۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱

آیا سفر جهانگیری هم تشریفاتی است؟

خراسان جنوبی در حالی میزبان معاون‌اول رئیس جمهور است که مردم با تشریفاتی خواندن سفر هیئت دولت در دی‌ماه 93 خواستار توجه جدی دولتمردان به این استان محروم هستند.
کد خبر : ۲۵۸۷۶۹

صراط: به گفته استاندار خراسان جنوبی، اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور شنبه 28 شهریورماه به بیرجند سفر خواهد کرد.

افتتاح دو پروژه به‌عنوان برنامه‌های شاخص سفر یادشده‌اند. یکی افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی با کمترین تجهیزات و دیگری افتتاح تصفیه‌خانه بیرجند که پیش‌ازاین هم یک‌بار افتتاح شده است.

اگر این برنامه‌های شاخص را بررسی دقیق کنیم یعنی بهتر است بگوییم قرار است سفر جهانگیری هم تشریفاتی باشد و به‌مانند سفر دولت در دی‌ماه 93 و یا مانند سفر محمدباقر نوبخت و برخی مسئولان دولت قبل.

جهانگیری در حالی به بیرجند سفر می‌کند که 9 ماه از سفر حسن روحانی با کابینه به این استان گذشته است.

آن سفر به گفته مردم تاکنون نتیجه ملموسی نداشته و حتی استاندار خراسان جنوبی نیز بارها زبان گله بازکرده است.

بر اساس آنچه روابط عمومی استانداری منتشر کرده بود وجه‌الله خدمتگزار حتی اردیبهشت امسال در دیدار با معاون‌اول رئیس‌جمهور خواستار دستور تسریع در اجرای مصوبات سفر شد.

وی در این دیدار به مسائل و پروژه‌های مهم استان که در سفر رئیس‌جمهور به استان مطرح و تصویب شده بود، اشاره کرد و خواستار صدور دستورات لازم به‌منظور تحقق مصوبات و تأمین اعتبار در این زمینه شد.

خدمتگزار تأمین اعتبار برای 14 پروژه استان که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، احداث مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، لوله‌گذاری برای آب‌رسانی به مزارع اجرای پروژه مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری را بخشی از خواسته‌های مهم استان دانست و افزود: تحقق آن‌ها نقش بسزایی در توسعه استان دارد.

خدمتگزار توسعه بزرگراه‌های استان، اختصاص ردیف بودجه مستقل برای اتصال استان به راه‌آهن سراسری، رونق منطقه ویژه اقتصادی و توسعه معادن را از دیگر خواسته‌های مهم استان مطرح و دستور تسریع در اجرایی شدن آن را خواستار شد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی اتمام احداث جاده مرز ماهیرود به فراه افغانستان، تعهد برخی سازمان‌ها و نهادها در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران مبنی بر سرمایه‌گذاری در استان به‌عنوان مصوبات دیگر سفر مذکور عنوان کرد و بر اجرایی شدن آن که رونق اقتصادی منطقه را به دنبال خواهد داشت، تأکید کرد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین تکمیل سد سیاهو و اتمام آن در سال 94، تکمیل سد فرخی قاین، گازرسانی به شهرستان نهبندان و اجرایی شدن شبکه گاز در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه، اجرای طرح مدیریت سیلاب‌ها و افزایش بهره‌وری منابع آب کشاورزی استان و اجرای عملیات بیابان‌زدایی را از دیگر مواردی که در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی مصوب شده و تاکنون اجرایی نشده است و یا اعتبار لازم برای اجرای آن پیش‌بینی نشده است ذکر کرد و خواستار دستور لازم برای پیش‌بینی اعتبارات لازم در این راستا شد.

استاندار: پیشرفت مصوبات سفر هیئت دولت قابل قبول نیست

استاندار خراسان جنوبی همچنین اوایل مردادماه در دیدار مشاور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: پیشرفت فیزیکی مصوبات سفر هیئت دولت به استان قابل قبول نیست ازاین‌رو تمامی مصوبات سفر هیئت دولت به استان و نیز مصوبات سفر دکتر نوبخت به استان باید اجرایی و عملیاتی شود.

 خدمتگزار، به برخی از این مصوبات اشاره کرد و افزود: به‌رغم پیگیری‌هایی که انجام‌شده است هنوز 100 کیلومتر بزرگراهی که قرار است در استان اجرایی شود از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین تکلیف نشده است.

تنها 25 درصد اعتبارات آب‌رسانی روستایی سفر نوبخت محقق شد

وی بابیان اینکه تأمین آب شرب به‌خصوص در روستاها و مناطق مرزی استان ازجمله نیازهای مهم استان خراسان جنوبی است، گفت: در سفر محمدباقر نوبخت به استان 8 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور آب‌رسانی به روستاهای استان اختصاص یافت که به‌رغم پیگیری‌های مجدانه‌ای که در این زمینه انجام‌شده تنها 25 درصد از این اعتبار به استان اختصاص‌یافته است.

استاندار خراسان جنوبی بابیان اینکه بودجه سال جاری استان به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای موجود نیست، گفت: در بخش اعتبارات جاری در سال جاری به‌شرط اختصاص صددرصدی با کسری 30 درصدی مواجه خواهیم بود.

 خدمتگزار اعتبارات عمرانی استان در سال جاری را 114 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: این رقم در مقایسه با پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و طرح‌های در دست اجرا بسیار ناچیز است.

وی افزایش پروازها در استان را از دیگر موارد زیرساختی برای توسعه استان دانست و تصریح کرد: این موضوع نیز همواره از دغدغه‌های اصلی استان بوده و به‌رغم پیگیری‌هایی که انجام‌شده هنوز به توفیقات موردنظر دست پیدا نکرده‌ایم.

اما در کنار آنچه گفته شد اگر قول‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور در جمع مردم بیرجند را هم اضافه کنیم کاملاً متوجه خواهیم شد که تحقق مصوبات بسیار ناچیز بوده است. آنچه در زیر می‌آید فهرستی از وعده‌های روحانی در استادیوم آزادی بیرجند است:

-اجرای طرح انتقال آب با خطوط لوله‌ای به طول 600 کیلومتر برای بحث کشاورزی بخشی از آن در سال 93 و باقیمانده آن در سال 94 اجرایی و عملیاتی می‌شود

- درزمینهٔ‌های کشاورزی و آبخیزداری طرح‌های وسیعی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

- در اندازه توان در سال‌های 94 و 95 طرح آبیخزداری برای حراست از آب‌های موجود استان و توسعه کشاورزی، اجرای طرح‌های گلخانه‌ای در این استان دولت کمک خواهد شد.

- در سال 94 نیز 8 طرح گلخانه‌ای و 18 واحد دامپروری برای این استان در دستور کار است.

- راه‌های خراسان جنوبی باید در مسیرهای اصلی تبدیل به بزرگراه شود که در این راستا 100 کیلومتر از این راه‌ها را در مرحله اول به بزرگراه تبدیل می‌شود.

- باید طرح راه‌آهن اجرایی و عملیاتی شود. برای مطالعه و فاینانس هر اقدامی که صورت گیرد به اطلاع مردم عزیز استان خواهیم رساند.

-با مساعدت وزیر صنعت، معدن و تجارت 60 میلیارد تومان اعتبار در اختیار مراکز تولیدی به‌عنوان سرمایه در گردش قرار خواهد گرفت.

- توسعه معدن زغال‌سنگ در استان دنبال می‌شود و طرح‌هایی در شورای اداری استان درزمینهٔ صنعت و معدن داریم.

- درزمینهٔ سلامت این استان نیز بیمارستان 200 تختخوابی بیرجند تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

- تکمیل سه بیمارستان در شهرستان‌های خراسان جنوبی در برنامه است. این بیمارستان‌ها هم‌اکنون نیروی انسانی ندارد که تلاش می‌شود در سال 93 و اوایل 94 کارکنان کادر درمانی این بیمارستان‌ها نیز به‌کارگیری شوند.

- در این سفر 21 طرح و پروژه تصویب می‌شود و تمام این طرح‌ها تا پایان سال 95 و 94 اجرایی و عملیاتی می‌شود. دولت 270 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها مدنظر قرار داده است.

- توسعه مسائل انسانی و توسعه استان را دنبال خواهیم کرد و استاندار موظف است ماهانه گزارش آن را برای شخص رئیس‌جمهور ارسال کند.

مشاور نوبخت: مصوبات سفر معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور اجرایی می‌شود

در کنار آنچه گفته شد مشاور محمدباقر نوبخت نیز در دیداری با استاندار بابیان اینکه استان‌های تازه تاسیسی همچون خراسان جنوبی با مشکلات اعتباری و زیرساختی مواجه هستند، گفت: این استان‌ها باید موردتوجه ویژه مسئولان کشوری قرار گیرند تا بخشی از این کمبودها و عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

 حاج محمدی تصریح کرد: نسبت به پرداخت اعتبارات موردنیاز برای اجرایی شدن مصوبات سفر هیئت دولت به استان تا پایان سال جاری قول مساعد می‌دهیم.

 وی نسبت به اجرایی شدن مصوبات سفر نوبخت به استان نیز قول مساعد داد.

پیگیری جدی مشکلات در سفر جهانگیری

سفر روز شنبه معاون اول رئیس‌جمهور نیز در حالی است که مردم معتقدند اگر بناست این سفر هم رهاورد شاخصی نداشته باشد چه لزومی برای انجام سفرهاست.

جهانگیری صبح روز شنبه ابتدا به زابل می‌رود و نکته قابل‌تأمل افتتاح منطقه آزاد تجاری در این شهرستان است.

برخی معتقدند چرا دولت در استانی که نیاز بیشتری دارد این منطقه آزاد راه‌اندازی نمی‌کند و استان‌هایی که منطقه آزاد دارند را در اولویت بعدی قرار نمی‌دهد.

درهرصورت جهانگیری روز شنبه به بیرجند می‌آید و مردم از استاندار، مسئولان و نمایندگان این‌بار مواضعی محکم برای توسعه استان را خواستارند.

منبع: فارس