۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

حمایت وزیر فرهنگ مصر از فیلم مجیدی

در حالی که الازهر همچنان پس از هفتاد سال بر فتوای خود بر حرمت تجسید پیامبر اکرم(ص) و صحابه و بزرگان تاکید می‌کند وزیر فرهنگ جدید مصر از فیلم مجیدی حمایت کرده و گفته به دنبال تولید فیلم‌های دینی با به‌تصویرکشیدن انبیاست.
کد خبر : ۲۶۰۶۷۱
صراط: در حالی که الازهر همچنان پس از هفتاد سال بر فتوای خود بر حرمت تجسید پیامبر اکرم(ص) و صحابه و بزرگان تاکید می‌کند این روزها در مصر یکی پس از دیگری صاحبان نظر و فکر به دنبال حرکت برخلاف این مسیر هستند.

در حالی که چندین منتقد مصری پس از ساخته شدن فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» بر خلاف جریان دینی در مصر و عربستان اعلام کردند منتظر دیدن این فیلم هستند و حملات به این فیلم سیاسی است حال از تلاش برای باز کردن مسیری در راه تولیدات دینی با آزادی به تصویر کشیدن بزرگان هستند.

در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی «دکتر حلمی النمنم» وزیر فرهنگ تازه منصوب‌شده مصر اعلام کرد که «آمادکی کامل برای ورود به تولید فیلم‌های دینی با به‌تصویرکشیدن انبیاء و بزرگان» را دارد به شرط آنکه «شرکت‌های تولیدات هنری مصری بتوانند این گونه آثار را به شکل شایسته‌ای انجام دهند».

وی با اشاره به تنش‌های رسانه‌ای در مصر درباره اکران فیلم «نوح» ساخته دارن آرنوفسکی و اکران فیلم‌هایی از این دست در حالی که از مخالفت‌های الازهر با فیلم‌ها وسریال‌هایی از این دست بی‌اطلاع است، مدعی شد: سازندگان «نوح» نخواستند که این فیلم در مصر اکران شود در حالی که فیلم «مسیح» یا سریال «عمر فاروق» یا فیلم «الرساله» هیچگاه مورد اعتراض الازهر قرار نگرفت!!

این در حالی است که بسیاری به یاد می‌آورند که احمد الطیب در تیر 1391 در آستانه پخش سریال «الفاروق عمر» در جریان دیدار با گروهی از اصحاب رسانه در مصر هرگونه اعطای مجوز از سوی الازهر درباره سریال «الفاروق عمر» را رد کرد و گفت: ما به تصمیمات مرکز مطالعات الازهر به عنوان بزرگترین هیئت دینی مصر ملتزم هستیم و این مرکز به تصویر کشیده انبیا، خلفا و عشره مبشره را رد کرده است.

بنابر این گزارش، النمنم در ادامه گفت‌وگوی خود با روزنامه «الوطن» با اشاره به تولید سریال «یوسف پیامبر» و فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در ایران تاکید کرده بود: آنها هیچ تقصیر و گناهی در به تصویرکشیدن انبیا و بزرگان ندارند چراکه آنها تابع مذهب شیعی هستند.

پس از این سخنان وزیر فرهنگ مصر بود که برخی علمای الازهر شروع به انتقاد از وی کردند و گفتند که سخنان وزیر فرهنگ توهین به الازهر و تایید تلاش برای توهین به انبیاء است.

آنها با برشمردن مجدد دلایل مخالفت خود با به‌تصویرکشیدن انبیاء، صحابه و بزرگان، تاکید کردند: اگرچه وزیر فرهنگ در بیان خود آزاد است اما او جایگاه شرعی ندارد و برای چنین مباحثی باید از الازهر استفتاء کند.

این در حالی است که در حمایت از وزیر فرهنگ مصر منتقدان سینمایی از جمله طارق الشناوی مشهورترین منتقد روشنفکر مصری به میدان آمد و گفت: آثار هنری در میانه سه چیز گیر کرده، نظارت، موسسات دینی و عرف اجتماعی و اگر الازهر رائی صادر کند اگرچه می‌گویند این رای و نظر است نه حکم اما مردم آن را الزام‌آور می‌دانند و در قضیه فیلم «نوح» اگرچه دستگاه‌های نظارتی با اکران آن موافقت کردند اما اعتراض الازهر موجب لغو اکران آن شد.

وی با بیان اینکه حکومت مصر از دهه 60 میلادی تاکنون اجازه اکران هیچ فیلمی درباره حضرت عیسی(ع) را نداده است، افزود: الازهر اگرچه به اصرار دولت دربرابر فیلم «مصائب مسیح» سکوت کرد اما این سال‌ها به الازهر چراغ سبز نشان داده تا در این زمینه‌ها دخالت کند و بعد از «نوح» اینک نوبت فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» در ایران رسیده که موفقیت گسترده‌ای پیدا کرده و این در حالی است که معتقدم ما به چنین فیلم‌هایی برای تصحیح چهره اسلام نیازمندیم.
منبع: فارس