۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

ظریف و موگرینی امشب دیدار می‌کنند

وزیر امور خارجه جمعه شب با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می کند و دوشنبه با وزیران ۱+۵ نشستی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۶۰۱۱۴
صراط: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امشب - جمعه - با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو می کند و دوشنبه با وزیران 1+5 نشستی خواهد داشت.

طبق برنامه از قبل تنظیم شده قرار بود ظریف و موگرینی درباره آغاز دور تازه گفت‌وگو های ایران و اتحادیه اروپا در نیویورک بحث و گفت‌وگو کنند.

مذاکراتی که قرار است وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک برای آغاز آنها رایزنی نهایی کنند، در دیدار ششم مرداد ظریف - موگرینی کلید خورد.

در این روز، ظریف که میزبان موگرینی بود اعلام کرد دور تازه گفت و گو ها میان ایران و اتحادیه اروپا با عنوان گفت و گو های سطح بالا ( high level talks ) در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت.

او گفت این مذاکرات در آینده ای نزدیک در سطح معاونان وزارت خارجه و معاون موگرینی شروع می شود و بتدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.
همکاری های دو طرف در زمینه انرژی، حمل و نقل، محیط زیست، حقوق بشر ، مسائل منطقه ای، مبارزه با تروریزم و نیز اجرای برجام از محورهای این گفت و گو ها خواهد بود.

پیش از این ایران و اروپا در دور گفت‌وگو داشتند، دور نخست، گفت‌وگو های انتقادی نام داشت و سپس به گفت‌وگو های فراگیر یا جامع تغییر عنوان داد.
علاوه بر این، محمد جواد ظریف نشستی هم با وزیران خارجه کشورهای 1+5 خواهد داشت. در این نشست که معاونان هم حضور د ارند درباره روند اجرای برجام و ضمائم آن بحث و گفت‌و‌گو خواهد شد.

ظریف دستور تشکیل ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه را صادر و سید عباس عراقچی را به ریاست این ستاد منصوب کرد.

قرار است نخستین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام در نیویورک در سطح معاونان تشکیل شود ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

ایران و 1+5 روز 23 تیر به توافق رسیدند که حاصل آن برنامه اجرای اقدام مشترک موسوم به برجام شد. برجام پنج ضمیمه هم دارد که شامل « اقدامات مرتبط با هسته ای»، « تعهدات مرتبط با تحریم ها» ، « همکاری های صلح آمیز» ، « کمیسیون مشترک» و « برنامه اجرا » است.

منبع: تسنیم