۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

قندوز از تصرف طالبان خارج شد

پس از 3 روز زمامداری طالبان بر ولایت قندوز، نیروهای ویژه افغانستان از شب گذشته عملیات بازپس‌گیری قندوز را آغاز کردند و سحرگاه امروز شهر از تصرف طالبان خارج شد.
کد خبر : ۲۶۰۹۸۷
صراط: پس از 3 روز زمامداری طالبان بر ولایت قندوز، نیروهای ویژه افغانستان از شب گذشته عملیات بازپس‌گیری قندوز را آغاز کردند و سحرگاه امروز شهر از تصرف طالبان خارج شد.

پس از 3 روز زمامداری طالبان بر ولایت قندوز، کاخ ریاست جمهوری برکناری والی این ولایت را رسماً اعلام کرد و نیروهای امنیتی نیز عملیات بازپس‌گیری شهر قندوز را آغاز کردند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان شب گذشته اعلام کرد که «محمد عمر صافی» والی ولایت قندوز از سمتش برکنار و «حمیدالله دانشی» معاون این ولایت به عنوان سرپرست از سوی رئیس جمهور معرفی شده است.

عمر صافی پیش از حمله طالبان به تاجیکستان رفته و بر اساس گزارش‌ها، وی از تاجیکستان به ترکیه و از آنجا به انگلستان فرار کرده است.

«عبدالودود پیمان» نماینده مردم قندوز در پارلمان افغانستان گفت: صافی تابعیت انگلستان را داشت و با وجود انتقادات نمایندگان مردم قندوز در پارلمان، اما رئیس جمهور وی را به عنوان والی قندوز نگهداشته بود.

همزمان که نبرد نیروهای امنیتی در برابر شبه‌نظامیان طالبان در شهر قندوز متوقف شده و تنها فرودگاه این شهر به دست دولت کابل قرار داشت، چندین ژنرال ارشد به این ولایت رفته و حوالی ساعت 10 شب گذشته عملیات بازپس‌گیری را برای سومین بار آغاز کرده‌اند.

«سید سرور حسینی» سخنگوی فرماندهی پلیس این ولایت با بیان اینکه ژنرال‌ها رهبری جنگ را پیش می‌برند گفت: نیروهای امنیتی عملیات بازپس‌گیری را از زمین و هوا آغاز حوالی ساعت 10 شب گذشته آغاز کردند.

حسینی افزود: نظامیان خارجی نیز در عملیات هوایی سهم دارند و برخی مشاوران کشورهای خارجی در کنار ژنرال‌ها نیز حضور دارند.

پس از آن وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهر قندوز آزاد شده و عملیات پاکسازی در منطقه «سه درک» این ولایت همچنین جریان دارد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور نیز با تأیید آزادی شهر قندوز گفته است که اکنون عملیات پاکسازی در این شهر آغاز شده است.

با این حال، «وحید هاشمی» کارمند شورای ملی که در شهر قندوز حضور دارد،‌ گفت: شب گذشته شاهد درگیری شدید میان نیروهای افغان و شبه‌نظامیان طالبان بودیم.

هاشمی تصریح کرد: حملات زمینی و هوایی نیروهای افغانستان امیدواری آزادی برای شهروندان را ایجاد کرده و ما منتظر بازپس‌گیری شهر قندوز توسط دولت هستیم تا راه رهایی از تحت اسارت نسبی طالبان برای ما به وجود آید.

این عملیات توسط «مرادعلی مراد» فرمانده زمینی و معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان با همکاری فرماندهان و ژنرال‌ها رهبری می‌شود.

این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان شب گذشته فرمانداری «امام صاحب» این ولایت را به تصرف خود درآورده است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط طالبان قندوز