۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

واکنش تند وزیر سوری به وزیر سعودی

‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در واکنشی منحصر به فرد به وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که انگلیس با داعش، جبهه النصره و اخوان المسلمین چه رابطه‌ای دارد که از حملات روسیه علیه تروریست‌ها برآشفته است؟
کد خبر : ۲۶۱۵۴۵

صراط: «عمران الزعبی»‌ وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد که جدیت حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه سبب شده است که سازمان‌های تروریستی تحت حمایت غرب و کشورهای منطقه فریاد برآورند.

الزعبی در گفت‌وگو با تلویزیون سوریه گفت: «ائتلاف واشنگتن علیه داعش جدی نیست و حملان آن هیچ نتیجه‌ای نداشته است و به جای اینکه این گروه با آغاز حملات از نظر جغرافیایی و نظامی عقب‌نشینی کند در حال گسترش بود... چرا که هدف این ائتلاف نابودی داعش نبود و بلکه در پی ابقای داعش برای مدت زمان طولانی بود».

وی درباره روابط کشورهای غربی با داعش نیز اظهار داشت: «رابطه انگلیس با داعش، جبهه النصره و اخوان المسلمین چیست که از حملات روسیه علیه تروریست‌ها برآشفته است؟...کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و عربستان از گذشته افسرده‌تر سخن می‌گویند».

‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به تلاش محور غربی-عربی برای نابودی زیرساخت‌های سوریه و ناکام ماندن آنها در ساقط کردن دولت سوریه تأکید کرد که «اما اکنون مواضع برخی از کشورها در قبال سوریه تغییر کرده است».

الزعبی درباره تاریخچه روابط مسکو و دمشق نیز گفت: «روابط سوریه و روسیه مولود جنگ علیه سوریه نیست بلکه ناشی از روابط تاریخی و متمایزی است که طی دهه‌های گذشته بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت ملی صورت گرفته است و وزارت خارجه رژیم آل سعود نیز نمی‌تواند این معادله را بفهمد؛ زیرا این کشور در روابط بین‌الملل وابستگی عادت دارد».

واکنش تند و قاطع به عادل الجبیر

الزعبی همچنین درباره اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی که گفته بود بشار اسد در آینده سوریه نقشی ندارد و در دوره انتقالی اختیاری نخواهد داشت، گفت: «به وزیر خارجه سعودی می‌گویم ساکت باش ای بچه... زمانی که مردان، کشورها و ارتش‌ها و ملت [سوریه] سخن می‌گویند... بچه‌ای مانند عادل الجبیر گوشه‌ای می‌نشیند و سکوت می‌کند».

‌وزیر اطلاع‌رسانی سوریه درباره کشتار مردم یمن توسط آل سعود نیز تصریح کرد: «آنچه در یمن رخ می‌دهد جنگ نیست بلکه کشتار همه ملت [یمن] توسط آل سعود است».

وی در پایان درباره اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که با حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در سوریه مخالفت کرد، گفت، سوریه و نهادهای سیاسی ملی برای چنین اظهاراتی ارزش زیادی قائل نیستند و این اظهارات نشان دهند سرخوردگی اردوغان به خاطر شکست سیاسی  و اقتصادی حزب عدالت و توسعه است.

منبع: فارس