل سوریه شد

یک وبگاه صهیونیستی مدعی اعزام یک زیر دریایی اتمی روسیه به سمت سواحل سوریه در دریای مدیترانه شد.

حمایت روسیه از دمشق کمکی به مبارزه با داعش نمی‌کند

ارتش آمریکا تصریح کرد که حمایت نظامی روسیه از دولت سوریه کمکی به مبارزه با داعش نخواهد کرد.

تاکید سیاستمداران استرالیایی بر لزوم پذیرش پناهجویان مسیحی

در ادامه برخورد تبعیض‌آمیز غرب با بحران پناهجویان، این بار در استرالیا سیاستمداران این کشور بر لزوم پذیرش مسیحیان سوری تاکید کردند.

اندیشکده کارنگی: حصارکشی و دیوار سازی در اروپا از دهه 90 ادامه دارد

در حالی که بحران پناهجویان مشکل بزرگ این روزهای اروپا شده، یک اندیشکده آمریکایی ضمن انتقاد از «دیوار برلین‌سازی» کشورهای اروپایی تاکید کرد، اروپایی ها از دهه قبل در حال ایجاد دیوار و حصار هستند.

ونزوئلا به 20 هزار مهاجر سوری پناهندگی می‌دهد

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد ونزوئلا به 20 هزار مهاجر سوری که کشورشان را به دلیل جنگ ترک کرده‌اند، پناهندگی می‌دهد.

منبع: فارس