۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

واکنش ایران به پیشنهاد قطر

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اصول راهبردی دولت ایران مبتنی بر تقویت امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: از پیشنهاد دولت قطر مبنی بر گفتگوی منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.
کد خبر : ۲۶۰۹۷۷
صراط: «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد، ضمن تاکید بر اصول راهبردی دولت ایران مبتنی بر تقویت امنیت و ثبات منطقه، از اظهارات اخیر مسئولان دولت قطر مبنی بر گفتگوی منطقه‌ای استقبال کرد.

همکاری با کشورهای منطقه اولویت دارد

وی گفت: همکای با کشورهای همسایه و اسلامی منطقه، اولویت دارد و ایران در طول دو سال گذشته به طور مداوم با حسن نیت موضوع تقویت زمینه های مختلف همکاری با تمام کشورهای همسایه را پیگیری کرده و به نتایج خوبی دست یافته است.

افخم در عین حال اظهار داشت: همچنان با دستیابی به هدف مورد نظر فاصله داریم و باید برای تحقق آن همکاری کنیم.

وی  ادامه داد: شرایط کنونی و بحران های منطقه ای،  تهدیدات ناشی از گروههای  تروریستی و تندرو که به مرزهای قاره اروپا رسیده است، بیانگر لزوم همکاری گروهی برای عبور موفقیت آمیز از این بحران ها و ورود به مرحله جدید است.

لزوم کنار گذاشتن  اختلاف دیدگاهها

سخنگوی وزارت خارجه همچنین یادور شد که کشورهای منطقه برای تحرک کارآمدتر مشترکات و ظرفیت‌های متعددی دارند اما متاسفانه برخی کشورها تلاش دارند بر اختلاف دیدگاه‌ها تاکید داشته باشند که این  امر با منافع ملت‌های اسلامی منطقه در تعارض است و ما اکنون شاهد آثار و نتایج منفی آن هستیم.

وی با اشاره به اظهارات اخیر مسئولان دولت قطر از پیشنهاد آنان مبنی بر گفتگو و رایزنی منطقه‌ای استقبال کرده و تاکید کرد: در پرتو تحولات منطقه‌ای جاری باید چنین گفتگو و رایزنی هایی بین کشورهای منطقه انجام شود، زیرا رایزنی و مشورت می‌تواند به تحقق یافتن گفتگوهای منطقه‌ای کمک کند.

افخم در ادامه گفت وگو با العهد تصریح کرد: تعامل سازنده با  آینده منطقه گره خورده است و دوری از آن تحقق یافتن گفت وگوی منطقه ای را با مشکل روبه رو می سازد.

تعامل سازنده نتایج مثبتی را برای منطقه رقم خواهد زد

وی همچنین یادآور شد: نزدیک شدن روابط و تعامل سازنده بین کشورهای منطقه برای آینده منطقه تاثیرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران با تمام کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری و گفتگو دارد و از تقویت اصل گفتگو بین کشورهای همسایه استقبال می کند و این کشورها باید برای تقویت این گفتگو و فراهم کردن زمینه و شرایط لازم برای تحقق آن تلاش‌های لازم را به عمل آورند.

وی افزود: تقویت همکاری بین کشورهای منطقه از حجم دخالت های بیگانگان کم می کند.

لزوم برطرف کردن سوء تفاهم بین کشورهای منطقه

افخم در پایان این گفتگو اظهار داشت: کشورهای منطقه به دور از دخالت‌های بیگانگان می توانند سوء تفاهم را برطرف کرده و فتنه مذهبی و تروریسم را که رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی و تکفیری  در پس آن قرار دارند، از منطقه دور سازند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: افخم قطر صراط