۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳

گزارش زاکانی از جلسه کمیسیون برجام

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس حداقل کمک‌ها را هم به ایران نکرده بلکه به ابزار آمریکا بدل شده است.
کد خبر : ۲۵۹۳۹۵
صراط: علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون بررسی برجام مجلس شورای اسلامی امشب (یکشنبه) با حضور در برنامه «تیتر امشب» که از شبکه خبر پخش شد، طی اظهاراتی به تشریح جزئیات نشست اعضای کمیسیون متبوعش با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.

وی در پاسخ به اولین سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا آقای آمانو با پخش زنده نشست کمیسیون برجام مخالفت کردند و حتی اجازه ضبط نشست را نیز نداد، گفت: این موضوع درخواست آقای آمانو بود، تلاش ما این بود که نشست پخش شود زیرا اظهارات ما در این نشست واقعیاتی بود که در دل ایرانی‌ها وجود داشت و همین عامل بی‌اعتمادی ما به آژانس شده بود.

زاکانی در همین زمینه یادآور شد: آقای آمانو به آقای ظریف عدم پخش را گفته بود البته بنده زمانی که با آقای قشقاوی صحبت کردم وی این موضوع را به بنده گفت. یعنی اعلام کرد که شرط حضور آقای آمانو این است که هم نشست پخش نشود و هم ضبط نشود که بعدا پخش نشود.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس ادامه داد: آقای آمانو گفته بود من می‌خواهم حرف‌های جدی بزنم و چون قرار است حرف‌های جدی زده شود بهتر است ضبط و پخش نشود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه انتقاد شما و سایر نمایندگان نسبت به عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه بوده است، گفت: نمایندگان در این نشست مباحث خود را مطرح کردند. بنده هم به عنوان خادم مردم نکاتی را بیان کردم.

زاکانی با بیان اینکه انتقادات و مباحث نمایندگان مربوط به این می‌شد که ما گذشته نامطلوبی را با آژانس سپری کرده بودیم، تصریح کرد: ما جزو اولین کشورهایی بودیم که به آژانس پیوستیم اما سؤال این است که ما‌به‌ازای آن آژانس چه تعهدی را در قبال کشورمان انجام داده است.

«آژانس باید به ما کمک می‌کرد تا ما بتوانیم به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بپردازیم اما کاری کرد که قدرت‌های بزرگ بتوانند به کشورمان فشار بیاورند تا جلوی این فعالیت صلح‌آمیز گرفته شود. ما در این نشست گفتیم که آژانس باید فنی برخورد کند اما متاسفانه سیاسی برخورد می‌کند».

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در بیان مثالی در کارشکنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطع رادیو داروها یکی از این موارد است. در دورانی ما از بلژیک رادیو دارو وارد می‌کردیم اما پس از تحریم‌ها واردات رادیو داروها قطع شد. پس از این اتفاق ما تاکید کردیم که چرا شما در مورد حقوق انسان‌ها کارشکنی می‌کنید. این رادیو داروها که کاملا مصارف درمانی دارد.

منبع: فارس