۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱

آيت‌الله سيستاني: خريد و فروش رأي در انتخابات عراق حرام است

کد خبر : ۲۵۸۸
به گزارش «صراط» به نقل از فارس ، روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات" اعلام کرد شيخ عبدالمهدي الكربلائي " نماينده آيت‌الله سيستاني در خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز به نقل از ايشان گفت كه خريدوفروش آراء حرام است.

وي افزود: آيت‌الله سيستاني نسبت به عدم مشاركت و كناره‌گيري شهروندان از انتخابات هشدار داده است زيرا اين امر براي مخالفان دموكراسي و روش دموكراتيك در انتقال قدرت و اداره امور كشور و كساني كه خشونت و روش‌هاي نامشروع را وسيله‌اي براي تغيير واقعيت و دستيابي به قدرت قرار داده‌اند، فرصت ايجاد مي‌كند.

وي تصريح كرد: براي اينكه راه را بر اينگونه افراد ببنديم و آنها نتوانند عراق به نقطه صفر بازگردانند، بايد همگي در انتخابات شركت كنيم تا بدين ترتيب شيوه دموكراسي در چرخه قدرت اعمال شود.
وي اظهار داشت: مرجعيت بدليل جايگاه خود از هيچ فهرستي حمايت نمي‌كند و هر سخني خلاف آن صحت ندارد و نبايد به شايعات توجه كرد، مرجعيت بالاتر از آن است كه در ظاهر و آشكار يك موضع و در باطن و خفا نيز موضع ديگري داشته باشد، مرجعيت بر ضرورت انتخاب فهرست برتر و حريص نسبت به منافع عراق، حال و‌ آينده آن تأكيد كرد، بنابراين اصل مشاركت كافي نيست بلكه بايد بهترين فهرست و نامزد انتخاب شود.
شيخ كربلائي درباره خريدوفروش آراء نيز گفت: بخشش اموال، هدايا و ارائه وعده براي تشويق رأي‌دهندگان به انتخاب يك فهرست يا نامزد مشخص مسئله‌اي است كه از لحاظ شرعي و اخلاقي جايز نيست و از لحاظ ديني و اخلاقي نيز پذيرفتني نيست و شرعا حرام است، اين پول‌هاي گرفته شده حرام و ممنوع است و علاوه بر آن كشاندن فرد رأي‌دهنده به سمت انتخاب يك فهرست مشخص يا نامزد معين منافي با كرامت ملت عراق است.