۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

انصراف عباس رافعی از جشنواره یهودی

عباس رافعی در نامه‌ای خطاب به مدیر فستیوال جاشواتری گفت: حضور در فستیوالی که افکار برگزار کنندگانش با سیاستهای اشغالگری همسویی دارد هیچ فضیلتی برای من محسوب نمی‌شود.
کد خبر : ۲۶۲۳۸۶
صراط: در پی انصراف عباس رافعی از فستیوال بین المللی جاشواتری آمریکا در پی علت انصراف این کارگردان با وی گفت‌وگویی داشتیم لازم به ذکر است که این اقدام رافعی دومین انصراف فیلم «فصل فراموشی فریبا» از یک جشنواره بین المللی محسوب می‌شود پیش از این او از فستیوال بین المللی فیلم شانگهای چین انصراف داد و دلیلش هم این بود که تا فیلمش در کشور خودش اکران نشود در هیچ جشنواره ای حضور پیدا نخواهد کرد. اما برای پی‌گیری دلیل انصراف او از فستیوال جاشواتری با وی گفت‌وگویی داشتیم که در پی می‌خوانید.

_مستقیم برویم سر اصل مطلب تقریباً دلیل انصرافتان را می‌دانم اما اگر امکان دارد خودتان به طور کامل توضیحاتی بدهید.

إولین سوالی که بعد از نمایش فیلم در جشنواره بین المنللی از یک فیلمساز ایرانی می‌برند این است که آیا این فیلم در ایران اکران شده است یا نه؟! و به همین دلیل گفتم که بعد از اکران فیلم در ایران فیلم به جشنواره های بین المللی حضور پیدا کند بسیار از فیلم سازان روشنفکر نما و زیر زمینی افتخار شان این است که فیلم در ایران نمایش داده نشود و دچار سانسور و ممیزی شود تا بتوانند از این راه برای مظلوم نمایی خویش استفاده کنند.

اقای اریک کیوندر مدیر فستیوال فیلم را در فستیوال لوس آنجلس دیده بود و در ایمیلی که برای من فرستادند دعوت کرد که فیلم فصل فراموشی فریبا در بخش مسابقه جشنواره جاشوا تری که درمحدوده جغرافیایی  شمال  پالم اسپرینگ و جنوب لاس وگاس قراردارد شرکت دهم که من هم پذیرفتم اما قبل از ارسال نسخه قابل نمایش برای جشنواره   کلمه جاشوا تری مرا وسوسه کرد که در اینترنت در مورد این عنوان جستجو کنم و وقتی فهمیدم که این نام برگرفته از درخت مقدسی در دین یهود است  طی ایمیلی از آقای اریک خواستم در مورد ایدئولوژی حاکم بر فستیوال برایم توضیح دهد و او گفت که ما فقط یک فستیوال هنری و سینمایی هستیم و در ایمیل بعدی از او خواستم که بیشتر توضیح دهد و دیگر جواب نداد و چند روز بعد معاون فستیوال از من خواست که هرچه سریعتر نسخه قابل نمایش فیلم را برایشان بفرستم چرا که این فیلم شانس بسیاری برای دریافت جایزه دارد که من هم  فیلم را نفرستادم و اعلام  کردم که فیلم «فصل فراموشی فریبا» را از لیست فیلمهای جشنواره که در سایت رسمی جشنواره حتی روز و ساعت نمایشش ذکر شده بود حذف کنند و بدینوسیله از حضور در جشنواره فوق انصراف دادم.

_ چرا جشنواره هالیوود را تحریم نکردید در هالیوود شما نامزد بهترین فیلم سینمایی2015  شدید؟

به همان دلیلی که اسکار را که بر آمده از دل هالیوود است را تحریم نمی کنیم و امسال دولت جمهوری اسلامی ایران با فیلم محمد در آن شرکت دارد علاوه بر این  هالیوود  در وهله اول یک فستیوال سینمایی است اما آن جشنواره ای که من از حضور در آن انصراف دادم  عنوانش نیز حکایت از همسویی با جریانی داشت که من در فیلم هایم با آن مخالفت کرده ام. من خوشحالم که فیلم فصل فراموشی فریبا حضور و جایزه هایی که گرفته بیشتر فنی و تخصصی بودند نه مثل فیلمهای سیاسی  جایزه مفهومی و ویژه هیات داوران و کلیسای فلان نهاد دموکراسی خواهی بهمان و ... .

_ بله شما سه فیلم دارید که مستقیما ضد رژیم صهیونیستی است  «تولدی دیگر» «بیگانگان و «آوازهای سرزمین من».

پنج فیلم. دو فیلم تلویزیونی را هم به اینها اشاره کنید جالب است بدانید یکی از این دو فیلم به نام «وقایع نگاری یک جنایت از پیش اعلام شده» در مورد نقش صهیونیست ها در ماجرای یازدهم سپتامبر و انفجارهای برج های دو قلو بود که پس از پخش آن  رادیو و تلویزیون رژیم اشغالگر قدس نسبت به فیلم واکنش نشان دادن و ما هم فهمیدیم که  آبی که به خوابگه مرچگان ریختیم  خواب آنها را آشفته کرده آقای لاریجانی آن زمان رئیس سازمان بودند وآقای جعفری جلوه مدیر شبکه یک هنوز یادشان است. این فیلم آن زمان به زبان های انگلیسی فرانسه عربی دوبله شد و نشر بین المللی یافت.فیلم بیگانگان که یک فیلم تاریخی است از شکل گیری دولت اشغالگر تاکنون و فیلم تولدی دیر در جنگ سی وسه روه لبنان و آخرین هم که در مورد داعش بود. 

_چرا دیگر ساخت این نوع فیلم های سیاسی بین المللی ادامه پیدا نکرد؟

این را باید از مدیران سئوال کنید نه تنها من فیلمسازان دیگری هم چه بسا طرح های فیلم نشده ای در این مورد داشته باشند که در کارتابل  مدیران بایگانی شده است   من یک فیلمنامه موثر در مورد سیاست های امروز رژیم اشغالگر قدس و نقشش در ایجاد گروهای افراطی فرقه گرایی اسلامی دارم که حاصل دو سال تحقیق است  فکر می کنید نهاد ها و سازمان ها و وزارت خانه هایی همچون ارشاد و تلویزیون و حوزه هنری در پی‌ساخت چنین فیلم هایی هستند؟! کارنامه عملکرد آنها را ببینید. چه کار موثری در مورد حضور بیگانگان در منطقه کرده اند؟! مدیران پاسخ‌گوی کمبود تولید آثار ضد صهیونیستی باشند.

 به گزارش خبرگزاری فارس هفته گذشته  فیلم  «فصل فراموشی فریبا» در جشنواره یونیورسال آمریکا به عنوان بهترین فیلم سینمایی  و بهترین بازیگر زن موفق به کسب جایزه اصلی این  جشنواره  شدند وبیش از این  عباس رافعی در جشنواره رومانی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم سینمایی شد.

«فصل فراموشی فریبا»   در شهریور ماه امسال دربخش مسابقه جشنواره بین المللی  فیلم نیوجرسی امریکا  حضور داشت و موفق به دریافت چهار جایزه اصلی بهترین فیلم  بهترین کارگردانی  بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه از این جشنواره شد. عباس رافعی بیش از این نیز دربخش مسابقه جشنواره هادسون نیویورک  و در بخش رقابتی جشنواره بین المللی کلمبیا امریکا  و شیکاگو و در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم مونترال کانادا حضور داشت. «فصل فراموشی فریبا» در سی ودومین دوره جشنواره فجر در بخش مسابقه حضور داشت و ساره بیات نامزد بهترین بازیگر زن شد و عباس رافعی در نوزدهمین دوره جشنواره کرالا هند جایزه  بهترین کارگردان آسیا و «فصل فراموشی فریبا» جایزه نتبک را دریافت  کرد.

«فیلم فصل فراموشی» داستان زندگی زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش او برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند و اکنون که همسرش تصادف کرده و در بیمارستان بستری است او مجبور می‌شود برای امرار معاش و تامین هزینه‌های بیمارستان با وانت او کار کند.

عواملی که در ساخت فیلم فصل فراموشی فریبا حضور دارند میتوان از علی اصغری : فیلم‌نامه‌نویس علیرضا برازند:  مدیر فیلمبرداری  عباس رستگارپور: صدابردار مصطفی مسجدی و رزاق موسوی پور مجری طرح و پیمان یزدانیان در سمت  آهنگساز نام برد .  پخش بین المللی فیلم در موسسه تولید و پخش بین الملل «فیلمنگاران» انجام می پذیرد.


منبع: فارس