۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

علم‌الهدی: از شگردهای جاهلانه اقتصادی استفاده می‌شود

امام جمعه مشهد با بیان اینکه فرهنگ زکات برنامه‌ریزی می‌خواهد که در مدیریت اقتصادی کشور جای گیرد، افزود: در این راستا باید گفت این فرهنگ‌سازی اقتصادی نیست و دریافت اقتصاد از مردم است.
کد خبر : ۲۶۱۹۲۴
صراط: امام جمعه مشهد گفت: با وجود تشکیل نظام اسلامی اما از انواع و اقسام شگردهای اقتصادی برگشته از نظام‌های جاهلانه در کشور استفاده می‌شود.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در گردهمایی سراسری آموزشی روحانیون زکات که در مجتمع آیه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در مسئله زکات دو بحث وجود دارد نخست این است که مردم زکات را پرداخت کنند مانند سایر فریضه‌ها، اما باید گفت در اصل زکات دادن سبب رستگاری مومنان می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در جامعه‌ای که محافظت از نماز وجود دارد این جامعه سعادتمند است، زکات در سعادت زندگی جمعی و ملی امت اسلام نقش مهمی دارد.

علم‌الهدی تاکید کرد: در زمان پیامبر نیز داشته‌ایم برخی که از انجام فرایض الهی دست کشیده‌اند تا مرز ارتداد پیش رفته‌اند لذا اینکه در جامعه دینی امروز اهمیت برای مردم دارد این است که  فرهنگ پرداخت زکات نهادینه شود چرا که غنای اجتماعی را ایجاد می‌کند، آن چیزی که خداوند برای رستگاری مومنان بیان می‌کند فرهنگ پرداخت زکات است و اشاره تنها به دادن زکات نیست.

وی خاطرنشان کرد: جامعه فاعل زکات است به این معنا که به صورت یک اصل فرهنگی در جامعه پیاده شده است، با این کیفیت باید یک نگاهی به کارنامه زکات از اول تاسیس نهاد مقدس کمیته امداد امام خمینی (ع) بیندازیم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه خوشبختانه آمار دریافت زکات رو به رشد است، گفت: مسئله در حال توسعه است و مردم هم بر اساس دیانت و تقوا تا اندازه‌ای استقبال کرده‌اند اما آن چیزی که مهم است این است که فرهنگ زکات باید در جامعه نهادینه شود همچنین این امر در صورتی محقق می‌شود که برنامه‌ریزی کشور در حالی رخ بدهد که زکات جایگاه خود را پیدا کند.

خطیب جمعه مشهد تاکید کرد: آن چیزی که امروز نسل جوان روحانیت باید به دوش بکشد این است که به عنوان نوآوری در نظام یک اصل قطعی بی‌نظیر را در برابر اصول مدیریتی اجرا کنند، نظام اسلامی در برابر مدرنیته پرچمی برافراشته کرده است و دکترین سیاسی را معرفی کرده است.

وی ادامه داد: توسعه منابع زکات باید حل شود در این راستا تنها نباید از روش‌های قدیمی برای پرداخت زکات بهره گرفتن بلکه باید روش این امر تغییر کند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه فرهنگ زکات برنامه‌ریزی می‌خواهد که در مدیریت اقتصادی کشور جای گیرد، افزود: در این راستا باید گفت این فرهنگ‌سازی اقتصادی نیست و دریافت اقتصاد از مردم است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود تشکیل نظام اسلامی اما از انواع و اقسام شگردهای اقتصادی برگشته از نظام‌های جاهلانه در کشور استفاده می‌شود، ادامه داد: امروز که رهبری روی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کرده‌اند اگر بخواهیم مولفه‌های ایشان را الگوسازی کنیم مسئله زکات این الگوها را شکل می‌دهد و متاسفانه در دولت کسی به فکر این موضوع نیست لذا اصل اصیل اسلامی در جریان برنامه‌ریزی کشور و مدیریت اقتصادی هنوز جایگاه ندارد.
منبع: فارس