۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
زیر با خفت از دست دادن کشتی پهلوانی نمی‌رویم

اظهارات مهرعلیزاده علیه وزارت ورزش

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: زیر بار خفت قرار گرفتن کشتی پهلوانی در یکی از زیر مجموعه‌های کشتی سنتی اتحادیه جهانی کشتی و از دست دادن این رشته نمی‌رویم.
کد خبر : ۲۵۸۵۴۴
صراط: رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: زیر بار خفت قرار گرفتن کشتی پهلوانی در یکی از زیر مجموعه‌های کشتی سنتی اتحادیه جهانی کشتی و از دست دادن این رشته نمی‌رویم.

محسن مهرعلیزاده صبح امروز در نشست خبری پنجمین دوره مسابقات آسیایی ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: پنجمین دوره این رقابت‌ها قرار است با حضور 30 کشور از جمله 12 تیم کامل زورخانه‌ای و 18 کشور در بخش انفرادی به کشتی پهلوانی اواسط مهرماه به میزبانی تبریز برگزار شود.

وی ادامه داد همچنین قرار است در حاشیه این رقابت‌ها همایشی علمی مختص ورزش‌های زورخانه‌ای به صورت تخصصی با نام ورزش‌های زورخانه‌ای جوانان و صلح جهانی برگزار شود. در کنار آن نیز نخستین مرکز توسعه بین المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در تبریز افتتاح خواهد شد. 5 مرکز را در آسیا برای این منظور مشخص کرده‌ایم تا به عنوان کانون‌ها توسعه و آموزش این رشته قرار گیرد که نخستین مرکز در پیران و شهر تبریز افتتاح خواهد شد. مراکز دیگر در اندونزی، کره، ترکمنستان و کویت خواهد بود که در زمان‌های مقرر افتتاح خواهد شد. همچنین در حاشیه این مسابقات از کمیته فدراسیون پیشکسوتان بین‌المللی رونمایی می‌شود.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌های درباره غیبت مسئولان فدراسیون ملی در این جلسه و اینکه آیا اختلافی وجود دارد گفت: هیچ گونه اختلافی وجود ندارد و تعامل و همکاری خوبی با فدراسیون ملی داریم رئیس فدراسیون ملی به عنوان رئیس کمیته فنی فدراسیون زورخانه‌ای حضور دارد و ناظر فنی مسابقات آسیایی خواهد بود.

مهرعلیزاده درباره جدا شدن کشتی سنتی از این فدراسیون و سپردن مسئولیت آن به فدراسیون کشتی گفت: در زمان تشکیل فدراسیون بین‌المللی به دنبال توسعه کشتی پهلوانی بودیم و در تمام مسابقات این رشته برگزار می‌شد. بزرگان این رشته هم می‌گویند که ورزش زورخانه‌ای از قدیم تمرینی برای کشتی پهلوانی بوده است. 5 سال پیش در سفری که به سوئیس داشتم با مارتینتی، رئیس آن زمان فیلا تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا این رشته المپیکی شود. سال گذشته که اتحادیه جهانی کشتی جایگزین فیلا شد قرار شد کشتی‌های محلی، بومی و سنتی مورد حمایت این فدراسیون قرار گیرد که فی‌النفسه حرکت خوبی بود، اما اینکه جایگاه کشتی‌های سنتی چگونه باشد مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که موجود است حدود 70 تا 80 کشتی سنتی در جهان وجود دارد و کشتی پهلوانی ما نیز به عنوان یکی از کشتی‌های سنتی در کنار این رشته ها قرار گرفته است؛ در صورتی که جایگاه اصلی آن بسیار فراتر از این است. کشتی پهلوانی به عنوان ریشه کشتی در دنیا مطرح است و همین کشتی‌های آزاد و فرنگی که شناخته شده است از کشتی پهلوانی برخواسته است. قرار گرفتن کشتی پهلوانی در کنار سایر کشتی‌های سنتی تضعیف این رشته است همان زمان با صحبتی که با فیلا داشتیم عنوان کردیم که این رشته برای خودش فدراسیون بین‌المللی دارد و نباید در کنار کشتی‌های سنتی دیگر دسته بندی شود این موضوع ما را در ره رسیدن به المپیک عقب خواهد انداخت.

مهرعلیزاده با بیان اینکه راه حضور کشتی پهلوانی در المپیک استفاده از پتانسیل‌های موجود است گفت: در ایران هم فدراسیون کشتی مسئولیت کشتی آزاد و فرنگی را برعهده دارد که به سمت حمایت از کشتی های سنتی نیز رفته است در حالی که ما فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای را هم داریم که باید مرکز توسعه این رشته باشد. باید طوری باشد که کشتی پهلوانی به عنوان یک رشته اصیل در کشتی های دنیا در صف سایر کشتی‌های سنتی قرار نگیرد. چرا که اگر این اتفاق بیفتد باید با 70-80 رشته دیگر که هر کدام لابی‌های خاص خود را برای المپیکی شدن دارند مبارزه کنیم.

وی تصریح کرد: ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم و زیر بار این خفت نمی‌رویم چرا که ایران صاحب اصلی کشتی پهلوانی است و فدراسیون جداگانه‌ای دارد که سالها در این زمینه هزینه کرده‌ایم تا این رشته به جهان شناسانده شود. متاسفانه وزارت ورزش هم بدون مطالعه و به محض دریافت نامه از اتحادیه جهانی کشتی ابلاغ واگذاری مسئولیت آن‌را به فدراسیون کشتی زد در حالی که نمی‌تواند کار درستی باشد با این وجود با خادم صحبت کردم و در این زمینه تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم ما هم نباید اجازه دهیم کشتی پهلوانی به عنوان یک رشته اصلی ایرانی که متعلق به کشور ماست در زیر مجموعه کشتی‌های سنتی و در کنار 76 رشته دیگر قرار گیرد در حالی که ما به تنهایی این رشته را نمایش می‌دهیم و به جای اینکه در کنار رشته‌های فرعی دیگر قرار گیرد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه با توجه به خطر حذف کشتی از المپیک زیبایی های کشتی پهلوانی می‌تواند به حفظ این رشته در المپیک کمک کند گفت: در کشتی پهلوانی زیبایی و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند امتیاز مثبت ما برای المپیکی شدن باشد ما هم در حال حرکت به این سمت هستیم و امیدواریم در این راه با مشکلات روبرو نشویم و به عنوان یکی از رشته‌های اصلی در المپیک مطرح شویم.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای در پاسخ به این سوال که چگونه مدعی حمایت از کشتی پهلوانی و المپیکی شدن این رشته است در حالی که هنوز شورای المپیک آسیا این رشته را به رسمیت نمی‌شناسد گفت: این موضوع هم مراحلی دارد که باید طی شود رشته‌هایی مانند کاراته و تکواندو  سالها برای المپیکی شدن زخمت کشیدند و کاراته حالا با بیش از 60 سال سابقه هنوز المپیکی نشده است. سه ماه قبل در جلسه‌ای که با شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا داشتیم مشخصات و مقررات شناسایی رسمی به ما اعلام شد و بعد از آن هم مکاتباتی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم نظر مساعد آنان را جلب کنیم. امیدواریم با جهانی کردن این رشته بتوانیم گامی برای المپیکی شدن آن برداریم.
منبع: فارس