۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸

جزئيات مذكرات پترائوس با مقامات تركيه

1- نقش جديد تركيه در افغانستان، شمال عراق و دوره جديد در عراق، 2 - ديپلماسي سوريه و دلايل نظامي، 3 - ارزيابي اوليه پرونده هاي محتمل مربوط به كردهاي تركيه در سازمان ملل، 4 - هماهنگي در تقسيم اطلاعات نظامي و غيرنظامي در منطقه، 6 - ارزيابي اوليه در زمينه تقسيم اطلاعات تكنولوژيكي و 7 - برنامه ريزي ويژه براي حركت مشترك در زمينه اطلاعات نظامي عنوان كرد.
کد خبر : ۲۶۰۹۲

يكي از نشريات چپ گراي تركيه كه به نزديكي با محافل نظامي اين كشور نيز شناخته مي شود، جزئيات موضوعات مورد مذاكره رئيس آتي سيا در سفر اخيرش به تركيه با مقامات آنكارا را منتشر كرد.

به گزارش فارس، نشريه آيدين ليك تركيه در گزارشي پيرامون سفر اخير ژنرال ديويد پترائوس رئيس آتي سيا به تركيه، از جزئيات اين سفر و تماس هاي وي با مقامات آنكارا پرده برداشت.

آيدين ليك با تاكيد بر اينكه به جزئيات مذاكرات پترائوس فرمانده سابق نيروهاي خارجي در افغانستان با مقامات تركيه دست يافته، رئوس اين موضوعات را در هفت ماده شامل 1- نقش جديد تركيه در افغانستان، شمال عراق و دوره جديد در عراق، 2 - ديپلماسي سوريه و دلايل نظامي، 3 - ارزيابي اوليه پرونده هاي محتمل مربوط به كردهاي تركيه در سازمان ملل، 4 - هماهنگي در تقسيم اطلاعات نظامي و غيرنظامي در منطقه، 6 - ارزيابي اوليه در زمينه تقسيم اطلاعات تكنولوژيكي و 7 - برنامه ريزي ويژه براي حركت مشترك در زمينه اطلاعات نظامي عنوان كرد.

آيدين ليك تصريح كرد كه ژنرال پترائوس در مدت 24 ساعتي كه در تركيه بود، با احمد داوداوغلو وزير امور خارجه و ژنرال ايشيك كوشانر رئيس ستاد مشترك تركيه ديدار و هفت مورد مذكور را به بحث و مذاكره گذاشت.

آيدين ليك نوشت كه در مورد ماده اول پترائوس از نيروهاي مسلح تركيه خواست تا با توجه به اينكه در افغانستان و در كنار ساير نيروهاي خارجي، فراتر از انتظارات متفقين عمل كرده، لذا مدت ماموريت نيروهاي تركيه اي را تمديد و حوزه مسئوليت اين نيروها در افغانستان را توسعه دهند.

پترائوس در مورد ماده دوم از تركيه خواست تا به اتفاق آمريكا در شمال عراق مسئوليت بپذيرد و در صورت عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، تامين امنيت اين منطقه را عهده دار شود.

در مورد ماده سوم نيز پترائوس از تركيه خواست تا در صورت مداخله احتمالي نظامي عليه سوريه، آنكارا از پروژه هاي آمريكا در اين خصوص حمايت كند. پترائوس همچنين خواست تا تركيه ديپلماسي موثري در قبال سوريه دنبال كرده و پيام هاي آمريكا را از اين طريق به سوريه برساند.

پترائوس در مورد ماده چهارم از تركيه خواست تا در حل مسئله اكراد اين كشور همگام با آمريكا حركت كند و مطالبات گروه هاي كرد در سطح سازمان ملل مطرح شود.

در حالي كه پيش از اين تقسيم اطلاعات بين آمريكا و تركيه به طور يك جانبه و با حمايت آمريكا صورت مي گرفت، پترائوس در اين زمينه از تركيه خواست تا طرح هاي گسترده اطلاعاتي در منطقه با همكاري دو طرف دنبال شود.

پيش از آمريكا در زمينه اطلاعاتي از تركيه به صورت ارائه بسته هاي اطلاعاتي حمايت مي كرد كه تركيه از آمريكا خواست تا از اين پس به اطلاعات به طور زنده و از طريق ماهواره دسترسي داشته باشد.

و سرانجام پترائوس از تركيه خواست تا در عمليات هاي برون مرزي خود به حساسيت هاي آمريكا توجه داشته باشد.