۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵

آخرین تلاش جمهوریخواهان برای به شکست کشاندن برجام

آخرین تلاش جمهوریخواهان برای متوقف کردن توافق هسته ای (برجام) از طریق مرتبط کردن آن با رژیم صهیونیستی و آمریکایی های زندانی در ایران روز پنجشنبه با مخالفت دموکراتها و چند تن از سناتورهای جمهوریخواه ناکام ماند.
کد خبر : ۲۵۸۹۳۲
صراط: مجلس سنا با 53 رای مخالف در برابر 45 رای موافق با متمم پیشنهادی میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه خبری «دهیل» ، 42 سناتور دموکرات حامی توافق هسته ای به این متمم رای منفی دادند و سه سناتور دموکرات مخالف توافق هسته ای یعنی بن کاردین ، باب منندز و چارلز شومر نیز به این متمم رای منفی دادند.

سناتور جو مانچین تنها سناتور دموکرات مخالف برجام است که به متمم پیشنهادی جمهوریخواهان رای مثبت داد.

سناتور کاردین پیش از رای گیری در این خصوص گفت: حتی اگر ایران اسراییل را به رسمیت بشناسد ، من به حرف آنان هیچ اعتمادی ندارم.

منندز هم گفت: با این متمم مخالفت کردم زیرا نمی خواهم چنین برداشت شود که درصورت آزادی «گروگان ها» و به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی ایران، از توافق هسته ای حمایت می کنم.

مک کانل از متمم پیشنهادی خود دفاع کرد و گفت: تصویب این متمم حداقل کاری است که سنا می تواند انجام دهد وقتی که قانونگذاران تمایلی به تصویب قطعنامه رد توافق ندارند.

برخی از سناتورهای جمهوریخواه نیز با متمم پیشنهادی مک کانل مخالفت کردند. از جمله سناتور جف فلیک در این خصوص گفت که هرچند از آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی ایران حمایت می کند ، اما درست نیست که کل توافق هسته ای بر این دو موضوع مبتنی شود.

پیش از این مخالفت دموکراتها دو بار از تصویب پیشنهاد کفایت مذاکرات و به رای گذاشتن قطعنامه رد «برجام» جلوگیری کرده بود.

مک کانل روز سه شنبه پیش از رای گیری دوم سنا در خصوص پیشنهاد کفایت مذاکرات در خصوص برجام، بار دیگر از دموکرات ها و اوباما انتقاد کرد و گفت که آنان در فکر «برنده شدن با جر زنی» هستند و مدعی شد که «واقعیت توافق هسته ای را نادیده می گیرند» .

طبق قانون مصوب کنگره که اوباما نیز آن را امضاء کرده است، کنگره تا روز 17 سپتامبر (26 شهریور) فرصت دارد تا در خصوص برجام رای گیری کند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز جمعه گذشته در اقدامی نمادین و با هدف نشان دادن مخالفت جمهوریخواهان ، در مخالفت با تصویب برجام رای داد.

مجلس نمایندگان آمریکا با 269 رای مخالف در برابر 162 رای موافق به رد برجام رای داد.

به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، این رای هیچ تاثیری در اجرای برجام ندارد و تنها هدف از آن نشان دادن مخالفت جمهوریخواهان و گذاشتن سنگ بنا برای به چالش کشیدن توافق هسته ای در سالهای آینده است.
منبع: ایرنا