۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰

صیانت از فرودگاه پرندگان شکاری! +تصاویر

حافظان محیط زیست این روزها برای صیانت از شهری که به فرودگاه پرندگان شکاری معروف است در کمین شکارچیان هستند.
کد خبر : ۲۵۷۸۹۴

صراط: در متون فارسی به فن قوشبازی  واژه‌های (بازداری) و (قوشچی‌گری اطلاق شده و به کننده آن (شکارچی)، (میرشکار)، (قوشچی) و از این قبیل گفته شده است.

در یک روز گرم و نفس‌گیر از شرجی در تابستان داغ خوزستان به همراه اکیپ حفاظت محیط زیست رامهرمز راهی دشت‌های بکر و خشک این شهرستان شدیم تا از وضعیت امنیت منطقه برای ورود پرندگان شکاری که از مهر ماه آغاز خواهد شد، مطمئن شویم.

به دلیل اهمیت پرندگان شکاری در کشورمان، در زمان مهاجرت این پرندگان عده‌ای که از گذشته کارشان صید این گونه پرندگان بوده است چندمنظور را دنبال کرده‌اند.

مورد اول قوش‌بازی و کسب درآمد است و مورد دوم برای عده‌ای شکارچی پولدار که معمولا از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند بستری فراهم کنند که آنها در فصل به خصوصی که معمولا بعد از مهرماه است بیایند و توسط آن پرندگان شکاری، اقدام به صید پرنده‌ای به نام هوبره کنند.

پایین بودن میزان جریمه و مسیرهای قانون‌گریزی این افراد باعث شده این قضیه برای محیط زیست به صورت یک معضل در خوزستان در بیاید.

صیادان با ایجاد جایگاه‌هایی در زمین به نام «کوخه» و طعمه قرار دادن یک پرنده، صیاد در گودالی کوچک پنهان می‌شوند و ساعت‌ها و شاید روزها در کمین می‌نشیند تا به شکار گرانقیمت خود برسد.

رئیس حفاظت محیط زیست رامهرمز در این رابطه اظهار کرد: این اداره از گذشته تا به امروز در این برهه از زمان که به فصل بازگیری هم معروف است اقدامات پیش‌گیرانه انجام می‌دهد و با اعزام نیرو و خودرو از شهرستان‌هایی که کمتر مسیر مهاجرت این پرندگان هستند به محل‌هایی که بیشتر مسیر مهاجرت آنها است اقدام به کنترل منطقه می‌کنند و تشدید گشت به صورت شبانه‌روزی می‌شود.

حسن شیرمحمدی در ادامه گفت: رامهرمز به عنوان فرودگاه این نوع پرندگان شکاری از گذشته مورد توجه قشر خاصی که صیاد این گونه پرندگان هستند است به طوری که در سال‌های گذشته با همکاری مردم، توانستیم بسیاری از این فعالیت‌ها را عقیم کنیم.

وی افزود: به افراد سودجویی که با اجیر کردن تعدادی صیاد دست به تخلف می‌زنند شدیدا هشدار می‌دهیم این اداره در اخذ جرائم و برخورد قانونی هیچ گونه مسامحه‌ای نخواهد کرد و در صورت گرفتار شدن عواقب قانونی سختی در انتظار آنان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامهرمز در پایان گفت: به طور مثال می‌توانیم به احکامی بین 3 تا 6 سال زندان اشاره کرد که برای شکارچیان این نوع پرندگان و سایر پرندگان حمایت شده اعمال خواهد شد.

با یک روز گشت همراه با حافظان محیط زیست سختی کار محیط‌بانان، کمبود نیرو، نیازمندی به تجهیزات بیشتر و حمایت‌های قانونی بیشتری را می‌طلبد تا بتوان از پرندگان و حیوانات حمایت شده در فصول مختلف سال مراقبت کرد و از آلودگی‌های زیست محیطی که ممکن است توسط کارخانجات، کارگاه‌ها و یا افراد سودجو ایجاد می‌شود به نحو بهتری مراقبت و جلوگیری کرد.

صیانت از فرودگاه پرندگان شکاری! +تصاویر

صیانت از فرودگاه پرندگان شکاری! +تصاویر

صیانت از فرودگاه پرندگان شکاری! +تصاویر

صیانت از فرودگاه پرندگان شکاری! +تصاویر
منبع: فارس