۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹

نگرانی چین از ذخایر مواد هسته‌ای ژاپن

طبق یافته‌های موسسات چینی عرضه و تقاضای ذخایر مواد هسته‌ای ژاپن از تعادل برخوردار نیست که باعث بروز نگرانی‌های امنیتی که می‌تواند بر جهان اثر گذارد شده است.
کد خبر : ۲۶۲۴۴۶

صراط: طبق یافته‌های موسسات چینی عرضه و تقاضای ذخایر مواد هسته‌ای ژاپن از تعادل برخوردار نیست که باعث بروز نگرانی‌های امنیتی که می‌تواند بر جهان اثر گذارد شده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در مطالعات مشترک انجمن خلع سلاح و کنترل تسلیحات چین و موسسه اطلاعات هسته‌ای و اقتصادی چین آمده است: این واقعیت که ژاپن مقدار بیش‌تری مواد شکاف‌پذیر در مقیاس تسلیحاتی به ویژه پلوتونیوم جدا شده جمع‌آوری می‌کند، ژاپن و کشورهای همسایه‌اش و نیز همه جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

با شروع به کار نیروگاه بازفرآوری روکاشو این مشکل می‌تواند وخیم‌تر شود و ممکن است منجر به چرخه‌ای خطرناک شود.

این مطالعات با اشاره به آخرین داده‌های دولت ژاپن که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده پی‌برد که ژاپن دارای 47/8 تن پلوتونیوم جدا شده است که 10/8 تن از آن در ژاپن ذخیره شده و برای ساخت 1350 کلاهک هسته‌ای کافی است.

این گزارش می‌افزاید: زمانی که تاسیسات بازفرآوری روکاشو که در حال ساخت است شروع به کار کند ژاپن می‌تواند به توانایی تولید سالانه 8 تن پلوتونیوم جدا شده دست یابد.

طبق این مطالعات، ژاپن دارای ½ تن اورانیوم با غنای بالا برای راکتورهای تحقیقاتی است.

مشاور ارشد عضو انجمن خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی چین در این باره گفت: ژاپن برای تولید انرژی هسته‌ای به چنین مقداری از اورانیوم غنی سازی شده نیاز ندارد و ما به انگیزه‌های پنهانی دولت ژاپن در سرمایه گذاری بالا در این موضوع ظنین هستیم.

هواچوئینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت: مشکل مواد هسته‌ای ژاپن حل نشدنی نیست. محور اصلی در نگرش مسوولانه و صادقانه این کشور قرار دارد که با اتخاذ روش‌های ملموس نگرانی‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار دهد.‌

منبع: ایسنا