۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

ریشه یابی حادثه منا از زبان چمران

رییس شورای شهر تهران گفت: حادثه ای که در دنیای اسلام و در زمان مناسک حج رخداده است بی سابقه بود که دلیلی جز بی کفایتی، بی برنامه گی و تکبر جاهلی که هنوز در خاندان آل سعود باقی مانده، ندارد.
کد خبر : ۲۶۰۴۲۴
صراط: مهدی چمران در ابتدای یکصدو هشتاد و هفتمین جلسه شورا با اشاره به حادثه کشته شدن حجاج در مراسم منا ضمن تسلیت به مقام معظم رهبری، شهروندان و به خصوص خانواده های داغ دار این شهدا که هنوز نتوانسته‌اند خبری از انها دریافت کنند اظهار داشت: این حادثه که در دنیای اسلام و در زمان مناسک حج رخداده است بی سابقه بود که دلیلی جز بی کفایتی و بی برنامه گی و تکبر جاهلی که هنوز در خاندان آل سعود باقی مانده ندارد.

چمران افزود: این خاندان هنوز در جاهلیت مطلق به سر می برند و فکر می کنند که دیگران هیچ اند و تنها خودشان نمونه عالی انسانیت هستند. در حالی که رخداد این حادثه نشان داد با بی عقلی و بی نظمی کامل این مراسم هدایت شده است.

وی افزود: از سوی دیگر حامیان این خاندان در دو رسانه تحت مدیریتشان بی بی سی و سی ان ان تبلیغاتی را راه انداخته و به جای آنها دفاع می کنند و رخ داد چنین حادثه ای را به گردن حجاج انداخته اند. این در حالی است که با نظامی کردن منطقه هر طوری که خواستند با این حادثه دیدگان رفتار کردند.

چمران یادآور شد: البته نباید عناد و دشمنی که جهان غرب با اسلام دارد را از نظر دور داشت این می تواند نقشه ای از قبل طراحی شده باشد که بخواهند مسلمانان را افردی بی کفایت در اداره امور مذهبی شان و حتی در اداره حکومتشان بخوانند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با تحلیل چنین حوادثی از سوی مسلمانان جهان آنها نسبت به ظلمی که به دنیای اسلامی و مسلمین صورت می گیرد بیدار شوند.

وی همچنین به واکنش دولت ترکیه در خصوص اظهار نظر در ارتباط با بی کفایتی ال سعودی اشاره کرد و اظهار داشت: از دولت ترکیه متعجب هستیم که می گوید حق ندارید در مورد خاندان سعودی اظهار نظر کنید کشوری که خودش را به زور می خواهد اروپایی کند می گوید حق اظهار نظر در خصوص خاندان سعودی را جایز نمی داند.

مهدی چمران در ادامه خاطر نشان کرد: این حادثه در شرایطی رخداده که تنها یک و نیم میلیون مسلمان برای انجام مناسک حج در آنجا حضور داشتند. در حالی که شاهد هستیم حرم امام رضا (ع) روزانه ۵/۱ میلیون زائر دارد که امیدواریم چنین حادثه ای هرگز رخ ندهد.

رییس شورا ی اسلامی شهر تهران در ادامه یادآور شد: چنین مراسم هایی نظم و ترتیب و مدیریت خاصی را می طلبد چراکه ارزش گذاشتن به انسانها مهم است.

وی در ادامه تاکید کرد ما در برابر چنین حادثه ای نباید کوتاه بیاییم و با همکاری سایر کشور های اسلامی برای این موضوع چاره ای بیاندیشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تورق تاریخی ایام هفته پرداخت و ۵ مهر که مصادف با شکست حصر آبادان است را تبریک گفت و اظهار داشت: این پیروزی بزرگ که حاصل وحدت قوای ارتش ، سپاه و بسیج بود زیر سایه فرمان امام راحل در سال ۶۰ صورت گرفت.

وی همچنین اشاره ای به سالگشت وقوع شق القمر توسط پیامبر اکرم (ص) داشت و گفت: امشب سالگشت چنین واقعه بی نظیر است.

چمران همچنین با اشاره به تبلیغات گسترده و تاثیر گذاری که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به مناسبت ایام دفاع مقدس در سطح شهر تهران داشته است از این سازمان قدر دانی کرد.

وی یادآور شد: سازمان زیباسازی در تبلیغات شهری عکس ها و تصاویری را به نمایش گذاشته است که برخی از آنها برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می شوند.

چمران افزود: استفاده از این تصاویر یادو خاطره ایام دفاع مقدس، شهدا، مفقودین، اسراء، جانبازان و در کل رزمندگان، را در ذهن همه ما زنده کرد که جای تقدیر و تشکر دارد.


منبع: مهر