۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
تجاوز به پارچین نخستین گام نفوذ بیگانگان بود

رسایی: توجیهات درباره پارچین خنده‌دار بود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: آیا کسی می تواند ادعا کند، پارچین منطقه نظامی نیست؟ اگر منطقه نظامی است که هست؛ مسئولان نظامی و دولتی با توجه به خط قرمز دانستن این موضوع، بر چه اساسی اجازه ورود بیگانگان را به این محدوده دادند؟
کد خبر : ۲۶۰۵۱۹
صراط: حمیدرسایی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در سایت شخصی خود یادداشتی مبنی بر بازدید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین و انتقاد به آن منتشر کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

هفته گذشته هنوز در حالی که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی توافقنامه جمع‌بندی شده دولت یازدهم درباره موضوع هسته‌ای (برجام) بود، برخی از خبرگزاری های خارجی از بازدید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفرش به ایران از سایت نظامی ایران در پارچین خبر دادند. هرچند در ابتدا مسئولان دولتی این موضوع را انکار می کردند، اما آمانو به ایران آمد، با نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی دیدار کرد و در سایه توجیهات خنده‌دار مسئولان ذیربط از سایت نظامی پارچین که مقامات آمریکایی آرزوی شکستن قفل آن را داشتند هم بازدید کرد و خاک آن را با خود برد تا پروژه بهانه جویی آژانس را در راستای خدمت به اربابانش تکمیل کند.

با این اقدام هنوز در حالی که برجام قانونی نشده بود، یکی از خطوط قرمزی که چند بار توسط مقام معظم رهبری اعلام شده بود، شکسته شد و برخی از چهره‌های برجسته مجلس همصدا با دولت به توجیه از بین بردن خط قرمز پرداخته و سخنگوی کمیسیون برجام هم در اعتماد به این فضاسازی ها و همانند برخی مقامات دولتی گفت: این بازدید تشریفاتی بود!

در حقیقت اما عده ای در راستای سیاستی که از ابتدا در پیش گرفته بودند، خطوط قرمز را از بین بردند همانطور که یوکیا آمانو هم با ورود به یک منطقه نظامی، قطعه‌ای از خاک کشورمان را آن هم در آغازین روز هفته دفاع مقدس، با خود بُرد و این معنی همان بازی بُرد - بُردی است که وعده آن داده شده بود!

اما تاکنون مسئولان مختلف در دولت و مجلس در توجیه شکسته شدن این خط قرمز رهبری انقلاب سه نکته را عنوان کرده اند: اولا بازدید آمانو و همراهانش از سایت نظامی پارچین، یک بازدید تشریفاتی بوده است که با هدف گرفتن بهانه از غربی‌ها نسبت به فعالیت‌های ما در پارچین انجام شده، ثانیا ادعا می کنند که این بازدید تشریفاتی، با محدودیت‌ها و شرایطی از جمله نمونه‌برداری از پارچین توسط عوامل ایرانی صورت گرفته، بازدید کوتاه مدت بوده و بازرسان بدون تلفن همراه وارد پارچین شده‌اند و از مراکز و ساختمان‌های اصلی بازدید نشده بلکه تنها از محیط عمومی و یکی از ساختمان‌های خالی پارچین بازدید به عمل آمده است و ثالثا ادعا شده که برای بازدید از مرکز نظامی پارچین که زیر نظر وزارت دفاع است، از رهبر انقلاب اذن گرفته شده است.

در پاسخ به این توجیهات که ناموجه به نظر می رسد، باید گفت:

اولا: اگر قرار بود مشکل آژانسی که تحت سیطره نظام سلطه است با رفتارهای تشریفاتی ما برطرف شود، اساسا چرا این مشکلات ایجاد شد؟ اگر قرار بود بهانه جویی‌های پی در پی و گزارش‌های بی وجه آنها درباره اقدامات صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با رفتار تشریفاتی و تزئینی بر طرف شود چرا آنها اصلا بهانه‌جویی کرده‌اند! ما حتی وقتی به سئوالات آنها به طور واقعی پاسخ داده ایم، آژانس دست از بهانه جویی برنداشته است، حال چطور انتظار داریم که وقتی خودمان اعلام می کنیم این بازدید تشریفاتی بوده، آنها دست از بهانه جویی بردارند؟ اتفاقا این فرصت استثنایی که به برکت خوش بینی مقامات دولتی برای مأموران آژانس فراهم شده، از آنجا که نوعی عقب نشینی و نقض خطوط قرمز رهبر انقلاب بود، عطش آنها را برای بهانه‌جویی و مطالبات غیر قانونی آینده، بیشتر خواهد کرد که این در حقیقت، اولین گام اجرایی نفوذ به مراکز حساس کشور از طریق برجامِ دولت است.

ثانیا: محدودیت‌ها و شرایط خاصی که برای بازدید آمانو و تیم همراهش قرار داده شده در برابر آنچه غربی ها از خط شکنی به دست آورده اند، هیچ است. برای نظام سلطه حتی اگر موفق به نمونه برداری از خاک پارچین هم نمی‌شد، فقط شکسته شدن خطوط قرمز رهبری انقلاب آن هم در حالی که هنوز متن برجام مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته، مهم ترین دست آورد است. برای آمانو حتی اگر فقط موفق به قدم نهادن تنها در حد یک گام به درون پارچین می شد، باز هم این حضور، بُرد بود تا چه برسد به گشت و گذار و بازدید از ساختمان و نمونه برداری از خاک پارچین.

برای همین است که "جان کربی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا از نتایج بازدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین رضایت دارد گفت: «بله راضی هستیم.»

و "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری اش گفت: «هدف ائتلاف بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، آوردن آنها به پای میز و مجبور کردن ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که این امر مشخصاً انجام شده است. ما  می‌بینیم که مدیرکل آژانس، شخصاً وارد یکی از سایت‌های مشهور نظامی ایرانیان شده است. بازرسی از سایت پارچین اقدامی چشمگیر بود.»

ثالثا: حضور آمانو در پارچین که حتی نمایندگان مجلس نیز نمی‌توانند بدون هماهنگی با وزیر دفاع وارد آن شوند، قطعاً نقض یکی از مهمترین خطوط قرمز نظام بوده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت این خط قرمز چندین بار تاکید نموده‌اند. از جمله در 20 فروردین 94 درجمع مداحان فرمودند: «به ‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌ هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ نظارت و به بهانه بازرسی و مانند این حرف ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند» و همچنین در 30 اردیبهشت 94 در دانشگاه امام حسین (ع) تاکید نمودند: «گفتیم که اجازه نمی دهیم از هیچ ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد.» و آخرین بار در تاریخ 2 تیر 94 در جمع مسئولان عالی کشور که فرمودند: «بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی پذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.»

آیا کسی می‌تواند ادعا کند، پارچین منطقه نظامی نیست؟ اگر منطقه نظامی هست - که هست – مسئولان نظامی و دولتی با توجه به خط قرمز دانستن این موضوع، بر چه اساسی اجازه ورود بیگانگانی چون آمانو و همراهانش را به این محدوده داده‌اند؟ اگر ادعا شود که این اقدام پس از اذن از رهبر معظم انقلاب بوده است، قابل پذیرش نیست چرا که امام خامنه ای علاوه بر اینکه در جمع نمایندگان مجلس عنوان کردند، در جمع مسئولان عالی نظام در تاریخ 2 تیر 94 در این باره فرموده اند: «آنچه بنده اینجا در این جلسه یا در جلسات عمومی می گویم، عیناً همان حرف‌هایی است که در جلسات خصوصی به مسئولین، به رئیس‌جمهور محترم و به دیگران می گویم. این خطّ تبلیغی‌ای که دیدیم و می‌بینیم دنبال می کنند که بعضی از خطّ قرمزهایی که رسماً اعلام می شود، در جلسات خصوصی از آنها صرف ‌نظر می شود، حرف خلاف واقع و دروغی است. آنچه ما اینجا به شما می گوییم یا در جلسات عمومی می گوییم، عیناً همان حرف هایی است که به دوستان، به مسئولین، به هیئت مذاکره‌کننده، همان ها را بیان می کنیم؛ حرفها یکی است.»

باید دانست که جملات صریح رهبر معظم انقلاب درباره عدم اجازه بازدید بیگانگان از مراکز نظامی، دقیقاً در جلساتی بیان شده که بعدها در پی شایعه سازی های مختلف مراکز رسمی و غیر رسمی مبنی بر تغییر خطوط قرمز نظام و تفسیرهای نابجا از مشی رهبر انقلاب در برخورد با پرونده هسته ای، طی اطلاعیه‌ای از طرف دفتر ایشان در تاریخ 10 شهریور 94 به عنوان شاخص و ملاک های صریح، شفاف و بدون تأویل از بیانات امام خامنه ای برای موضوع هسته ای معرفی شد.

و حال این سئوال پدید می‌آید که رهبر انقلاب تا چه زمانی با اتخاذ سیاست «صبر» زمینه بصیرت افزایی لایه‌های مختلف جامعه را فراهم خواهند آورند؟ سئوال دوم این است که وظیفه خواص بویژه نمایندگان مجلس که قسم یاد کرده‌اند از اصول نظام حفاظت کنند، در برابر نقض آشکار خطوط قرمز نظام اسلامی چیست؟ آیا موضعی قاطع در برابر اولین گام نفوذ که با ورود به پارچین برداشته شد اتخاذ خواهند کرد؟ سئوال دیگر اما این است که خواص در برابر نگاه پرسشگر مردم، کدام رفتار را در برابر نقض خطوط قرمز انتخاب می کنند: سکوت، توجیه بیانات رهبری، پافشاری بر خطوط قرمز، اعتراض به متخلفین و یا شفاف سازی؟ و سئوال آخر این که مردم با خواصی که مانند فتنه و کودتای نافرجام سال 88 ، دو گزینه اول را در پاسخ به سوال قبل انتخاب خواهند کرد، چه رفتاری می کنند؟