۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲

تِد کروز به جمع حامیان تحریم ایران پیوست

نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به جمع حامیان طرح کرک-منندز برای تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران پیوست.
کد خبر : ۲۵۹۹۱۹
صراط: به نقل از نشریه هیل، تِد کروز، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به جمع حامیان طرح «کرک- منندز» برای تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران پیوست.

کروز که نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در سنا نیز است پس از آنکه کنگره هفته گذشته نتوانست مانع از توافق هسته‌ای با ایران شود، حمایت خود را از طرح تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران اعلام کرد.

این جمهوری‌خواه نماینده تگزاس روز سه‌شنبه به جمع تدوین‌کنندگان این طرح پیوست که در صدر آن مارک کرک نماینده ایالت ایلینوی و باب منندز نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی قرار دارند.

 فیل نواک سخنگوی کروز گفت که تصمیم این جمهوری‌خواه اهل ایالت تگزاس برای حمایت از این طرح با قانون قبلی تحریم‌های ایران که وی ارائه کرده بود همخوانی دارد.

قانون تحریم‌های ایران که براساس آن بخش‌های عمده‌ای از تحریم‌های انرژی این کشور حفظ می‌شود در سال 2016 منقضی خواهد شد. لازم است که این قانون به منظور حفظ گزینه اعمال دوباره تحریم‌ها در صورتی که دولت اوباما آنها را لغو کند، تصویب شود.

کروز یکی از منتقدان شدید توافق ایران است، توافقی که براساس آن ایران محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها می‌پذیرد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که کروز به خبرنگاران گفته بود که کنگره باید طرح کوتاه مدت بودجه دولت را تایید کند که طی آن از قدرت نفوذ مالی برای مجبور کردن دولت به منظور دادن توافق‌های جانبی با ایران استفاده کند.

کروز و شمار فزاینده‌ای از جمهوری‌خواهان کنگره می‌گویند فرصت شصت‌روزه بازنگری کنگره برای توافق ایران نباید اصلا آغاز می‌شد زیرا اصلا دولت اوباما توافق‌های جانبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به کنگره تحویل نداده بود.

مسئولان دولت اوباما گفته‌اند به طور کامل در جریان جزئیات این توافق‌ها هستند اما اسناد آن را ندارند. باراک اوباما همچنین مسئولان دولت را به کنگره فرستاده است که درباره این توافق‌ها با اعضای کنگره گفتگو کنند.

کروز به طور علنی از میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا و جان بینر رئیس مجلس نمایندگان خواست از تلاش وی برای به تعویق انداختن زمان بازنگری کنگره به علت توافق‌های جانبی حمایت کند. مک‌کانل با این حال عملا این مسئله را رد کرده است و کنگره نتوانست قطعنامه رد توافق ایران را تا ضرب الاجل 17 سپتامبر (26 شهریور) تصویب کند.

به جز تد کروز تنها یک سناتور دیگر از طرح کرک - منندز حمایت کرده است و وی نیز مارکو روبیو نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا است که وی نیز از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود.

سناتور باب کورکر در گفتگو با هیل گفت تمدید قانون تحریم های ایران که شامل تحریم های برنامه هسته ای ایران نیز می‌شود از حمایت کافی در سنا برای جلوگیری از وتو شدن توسط رئیس جمهوری برخوردار است.

وی گفت «من بر این باورم که 67 رای در سنا برای تمدید تحریم‌های ایران در صورتی که نیاز به بازگشت تحریم‌ها باشد می‌تواند منجر به شرایطی شود که تحریم‌ها همچنان اجرایی باقی بماند».

منبع: تسنیم