۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

گزینه جدید اصلاح‌طلبان برای خبرگان

موسوی خوئینی‌ها تمايلي براي حضور در انتخاباتي نشان نمي‌دهد و ترجيح مي‌دهد اگر از نظر فكري به حضورش نياز بود در نقش مشاور به ايفاي نقش بپردازد اما به هر حال طرفداران ديدگاه‌هاي او نظر ديگري دارند.
کد خبر : ۲۵۷۹۹۵
صراط: روزنامه آرمان در تحلیلی، گزینه جدیدی را برای مجلس خبرگان در نظر گرفته است. این روزنامه نوشت: صندلي‌هاي اين مجلس قرمز هستند و نوري زرد و زيبا بر آنها مي‌تابد. ساختمانش قدمتي طولاني دارد اما قرار نيست آنچه در آن ساختمان مي‌گذرد هم قديمي باشد بلكه شخصيت‌هايي راه به این ساختمان پيدا مي‌كنند كه درجه علمي و ملاك بي‌طرفي آنان در تصميم‌سازي‌هاي مهم‌ترين مجلس ايران به اثبات رسيده باشد. اين مجلس چنان نيست كه با دو شعار و يك شام و ناهار دادن درخواست شود به كانديدايي راي داده شود؛ اصلا اين روش در انتخاب اعضاي اين مجلس نه تنها يك درصد تاثير مثبت ندارد بلكه فرسنگ‌ها دور از شأن و شخصيت كانديداهاي حضور در این مجلس است هر چند اين روش براي انتخابات‌هاي ديگر مانند مجلس شوراي اسلامي نيز طرفدار ندارد و سبب كاهش راي آن كانديدا مي‌شود.

قرار است در زمستان سال‌جاری يعني حدود 5 ماه ديگر انتخاباتي برگزار شود تا اعضاي مجلس خبرگان انتخاب شوند. اين دوره از انتخابات اما داراي فضايي متفاوت با انتخابات قبلي است چرا كه قرار است همزمان با انتخابات مجلسي برگزار شود كه نمايندگان آن وكلاي ملتي هستند كه در 24خرداد به دولتي راي دادند كه شعارش اعتدال بود. حالا كه طعم شيرين اين اعتدال به مذاق همگان خوش آمده است انتظار آن است استقبال بهتري از انتخابات‌هاي بعدي كه همان دو انتخابات در زمستان است شود. اما چه كساني بايد كانديدا شوند كه اين شكوه بيش ازگذشته شود؟

 جامعه منتظر تصميم يادگار امام

در دوران فعاليت مجلس خبرگان اعضاي زيادي بر كرسي نمايندگي در اين مجلس نشسته‌اند؛ هم گرايش سياسي اصلاح‌طلب داشتند و هم اعضايي بودند كه تفکر اصولگرایی داشتند اما همه آنها اين جامه سياسي را در پشت در مجلس خبرگان مي‌گذاشتند تا با جامه يكدست سفيد يعني فارغ از تعلق سياسي به مجلس خبرگان وارد شوند. برخي اعضاي اين مجلس البته چتري براي گروه‌هاي سياسي هستند از جمله آيت‌ا... هاشمي كه در مقاطع مختلف چتر اعتدال خود را بر سر گروه‌هاي سياسي باز كرده يا آيت‌ا... مصباح‌يزدي كه لیدر معنوي جبهه پايداري لقب گرفته است. در آستانه انتخابات مجلس خبرگان اما نام برخي كه در گذشته بودند و ديگر نيستند يا افرادي كه نبودند و بايد باشند بسيار شنيده مي‌شود و بخشي از جامعه خواستار حضور آنهادرانتخابات مجلس خبرگان هستند. از جمله شخصيت‌هايي كه تاكنون عضو مجلس خبرگان نبودند و در همه دوره‌ها درخواست‌هاي زيادي براي حضور وي وجود دارد، آيت‌ا... سيدحسن خميني است. او داراي درجات بالاي علمي و همچنين قدرت تعامل بالاست و بسياري از بزرگان كشور بر لزوم حضور وي در مجلس خبرگان اذعان دارند چنانكه آيت‌ا... هاشمي از او براي حضور در اين انتخابات دعوت به عمل آورده است.

 آيا باز مي‌گردد؟

اما از جمع آنهايي كه بودند و در چند دوره اخير حضور نداشتند مي‌توان به آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها اشاره داشت. اقشاري از جامعه كه نسبت به رويكردها و مشي اين يار امام نظري مثبت دارند اين روزها نام او را مطرح مي‌كنند تا شايد بار ديگر تصمیم به حضور در مجلس بزرگان را داشته باشد. او اين روزها در دفتر مجمع روحانيون به مطالعه و تحقیق مي‌پردازد. آيت‌ا... محمد موسوي‌خوئيني‌ها كه از تاثيرگذارترين چهره‌هاي مجمع به‌شمار مي‌رود، پيش از انقلاب در هنگام تحصيل دروس حوزوي در قم، در كلاس درس حضرات آيات مصطفي اعتماديان، جعفر سبحاني، حسينعلي منتظري، محمدباقر سلطاني‌طباطبايي و محمدتقي طباطبايي حضور داشت و پس از تبعيد امام خميني به نجف رفت، اما يك سال بعد از سوي دولت عراق اخراج شد و به قم بازگشت.

اعتراض اين روحاني مبارز به غالب‌شدن فضاي غيرسياسي در قم سبب شد تا وي به تهران آمده و كلاس‌هاي تفسير قرآن در مسجدی در نياوران داير كند كه با استقبال جوانان روبه‌رو شد. در بين حاضران در اين جلسات نام حبيب‌ا... پيمان، محسن ميردامادي، عباس عبدي، جواد روشن‌ضمير، ناصر خالقي و بعضي از جوانان كه بعدها حلقه اصلي دانشجويان پيرو خط امام را تشكيل دادند به چشم مي‌خورد. موسوي‌خوئيني‌ها در دي‌ماه 67 در گفت‌وگويي با كيهان گفت: «همه موضع ما اين است كه مي‌خواهيم طرفدار اسلام ناب محمدي باشيم و عليه اسلام آمريكايي بجنگيم... مهم اين است: اسلام آمريكايي را بشناسيم. نخستين سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا حضرت امام كه اين نكته را فرموده‌اند، آيا در كشور ما خطر ظهور و نشر اسلام آمريكايي هست يا نيست؟

آيا اينكه حضرت امام اين جمله را فرمودند، آيا مقصودشان از اسلام آمريكايي، اسلام ملك فهد از عربستان بوده است؟ اينكه فرموده‌اند به اينها رأي ندهيد يعني به ملك فهد رأي ندهيد[؟] خوب معلوم است كه در ايران كسي به ملك فهد رأي نداده است، پس بايد ببينيم اينكه حضرت امام اين مطلب را مي‌فرمايند در داخل كشور زمينه بروز چنين خطري وجود دارد كه خداي ناخواسته در زماني هر چند دور شاهد باشيم كه اسلام آمريكايي در اينجا حاكم شود؟» اين يكي از ابعاد عقيدتي موسوي خوئيني‌ها بود و در كنار آن شخصيتي است كه بر خلاف نظر امام سخني بر زبان نمي‌آورد چنانكه در مقطعي گفت: «من از نظر فكري با بني صدر مخالف هستم ولي مخالفت نمي‌كنم، يعني كاري عليه ايشان انجام نمي‌دهم زيرا وقتي ملتي به شخصي به عنوان رئيس‌جمهوري راي مي‌دهد و امام هم تكليف شرعي مي‌كند كه از ايشان پشتيباني شود هر كسي مخالفت كند عملي خلاف شرع مرتكب شده است.»

به هر حال برخي اظهارات و مواضع موسوي خوئيني‌ها در طول سال‌هاي پس از رحلت امام از سوي برخي مورد قبول نبود و او براي جلوگيري از برهم خوردن آرامش كشور به يك‌باره تصميم به سكوت گرفت. خودش تمايلي براي حضور در انتخاباتي نشان نمي‌دهد و ترجيح مي‌دهد اگر از نظر فكري به حضورش نياز بود در نقش مشاور به ايفاي نقش بپردازد اما به هر حال طرفداران ديدگاه‌هاي او نظر ديگري دارند و مي‌خواهند كه او بار ديگر در مجلس بزرگان حضور داشته باشد.