۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
در روستا بزرگ شدم

رفسنجانی اعتراف کرد: خطا کردم

رفسنجانی گفت: ما در دفاع مقدس مظلومانه جنگیدیم و پیروز واقعی شدیم اما بعضی‌ها که نمی‌دانند امام درباره قطعنامه چه می‌گفتند، می‌گویند به امام جام زهر دادند، در حالی که امام سه ماه پس از جنگ اعلام کردند که شیرینی جام زهر را چشیدم.
کد خبر : ۲۶۰۵۴۸
صراط: پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در مراسم «دانش و ایثار» با تشکر از حسن ظن افراد و دانشجویان که بارها از نقش ایشان در انقلاب اسلامی و به ویژه تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گفتند و تشویق می‌کردند، گفت: خودم را یک انسان روستایی می‌دانم که در روستا بزرگ شدم و به حوزه‌ علمیه قم آمدم، درس خواندم و بعدها در مسؤولیت‌های اجتماعی و سیاسی هم خدمت کردم و هم خطا کردم و یک انسان کاملاً معمولی بودم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در این مراسم که با حضور استادان، دانشجویان، مدیران، معاونان و مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شده بود، فاجعه منا را بسیار غم‌انگیز توصیف کرد و گفت: این مصیبت دردناک و جدی، دل انسان را خون می‌کند.

ایشان در همین ارتباط به بازدیدهای خویش از رمی جمرات در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش فضای اطراف رمی جمرات، قابل قبول نیست که چنین اتفاق عجیب و غریبی افتاده باشد و باید همه‌ی‌ابعاد این فاجعه بزرگ بررسی شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان منا و همچنین آرزوی شفای کامل برای مجروحان و روشن شدن سرنوشت کسانی که اطلاعی از آنان نداریم، گفت: وقتی حجاج ما برگردند، خاطره‌های واقعی را می‌گویند و مردم ما واقعیت  را می‌فهمند.

ایشان در ادامه اظهار داشت: زمانی که بخشی از فیلم مربوط به این حادثه را دیدم چشم خود را بر روی این کشتار بستم، کشتار نمی‌توانم بگویم، خوشبختانه تعداد زنان کم بود اما شنیدم خیلی‌ها در آن میان زنده ولی بیهوش بودند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ هنوز نمی‌توانیم درست آمار دهیم و این اتفاق فاجعه بدی بود و تازه مصیبت ما بعد از این شروع می‌شود لذا امیدواریم این درسی باشد که دیگر تکرار نشود چرا که از سال آینده قرار است 5 میلیون حاجی به حج برود، در حالی که امسال تنها 2 میلیون بودند.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری همزمان و یک جای سه مراسم، یعنی آغاز سال تحصیلی، یادبود دفاع مقدس و گرامیداشت کشته شدگان مظلوم منا را نشانه حسن سلیقه مسؤولان برگزاری مراسم دانست و افزود: این سه بخش با هم در ارتباط هستند و خوب است در چنین مراسمی، به آنها بپردازیم.
 ایشان، با تشکر از حسن ظن افراد و دانشجویان که در طول مراسم بارها از نقششان در انقلاب اسلامی و به ویژه تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گفتند و تشویق می‌کردند، گفت: خودم را یک انسان روستایی می‌دانم که در روستا بزرگ شدم و به حوزه‌ علمیه قم آمدم، درس خواندم و بعدها در مسؤولیت‌های اجتماعی و سیاسی هم خدمت کردم و هم خطا کردم و یک انسان کاملاً معمولی بودم.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، با تشریح تاریخ دفاع مقدس، به امتیازات انفاس قدیسه امام اشاره کرد و گفت: اگر در تاریخ جنگ‌های دنیا بگردید، جنگی مانند جنگ ایران و عراق پیدا نمی‌کنید، چون ایران که تازه انقلاب کرده بود و آماده جنگ نبود، مانند نهال کوچکی بود که هر بادی می‌تواند آن را از پا  در‌آورد، در چنین شرایطی جنگ شروع شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توضیح درباره اوضاع ارتش در سال شروع جنگ تحمیلی، اظهار داشت: ارتش مشغول تسویه و تصفیه فرماندهان خود بود، چون انقلاب می‌خواست نهادهای سابق را در کنار نهادهایی که برای انقلاب تأسیس می‌شوند، حفظ کند و ارتش هم‌چنین بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اهداف تأسیس نهادهای انقلابی در کنار نهادهای سابق، گفت: در کنار ارتش، سپاه و بسیج تأسیس شدند، همان‌گونه که جهادسازندگی و دادگاه‌های انقلاب هم در کنار نهادهای سابق تأسیس شده بودند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با دفاع از ساختار انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: براساس ساختار نظام، مجلس و رئیس جمهور انتخاباتی هستند و رهبری که عالی‌ترین مسؤولیت نظام است، در دو مرحله انتخاب می‌شود و حتی شوراهای شهر و روستا هم با رأی مردم انتخاب می‌شوند و این نشان از مردمی بودن ساختار نظام است.

ایشان افزود: براساس ساختار، همه ارکان نظام مردمی است و کافی است قانون اساسی درست اجرا شود، که در آن صورت مشکل سیاسی نخواهیم داشت، البته الان بعضی‌ها به خود اجازه می‌دهند قانون اساسی را جور دیگری بفهمند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با یادآوری اختلافات سیاسی اول انقلاب، گفت: رئیس‌جمهور با مجلس و نیروهای مذهبی اختلاف داشت و تمرکز برای مقابله با حملات احتمالی ارتشی مانند ارتش بعث کم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این شرایط جنگی شروع شد که شرق، غرب و ارتجاع منطقه پشتوانه صدام بودند و ایران وارد جنگ ناخواسته شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان خاطره لحظه آغاز جنگ که 11 پایگاه کشور توسط هواپیماهای عراق بمباران شده بودند، گفت: در اولین جلسه شورای عالی دفاع، فرماندهان ارتش از ما خواهش کردند که بگذارید از حیثیت ارتش و مردم ایران دفاع کنیم که فردای آن روز با 150 سورتی پرواز، چنان بلایی بر سر پایه‌های اقتصادی و نظامی عراق آوردند که هنوز سرپا نشده اند.

ایشان با بیان اوضاع سپاه و بسیج در آن سال‌ها، گفت: در همان شرایط، سلاح‌هایی را که خریده و پولشان را داده بودیم، به ما نمی‌دادند و از آن طرف با تمام توان از ارتش بعث پشتیبانی می‌کردند و حتی سلاح‌های شیمیایی به عراق می‌دادند و سلاح‌ها و هواپیماهایی را که در قوانین خود خارج از ناتو به کسی نمی‌دادند، با خلبان در اختیار ارتش بعث می‌گذاشتند.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان آمار شهدای ایران و مقایسه آن با کشته‌ شدگان عراقی، گفت: در پایان جنگ خداوند بهترین نصرت را به مردم ایران هدیه داد که بسیار بهتر و شیرین‌تر از فتح بغداد است.

ایشان با اشاره به دستورات متوالی امام در طول جنگ برای رعایت حال مردم عراق، گفت: در عملیات‌ها مانند فاو و خیبر در جزیره مینو، به جاهایی می‌رفتیم که مردم عراق نبودند و در مقابله به مثل هم به دستور امام، 48 ساعت قبل اعلام می‌کردیم تا مردم عراق خود را نجات دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سرانجام عقلای جامعه در موقع مناسبی به این نتیجه رسیدند که باید جنگ به پایان برسد، چون اولاً آمریکا وارد خلیج‌فارس شده و مستقیماً با ایران درگیر شده بود و ثانیاً عراق نشان داده بود که جنایت حلبچه را در هر یک از شهرهای ایران تکرار می‌کند.

ایشان تصریح کرد: همین الان که ما برای کمک به مردم عراق و مبارزه با تروریسم به این کشور رفته‌ایم و در زمینه‌های سوخت و پزشکی و مسائل اینچنینی به آنها کمک می‌کنیم سر و صدا بلند شده و عراقی‌ها می‌گویند چرا ایران اینقدر نفوذ دارد.

ایشان به برداشت غلط ارتش بعثت بعد از قبول قطعنامه 598 از سوی ایران اشاره کرد و گفت: فکر می‌کردند با ضعف پذیرفتیم که دوباره مثل آغاز جنگ از جنوب توسط ارتش و از کرمانشاه توسط منافقین وارد شدند، اما شکست سختی خوردند که در تاریخ ثبت است.

فرمانده هشت سال دفاع مقدس، به سیر تدریجی تدوین، تصویب و تغییر بندهای قطعنامه 598 در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: اگر عراق را فتح می‌کردیم، مردم عراق حضور ایرانی‌ها را تحمل نمی‌کردند و ما هم نمی‌خواستیم با مردم عراق درگیر و از آنان جدا باشیم که الحمدلله بعد از سقوط حزب بعث رابطه مردم دو کشور بسیار صمیمی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان اوباما خطاب به جمهوری خواهان اشاره کرد و گفت: صراحتاً به آنان نهیب می‌زند که با کشتن سربازان آمریکایی، عراق را فتح و تقدیم ایران کردید و با هزینه‌های میلیارد دلاری برگشتید.

ایشان به سفر خویش به عراق اشاره کرد و رژه ارتش عراق در کاخ صدام جلوی هیأت سیاسی و نظامی ایران را نشانه فتح و پیروزی ایران دانست و گفت: بعضی‌ها که نمی‌دانند امام درباره قطعنامه چه می‌گفتند، می‌گویند به امام جام زهر دادند، در حالی که امام سه ماه پس از جنگ اعلام کردند که شیرینی جام زهر را چشیدم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما در دفاع مقدس مظلومانه جنگیدیم و پیروز واقعی شدیم اما برخی نق می‌زنند ولی به هر حال این مسئله همه جا هست و اینجا ما آزادی داریم و هر کسی نظر خود را می‌گوید.

رئیس مجمع تشخیص نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به برنامه نظام در جهت جبران تحصیل نیروی رزمنده و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: کار بزرگی بود که نیرو‌های بسیجی و کسانی که در دفاع مقدس زحمت کشیدند، در دانشگاه حضور یابند و امروز کسانی به عنوان استاد و محقق در دانشگاه‌ها هستند که دیروز مظلومانه جنگیدند و از کشور دفاع کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمار یک میلیون و 700 هزار دانشجوی امسال این دانشگاه را سرمایه نظام دانست و گفت: این بسیار ارزشمند است که این دانشگاه به کمک دولت و کشور آمده و امور تحصیلی جوانان را در اقصی نقاط کشور انجام می‌دهد.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دانست و گفت: بخش مجازی و الکترونیک این دانشگاه نیز در حال گسترش و توسعه است که نیاز امروز جامعه‌ی بشری می‌باشد و ایران نیز نمی‌خواهد از این حرکت علمی عقب بیفتد.

ایشان با تأکید بر اینکه ثروت عظیم دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه مردم ایران است، اظهار داشت: هیچ‌کس در این دانشگاه سهم یا حق مالکیتی ندارد و افراد تنها حقوق می‌گیرند و بعضی‌ها هم نمی‌گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به طور جدی وارد مرحله جدید تحقیق و پژوهش، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد شده است، گفت: این دانشگاه با راه‌اندازی 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه و ارتباط آنها در شبکه ساها، عزم خود را برای توسعه علم و پژوهش جزم کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشتغال را نیاز فوری و امروز جوانان به خصوص تحصیلکرده‌ها برشمرد و افزود: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.

ایشان، دانشگاه آزاد اسلامی را در تاریخ ایران ماندگار خواند و گفت: این دانشگاه متصل به مردم است و از اقیانوس مردم آب می‌گیرد و به خاطر نیاز همیشگی مردم به تحصیلات، جاودان است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در دو سال اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه آزاد اسلامی را از دست کسانی که نباید، دانشگاه دست آنها باشد، پس گرفتیم؛ این ثروت عظیم مال هیچ کسی نیست وهیأت امنا نیز حق مالکیت ندارد و فقط از حق تعیین سیاست برخوردار است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح برنامه‌های دانشگاه در جهت نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در کشور و گسترش تحصیلات تکمیلی، ادامه داد: در همین مجلس که مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده، وقتی دیروز آقای میرزاده به مجلس رفتند، از وی خواسته بودند که مقاطع تکمیلی را تقویت کند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، نیاز بعد از تحصیل را اشتغال عنوان کرد و با اشاره به تحریم‌ها گفت: دولت حقوق کارکنان خود را نیز به زحمت می‌دهد و یارانه‌ها نیز به دولت تحمیل شده که پول آن از فروش نفت به دست نمی‌آید و دولت از نظر مالی وضعش بسیار بد است. لذا اگر برجام تمام و تحریم‌ها برداشته شود، دولت کم‌کم عقب‌ماندگی خود را جبران می‌کند.

ایشان با یادآوری برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد شعبه در کشورهای دیگر و همچنین تقاضاهای مکرر دولت‌های متعدد از این دانشگاه، گفت:‌  از کشورهای مختلف از جمله عراق و اردن درخواست تاسیس دانشگاه آزاد داشته‌ایم که ان‌شاءالله بعد از رفع مشکلات داخلی باید به آن سمت حرکت کنیم اما در حال حاضر ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان ما بسیار مهم است؛‌ما در این زمینه کار آسانی در پیش داریم، چون  شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم که متکی به سیاست‌های دانش‌محور کشور است.

ایشان به همکاری عالمانه دکتر فرجی دانا با دانشگاه آزاد اسلامی در مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: با شجاعت در تصویب بسیاری از رشته‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت تسریع در کارها، مخصوصاً کارهای که مربوط به دانشجویان و دانشگاهیان است، از کندی بعضی از امور در این دانشگاه گله کرد و گفت:  سرعت عمل اداره دانشگاه آزاد خوب نیست که احتمالا این به خاطر گستردگی این دانشگاه است که کارها باید الکترونیکی شده و آئین‌نامه‌های دست و پا گیر حذف شود. در حال حاضر نیز ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده رئیس‌جمهور آقای روحانی است که می‌توانند کار ما را درست کنند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در پایان افزود: البته آقای میرزاده جزو مدیران پرسرعت ما بودند که در زمان جنگ و دولت به عنوان کلید از ایشان کمک می‌گرفتیم و فکر می‌کنیم مشکلات فعلی ناشی از مقررات است.