۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
رئیس دانشگاه‌های غیردولتی اردبیل:

وضعیت دانشجویی اردبیل بحرانی است

رئیس دانشگاه‌های غیردولتی استان اردبیل گفت: دانشگاه‌های غیردولتی این استان در جذب دانشجو وضعیت بحرانی را دارند و با کاهش جمعیت دانشجویی باید در چند سال آینده درهای دانشگاه‌‌های غیردولتی را گل بگیریم.
کد خبر : ۲۵۷۷۷۹

صراط: نوری قنبلانی عصر امروز در دیدار رؤسای دانشگاه‌های استان با معاون وزیر علوم در اردبیل اظهار کرد: دانشگاه غیردولتی یا همان غیرانتفاعی سابق جز مؤسسات وابسته به آموزش عالی است که در سال‌های اخیر به رغم تلاش و جدیت تمام در جذب دانشجو با دغدغه‌های جدی روبه‌روست.

وی با اشاره به شکل‌گیری 290 دانشگاه غیردولتی در سطح کشور تصریح کرد: با کاهش جمعیت دانشجویی و به نصف رسیدن رقم گذشته این دانشگاه‌ها از لحاظ جذب دانشجو با وضعیت بحرانی روبه‌رو هستند.

رئیس دانشگاه‌های غیردولتی استان گفت: باید ظرف دو سه سال آینده فاتحه این دانشگاه‌ها را خواند چرا که به هیچ وجه در این فضا امکان جذب و رقابت با سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد و برخی سیاست‌های غلط گذشته زمینه‌ای را فراهم کرده تا مراکز علمی، مؤسسات دانشگاهی و آموزش عالی به این وضعیت بغرنج بیفتند.

نوری جذب هشت نفر را به عنوان هیئت مؤسس از جمع اساتید دانشگاه‌ها یادآور شد و افزود: با توجه به هزینه‌کردها و سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه در شرایط کنونی با کمبود دانشجو روبه‌رو هستیم به طوریکه دانشگاه غیردولتی این استان در معرض تعطیلی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ سیاست‌گذاری‌های غلط وزارت علوم در سال‌های گذشته این بلا را بر سر ما آورده چرا که در گذشته بدون برنامه به مؤسسات و مراکز مختلف مجوز جذب دانشجو داده شده است.

نوری اضافه کرد: در حالی که آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی و انتفاعی خود با واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات حمایت می‌کند ما برای گرفتن 500 میلیون تومان تسهیلات باید با رقم 28 درصد نرخ سود درخواستمان را ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار دانشگاه غیردولتی اردبیل، سایر دانشگاه‌ها نیز به دلیل کمبود دانشجو با هزینه‌های گزاف و برخی رویه ناکامی روبه‌رو شده‌اند، ادامه داد: سرزمین ما به یک سرزمین وسیع می‌ماند که گویی دانشگاه‌ها در داخل اقیانوس آن به وجود آمده‌اند که عمقشان نیز یک وجب است و با کمترین تلنگر آسیب‌پذیری آنها بیشتر است.

رئیس دانشگاه‌های غیردولتی استان اردبیل کیفیت پایین آموزش‌های عالی را یادآور شد و گفت: باید روی آمایش سرزمینی در توسعه مراکز علمی و دانشگاهی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شود تا آسیب‌ها و نقاط ضعف یکی پس از دیگری برطرف شود.


منبع: فارس